حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

سیاه پوستان آمریکا در انتظار لوترکینگی دیگر

آمریکا همچنان تلاش می کند بر رفتار نژاد پرستانه اش با اقلیت ها و بویژه سیاهپوستان سرپوش بگذارد.

به گزارش شبکه تلویزیونی حزب ضد صهیونیستی فرانسه،بیست سال پیش، پرونده ای قضایی تاثیری قابل توجه بر شهر لس آنجلس آمریکا گذاشت.
روز سوم ماه مه سال هزار و نهصد و نود و یک، رودنی کینگ قربانی مشهورترین خشونت پلیسی در آمریکا شد. این حادثه باعث شد جریان زندگی این سیاهپوست آمریکایی که اکنون چهل و هفت سال سن دارد تغییر کند. ماموران پلیس وی را به علت رانندگی با سرعت بیش از حد بازداشت و به شدت ضرب و شتم کردند و به این ترتیب وی به نماد گسترده ترین آشوب های نژادی در تاریخ آمریکا تبدیل شد.
ضرب و شتم وی که فرد عابری از آن فیلمبرداری کرده بود و واکنش های ناشی از آن، تاثیرات عمیقی بر جای گذاشت که هم اکنون نیز قابل مشاهده است.
چهار مامور پلیس که تصویر آنها در حال ضرب و شتم این سیاهپوست ضبط شده بود تبرئه شدند. انتشار خبر تبرئه این ماموران پلیس، باعث به راه افتادن آشوب های سال هزار و نهصد و نود و دو در آمریکا شد که بر اثر آن بیش از پنجاه نفر کشته شدند و بیش از یک میلیارد دلار زیان به شهر لس آنجلس وارد شد.
این پرونده باعث شد که کینگ به نماد خشونت پلیسی و نژادپرستی علیه سیاهپوستان آمریکا تبدیل شود...

این قربانی، خاطرات خود را بیست سال پس از آن حادثه به رشته تحریر در آورده و از وضع کنونی حاکم بر روابط بین جوامع مختلف آمریکایی ابراز تاسف کرده است.
رودنی کینگ معتقد است که قتل اخیر جوانی سیاهپوست به نام مارتین در آمریکا، سند دیگری دال بر رنج سیاهپوستان آمریکایی است.
اکنون مشاهده می شود که بیست سال پس از آشوب های لس آنجلس، آمریکا همچنان بر یکی از بدترین نقص هایش یعنی روابط نامناسب با اقلیت ها و بویژه جامعه سیاهپوستان سرپوش می گذارد. این جامعه در کنار هندی تبارها فقیرترین و رها شده ترین جوامع آمریکا هستند. تصاویر این فقر پس از طوفان کاترینا در سراسر جهان منتشر شد. این فقر همچنین در همه مشکلات اجتماعی، دسترسی نداشتن به خدمات بهداشتی و مشکلات مربوط به جرم و جنایت به منصه ظهور رسیده است.
جامعه سیاهپوستان آمریکا در این موارد آسیب پذیرترین جوامع آمریکا هستند. امروزه نیز به اصطلاح اولین دموکراسی جهان تلاش می کند سرنوشت اقلیت هایش را پنهان کند و در مقابل داستان مبارزات مارتین لوترکینگ و حقوق مدنی را که برای سیاهپوستان در نظر گفته شده است روایت می کند.
آخرین سریال این موش و گربه بازی آمریکایی نیز به قدرت رسیدن رئیس جمهور سیاه پوست به نام باراک اوباماست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد