حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

مانع تراشی آمریکا برای اعمال دیدگاه جامعه جهانی درباره فلسطین

پیش نویس قطعنامه ای در محکومیت رژیم صهیونیستی در ساخت شهرکها در بیت المقدس و دیگر مناطق اشغالی فلسطین روز چهارشنبه و به رغم مخالفت شدید آمریکا توسط لبنان، برزیل و آفریقای جنوبی به شورای امنیت ارایه شد.

عمده کشورهای جهان سریعا از این پیش نویس قطعنامه حمایت کردند و در مقابل آمریکا قویا به مقابله با آن برخاست.

این پیش نویس قرار است در روزهای آتی به رای گذاشته شود.

'ریاض منصور' سفیر و نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در این خصوص گفت که چنین قطعنامه ای به احیای مذاکرات صلح کمک می کند.
وی افزود: ما به شدت با همه اعضای شورای امنیت از جمله آمریکا کار می کنیم تا این پیش نویس قطعنامه از تصویب شورا بگذرد. این قطعنامه در عین حال می تواند پیام بسیار قاطعی به قدرت اشغالگر، یعنی اسراییل ارسال کند.

ادامه مطلب ...

اعتراض والدین آذربایجانی به منع حجاب

والدین دانش‌آموزان محجبه جمهوری آذربایجان با تجمع در مقابل اداره مسلمانان قفقاز، قانون ممنوعیت حجاب در مدارس را محکوم کرده‌اند.

با ادامه ممنوعیت حجاب در مدارس متوسطه جمهوری آذربایجان، صدها نفر از والدین دانش‌آموزان محجبه با تجمع آرام در برابر اداره مسلمان قفقاز خواهان لغو این ممنوعیت و آزادای اسلام‌گرایان محبوس در بند شدند.

به گزارش خبرنگار پرس تی‌وی از باکو، تجمع‌کنندگان، روز چهارشنبه (29 دی) با غیرقانونی خواندن ممنوعیت حجاب در مدارس متوسطه این کشور، خواهان موضع‌گیری رئیس اداره مسلمانان قفقاز درباره این موضوع شدند.

تجمع‌کنندگان با سردادن فریادهای "الله اکبر" و سردادن صلوات، از اداره مسلمانان قفقاز خواستند تا وظایف خود را در قبال سیاست حجاب‌ستیزی و اسلام‌ستیزی در جمهوری آذربایجان انجام دهد.

ادامه مطلب ...

تبعیض نژادی در نظام مشاغل اسرائیل

بر اساس اعلام وزارت کار اسرائیل، عرب‌های ساکن سرزمین‌های اشغال‌شده با وجود ساعت کاری بیشتر نسبت به یهودیان، از حقوق کمتری برخوردارند.

گزارش اداره مرکزی آمار اسرائیل و وزارت کار، صنعت و تجارت این رژیم نشان می‌دهد، در حالی که میانگین ساعات کاری عرب‌های ساکن سرزمین‌های اشغال‌شده بیشتر از یهودیان است، کم‌تر از آنان حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند.

بر پایه این گزارش، این شکاف در میان آن دست از شاغلان عرب و یهودی که تحصیل‌کرده‌تر هستند، بیشتر است.

نرخ بیکاری در میان مردان عرب 7.4 (هفت و چهار دهم) است اما نرخ بیکاری در میان مردان یهودی 5.4 (پنج و چهار دهم) تخمین زده شده است.

ادامه مطلب ...

سکوت معنا دار مدعیان

کارشناسان با اشاره به ممنوعیت حجاب در عرصه بین الملل به ویژه منع ادامه تحصیل دختران محجبه در کشورهای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه این اقدام مغایر با اعلامیه جهانی حقوق بشر است اسلام ستیزی را عامل اعمال محدودیت بر مسلمانان می خوانند.

نشست بررسی ابعاد حقوقی ممنوعیت حجاب در عرصه بین الملل با محوریت منع ادامه تحصیل دختران محجبه جمهوری آذربایجان، در تبریز برگزار شد و در آن کارشناسان به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداختند.

دفاع از حقوق مسلمانان وظیفه دینی است

پرویز آژیده، معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی در این نشست تاکید کرد: دفاع از حقوق مسلمانان در سراسر جهان وظیفه دینی است.

وی افزود: احساس می کنیم مسلمانان کشور همسایه از حق آزادی دین و عقیده به عنوان حقوق اولیه خود محروم شده اند لذا وظیفه داریم در قبال این ظلم بزرگ سکوت نکنیم.


ادامه مطلب ...

شلاق تجاوز بر بدن رنجور افغانستان

این اقدام تجاوزکارانه نظامیان آمریکا در افغانستان، دنباله ماجرای تراژیک تجاوز به خاک این کشور است. اگر آن روزی که افغانستان محل تاخت و تاز چکمه‌پوشان ایالات متحده شده بود، مردان افغان به قدرت غیرت و رگ‌های متورم می‌ایستادند و جلوی تجاوز به مام وطن را می‌گرفتند، امروز شاهد این فاجعه دردناک نبودند که ببینند آمریکا حتی به داخل منازلشان هم نفوذ کرده و حریم خصوصی آنان را به یغما برده است.

ماجرا بیشتر به یک درام ترسناک شبیه است اما دردمندانه واقعیت دارد. سربازان مست آمریکایی در افغانستان، شبانه با پنج خودروی نظامی به یک محله می‌روند و ۵ دختر جوان را همراه خود به پایگاه نظامی محل استقرار خود می‌برند و وحشیانه به آنان می‌تازند و به کامجویی زجرآور از این دختران معصوم می‌پردازند؛ دخترانی که تاکنون از پشت پرده با نامحرم صحبت می‌کردند و اکنون زیر دست اجنبی، عرق شرم و ضعف می‌ریزند و ناله و ضجه‌هایشان از درد و تجاوز به حریمشان آسمان را عزادار می‌کند.

 

یانکی‌های وحشی پا را فرا‌تر از کامجویی هم گذاشته‌اند و تا جایی پیش رفته‌اند که یکی از دختران که اتفاقا رئیس یکی از احزاب افغانستان است، از شدت جراحات وارده و شاید از شرم پاک دخترانه ترجیح می‌دهد این دنیای پلید را دودستی تقدیم کابوهای دیروز و کراواتی‌های امروز کند و چشم بر این همه زشتی ببندد...

ادامه مطلب ...

اسلام و نظام بین الملل حقوق بشر

حقوق بشر حقوقی بنیادین و پایه ای است که هر انسان از آن جهت که انسان است، فارغ از اموری چون رنگ، نژاد، زبان، ملیت و مذهب از خداوند دریافت کرده است. در دنیای امروز هر انسانی حق دارد که از حقوق معینی برخوردار شود. به این حقوق، حقوق بشر می گویند.

 این حقوق برای حفاظت انسان در مقابل ستم ها و آسیب هایی است که دیگران یا حکومت ممکن است وارد بیاورند. این حقوق همچنین برای آن است تا انسان ها بتوانند به کمک دیگر انسان ها بشتابند و زندگی شایسته و صلح آمیزی را برای همه بشریت تضمین کنند.

تدوین حقوق بشر از قرن ها پیش تحت عنوان های مختلف در غرب و سایر نقاط جهان منجمله ایران وجود داشته است. حقوق بشر در غرب از جمله حقوق طبیعی افراد به شمار می آید که به دلیل تعلق آن به حیثیت ذاتی بشر، منحصر به منطقه ای خاص نیست و اصول آن جهانشمول می باشد. در دین اسلام نیز، دیدگاهی مغایر با جهانشمولی اصول حقوق بشر دیده نمی شود؛ به گونه ای که در آیات و روایات مختلفی بر یگانگی سرشت همه ی ابناء بشر و کرامت ذاتی همه ی انسان ها تأکید شده است.

ادامه مطلب ...

فعالان حقوق بشر به همکاری نظامی لندن تل آویو اعتراض کردند

گروه‌های حقوق بشر انگلیس، آموزش سربازان انگلیسی به دست ارتش اسرائیل برای هدایت هواپیماهای بدون سرنشین تهاجمی را محکوم کرده‌اند.

 

به گزارش روزنامه مورنینگ استار، تیم هنکاک، رئیس گروه عفو بین‌الملل انگلستان ضمن شرم‌آور خواندن این اقدام اظهار داشت: "برای ارتش انگلستان مایه ننگ است که برای آموزش فنون استفاده از این هواپیماها از کسانی استفاده می‌کند که از این تکنولوژی در راه نقض آشکار حقوق غیرنظامیان بهره می‌برند."

 

پیش از این سازمان‌های مدافع حقوق بشر به‌کارگیری این‌گونه هواپیماهای بدون سرنشین را در تهاجم 22 روزه نظامیان اسرائیلی به غزه در سال 2008 محکوم و اعلام کرده بودند که از این ابزار جنگی در کشتاری "فرا قانونی" و "نقض جدی حقوق بشر" فلسطینیان استفاده شده است.

 

در تهاجم 22 روزه سال 2008، رژیم اسرائیل برخلاف پیمان‌های بین‌المللی از سلاح‌های غیر متعارف جنگی هم‌چون بمب‌های فسفری علیه مواضع غیرنظامی استفاده کرد و در این جنگ بیش از 1400 غیرنظامی را کشت و هزاران فلسطینی را زخمی کرد.

 

این در حالی است که وزارت دفاع انگلیس ضمن تائید آموزش سربازان انگلیسی به دست ارتش تل‌آویو، از خرید 450 هواپیمای بدون سرنشین مدل هرمس ساخت شرکت‌های اسرائیلی به ارزش 1 میلیارد پوند خبر داده است.

 

ادامه مطلب ...

آمریکا به امنیت افغانستان فکر نمی کند

پروفسور ویجی پراشاد، استاد تاریخ کالج ترینتی در امریکا، سال 2011 را مشکل‌ترین سال برای مردم جنگزده افغانستان پیش‌بینی کرده است.

 

به گزارش پرس تی وی ، پروفسور پراشاد گفت: "من احساس می‌کنم که سال 2011 سخت‌ترین سال برای مردم افغانستان باشد و این سختی‌ها در سال‌های 2012 تا 2014 میلادی نیز ادامه یابد. من فکر می‌کنم مردم افغانستان در آینده دیگر خوشحال نباشند."

 

پراشاد همچنین افزود: "همه شواهد حاکی از آن است که امریکا در حمله به افغانستان با شکست مواجه شده و به همین دلیل دیگر برنامه خاصی برای برقراری امنیت در افغانستان ندارد."

 

وی همچنین با اشاره به شرایط طالبان در افغانستان، خاطرنشان کرد: "از سوی دیگر به نظر می رسد طالبان تجدید نیرو کرده و قصد دارد با کمک و یا بدون کمک از جانب پاکستان، همزمان با پایان فصل سرما، فعالیت خود را گسترش دهد."

 

مرگ 700 نظامی ناتو طی سال 2010 میلادی در افغانستان، این سال را به مرگبارترین سال برای نظامیان خارجی مستقر در این کشور از زمان آغاز حمله نظامی امریکا به افغانستان در سال 2001 میلادی تبدیل کرده است...

ادامه مطلب ...

آمریکا صحنه نژاد پرستی

یک تحلیلگر امریکایی می‌گوید، پس از گذشت بیش از چهار دهه از مرگ مارتین لوتر کینگ، امریکا همچنان صحنه خشونت‌های نژادپرستانه است.

مارک گلن، عضو "جنبش همبستگی هلال و صلیب" در گفت‌وگو با "بخش امریکا" شبکه پرس تی‌وی تاکید کرد با وجود گذشت بیش از چهار دهه از ترور مارتین لوتر کینگ، رهبر سیاه‌پوست جنبش برابری حقوق مدنی در امریکا، این کشور همچنان صحنه بروز خشونت‌‌های تبعیض‌نژادی است.

وی برای اثبات این مطلب، به جنگ‌های امریکا در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و لشگرکشی امریکا به عراق و افغانستان را از بهترین نشانه‌ها در اثبات سیاست نژادپرستانه کاخ سفید دانست.

گلن افزود، هنوز در امریکا با سیاه‌پوستان، افرادی که به زبان‌ها و گویش‌های دیگر صحبت می‌کنند و نیز پیروان دیگر ادیان و فرهنگ‌ها، به طور نژادپرستانه برخورد می‌شود... .

ادامه مطلب ...

آیا از انقلاب مردم تونس سو‌ءاستفاده خواهد شد؟


قیام مردمی تونس در حال پرده‌گشایی از 23 سال دروغ، فساد و ظلم زین‌العابدین بن علی، رئیس جمهور غیرمردمی این کشور است.

گفته می‌شود در بحبوحه واکنش‌های خشونت‌آمیز علیه مردم تونس از سوی نیروهای امنیتی، حداقل دخالت مستقیم ارتش، مداخله کشورهای خارجی برای حفظ سرمایه‌گذاری‌های خود و نیز تلاش فرصت‌طلبان سیاسی برای یافتن جایگاه خود، وجود عنصر رهبری میان مردم، به قیام مردم جهت و انگیزه می‌دهد.

در همین راستا، شبکه پرس‌تی‌وی مصاحبه‌ای را با سیف‌الدین فرجانی، فعال حقوق بشر، درباره آن‌چه در پشت پرده میان بازیگران کلیدی در حال رخ دادن است انجام داده که در ادامه متن آن را می‌خوانید...

ادامه مطلب ...

مواضع به ظاهر متناقض آمریکا و اسرائیل در تحولات تونس

در پی سقوط حکومت 24 ساله زین العابدین بن علی، دیکتاتور تونس، مواضع مختلفی از سوی کشورهای گوناگون اتخاذ شد که در این میان، مواضع به ظاهر متناقض آمریکا و رژیم صهیونیستی، قابل بررسی و دقت نظر است.

دیکتاتوری و فساد حاکم بر دستگاه‌های دولتی طی دوران حاکمیت "زین العابدین بن علی" بر تونس، غارت و چپاول ثروت‌ کشور توسط خاندان حاکم و افزایش فشارهای معیشتی بر مردم در اثر فعالیت این مافیای قدرت و ثروت در تونس عاقبت کار دیکتاتور این کشور را یکسره کرد.

 

اعتراضات مردمی که هفته‌های گذشته تونس شاهد آن بود و نخستین گام‌های آن از سیدی بوزید" یکی از 24 ایالت های تونس و در اعتراض به برخی مسائل و قضایای اقتصادی برداشته شد، کار را تا بدان جا پیش برد که بن علی از کشور فرار کرد و دولت خودکامه وی سرنگون شد.

در آخرین اخبار از تونس با اجرای قانون اساسی این کشور، تصدی پست ریاست‌جمهوری به صورت موقت به "فؤاد المبزع" ریاست پارلمان واگذار شد. این در حالی بود که به عهده گرفتن رئیس‌جمهوری توسط "محمد الغنوشی" نخست وزیر می‌رفت تا بر ابعاد اعتراضات بیفزاید...


ادامه مطلب ...

بغض مناره های مساجد تونس با پخش اذان آرام گرفت


پس از نیم قرن حکومت اسلام‌ستیز در تونس و ممنوعیت پخش اذان از تلویزیون این کشور دیروز برای اولین بار کانال هفت تلویزیون تونس با قطع اخبار در وقت شرعی صدای اذان را پخش کرد.

پایگاه خبری "دنیا الوطن "، برای اولین بار در تونس صدای اذان در اوقات شرعی پنجگانه از صبح دیروز یکشنبه از تلویزیون رسمی دولت پخش شد.

این در حالی است که در طول دوران استبداد حبیب بورقیبه اولین رئیس جمهور تونس پس از استقلال این کشور در سال 1956 و در طول 23 سال دیکتاتوری زین العابدین بن علی اجازه پخش هیچ برنامه دینی از جمله نماز و اذان داده نمی‌شد.

کانال هفت تلویزیون تونس دیروز با قطع اخبار هنگام موقت شرعی، اذان پخش کرد و به دنبال آن شمار زیادی از جوانان این کشور در خیابان‌های سطح شهر نماز جماعت برپا کردند.

ادامه مطلب ...

افزایش تجاوز و آزار جنسی از سوی اشغالگران


پایگاه اینترنتی آلترنت و آنتی وار نوشت: از جمله پیامدهای ناگوار در دو کشور افغانستان و عراق، آزار جنسی و تجاوز به زنان و دختران بی‌دفاع از سوی نظامیان آمریکایی بوده است.
در یکی از این نمونه‌های اخیر، دختر یک سیاستمدار افغانی در استان فراح پس از تجاوز از سوی نظامیان آمریکایی و به دلیل شدت جراحات وارده کشته شد. نظامیان آمریکایی این دختر را به همراه چند زن افغان دیگر به پایگاه نظامی در این استان منتقل و به آن‌ها تجاوز کردند. معاینات پزشکی نیز نشان داد که این دختر در نتیجه خونریزی شدید به دنبال تجاوز جنسی جان خود را از دست داد .


تجاوز به دختران و زنان در افغانستان از سوی نیروهای آمریکایی مدتهاست که به امری شایع تبدیل شده است. این رسوایی نظامیان آمریکایی در افغانستان در حالی در رسانه‌های این کشور مطرح شده که خشونت‌ها در افغانستان نیز به رکوردی جدید دست یافته است.
نظامیان آمریکایی در عراق نیز از زمان حمله به این کشور بار‌ها با تجاوز به دختران و زنان عراقی رسوایی‌هایی را به بار آورده‌اند...

ادامه مطلب ...

حکم بازداشت مجدد مامور موساد در آلمان

آلمان دستور بازداشت مجدد یکی از مظنونان اسرائیلی را که در ترور محمود المبحوح یکی از مقامات حماس در دوبی نقش داشت، صادر کرده است.

هفته نامه اشپیگل آلمان روز یکشنبه (26 دی) در گزارشی اعلام کرد، مقامات این کشور حکم بازداشت مجدد اوری برودسکی، یکی از مظنونان ترور المبحوح را صادر کرده است.

این گزارش به اتهام‌های جدید علیه برودسکی اشاره‌ای نکرده است.
محمود المبحوح در تاریخ 19 ژانویه 2010 در هتلی در دوبی از سوی عوامل موساد اسرائیل ترور شد.
گزارش‌ها حاکی از آن است که برودسکی برای مایکل بودنهیمر، یکی از عوامل اصلی ترور المبحوح روادید جعلی تهیه کرده است. بودنهیمر با استفاده از این روادید جعلی وارد دوبی شده و از اعضای اصلی تیم ترور المبحوح بوده است... .

ادامه مطلب ...