حقوق بشر:
یکی از مسائلی که شاید دردهه های اخیر ذهن بسیاری از متفکرین جهان را به خود مشغول داشته مسئله «حقوق بشر» است. حقوقی که بسته به تعریف انسان، کرامت او، هدف و غایت خلقت انسان و... در مکاتب مختلف تعاریف متفاوتی از آن ارائه شده است.
علامه محمدتقی جعفری(ره) به عنوان یکی از کسانی که دراین حوزه تتبعات فراوانی داشته است، نتیجه تلاش علمی خود را در این زمینه در کتابی به نام «حقوق بشر از دیدگاه اسلام و غرب» ارائه نمود.
علامه محمدتقی جعفری(ره) : هنگامی می توان از اعلامیه حقوق جهانی بشر سخن به میان آورد که انسان را در حوزه ارزش ها تفسیر کنیم. کسانی که از اعلامیه جهانی بشر سخن به میان می آورند، در ابتدا باید مشخص کنند که آیا مرادشان از انسان، همان موجودی است که پیامبران سیمای او را ترسیم کرده اند؟ یعنی فردی که دارای کرامت ذاتی است و با حکمت بالغه خداوندی به وجود آمده، هدف حیات او نیز خیر و کمال است و هرکس به وی اهانت کند و حقوق او را نادیده بگیرد، با مشیت خداوندی مبارزه کرده است، یا انسان را به عنوان گرگ انسان تفسیر می کنند و هیچ حقیقت ارزشی در وجود او سراغ ندارند.
مبنای حقوق بشر باید کرامت ذاتی انسان باشد و فلسفه هایی که در غرب پیدا شده اند، نظیر فلسفه نیچه و طرفداران اصالت قدرت، هیچ یک این مبنا را مطرح نکرده اند.
حقوق جهانی بشر نیز برای آنکه به یک فرهنگ جهانی تبدیل شود، باید شرافت و کرامت ذاتی انسان را اثبات کنند تا مجالی برای ظهور تفکرات ماکیاولی، اصالت نفع و اصالت قدرت پیدا نشود.
ادامه...
نابرابریها در سیستم تحصیلی و آموزش عمومی ایالت کالیفرنیای امریکا،
هزاران دانش آموز را از پایان دوره تحصیلی باز میدارد.
آمارهای مرکز مطالعات تحصیلی امریکا حاکی از آن است که ایالت
کالیفرنیا در رتبه چهل و یکم نرخ فارغ التحصیلی در 50 ایالت امریکا جای دارد و
تنها 63 درصد از دانش آموزان این ایالت از دوره تحصیلی خود فارغ التحصیل میشوند. میزان فارغ التحصیلی در اتحادیه مدارس منطقه لس آنجلس که دومین منطقه تحصیلی
بزرگ امریکا به شمار میآید، تنها 41 درصد است که این رقم، این مرکز آموزشی را در
رتبه یکی مانده به آخر قرار میدهد. جان راجرز از اتحادیه مدارس منطقه لس آنجلس میگوید، کالیفرنیا برای
هر دانش آموز نسبت به متوسط آمارهای ملی دو هزار دلار کمتر هزینه میکند...
وی تصریح کرد، ایالت
کالیفرنیا بیش از مدارس، در زندانهای این ایالت هزینه
میکند.
راجرز در مصاحبه با
خبرنگار پرس تیوی گفت: "و در نتیجه، جمعیت
دانش آموزان کلاسهای درس ایالت کالیفرنیا بیش از حد، دسترسی به مشاوران
کمتر و ساختمانهای
مدارس ویرانتر از ساختمانهای مدارس در دیگر نقاط امریکاست." راجرز همچنین با
اشاره به نابرابریها در سیستم مدارس ایالتی
کالیفرنیا گفت، میزان فارغ التحصیلی در مدارس مناطق ثروتمندتر، بالاتر است. وی همچنین گفت،
جوامع ثروتمندتر از نابرابریها در سیستم آموزشی مطلع هستند
اما علاقهای به رفع این نابرابریها ندارند. راجرز افزود، همچنین
جوامعی که در آن دانش آموزان درآمد کمتری دارند و
دانش آموزان رنگین پوست تحصیل میکنند، فرصتهای آموزشی کمتری در اختیار
دانش
آموزان قرار میگیرد.
کارشناسان معتقدند
که بهترین راه حل برای این مسئله، این است که دانش آموزان
را از سنین پایینتر به مدارس آورده و اجازه دهیم آنها احساس کنند که در
جامعه
مطرح هستند/پرس تی وی