حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

فجایع جنگ غزه در قاب تصویر

هنرمندان فلسطینی با برگزاری نمایشگاه عکس فجایع جنگ 22 روزه رژیم اسرائیل علیه منطقه مسکونی نوار غزه را در قالب تصویر روایت کرده‌اند.

در جنگ اسرائیل علیه غزه که از 27 دسامبر 2008 میلادی آغاز و تا 17 ژانویه 2009 ادامه یافت، بیش از 1500 فلسطینی از جمله صدها زن و کودک کشته شدند.

در طول جنگ، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در قطعنامه‌ای اسرائیل را متهم به "نقض فاحش حقوق بشر"کرد.

در ‌گزارش کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد نیز که توسط ریچارد گلدستون تهیه شد، اسرائیل به ارتکاب جرایم جنگی از جمله استفاده از فسفر سفید برای حمله به ساختمان‌های آژانس امدادرسانی به آوارگان، هدف قرار دادن بیمارستان القدس و حمله به بیمارستان الوفا و چندین مدرسه، متهم شده است.

در نمایشگاه اخیر هنرمندان فلسطینی، جنگ غزه که اسرائیلی‌‌ها به آن نام "عملیات سرب گداخته" اطلاق کردند و در جهان به عنوان کشتار غزه دانسته می‌شود، تصاویر بخش‌هایی از ماشین جنگی اسرائیل شامل سرنیزه، هواپیما و قایق‌های نظامی به نمایش در آمد.

در این نمایشگاه که با عنوان "یک عکس، هزاران واژه" برپا شده است، همچنین تصاویری از بمب‌هایی که بر سر مردم بی‌گناه این باریکه در محاصره در معرض دید عموم قرار داده شده است.

عابد لطیف سدودی، یکی از هنرمندان شرکت‌کننده در این نمایشگاه می‌گوید: "قصد من برای شرکت در این نمایشگاه نشان دادن احساسم نسبت به ماشین جنگی اسرائیل بوده است که به غزه یورش آورد، غیرنظامیان را هدف قرار داد و جراحاتی برجای گذاشت که هیچ‌گاه التیام نخواهند یافت."

بنابر اظهارات برپا کنندگان این نمایشگاه، نمایش هزاران قطعه عکس از این منطقه مصیبت زده یادآور درد و رنجی است که فلسطینیان ساکن غزه در سه هفته حملات مرگ‌بار ارتش اسرائیل تحمل کردند.

سازمان‌دهندگان این نمایشگاه همچنین هدف دیگر این حرکت را تلاش برای روایت تصویری بخشی از مصائب ناشی از محاصره تحمیلی اسرائیل بر نوار غزه عنوان کردند.

مردم منطقه فقیرنشین غزه از سال 2007 میلادی تاکنون تحت محاصره نیروهای رژیم اسرائیل قرار گرفته و به علت ممنوعیت‌های این رژیم، با کمبود مواد غذایی، دارویی، سوخت و آب آشامیدنی مواجه شده‌اند.

ساعد کورائیم، یکی از مدیران نمایشگاه درباره این موضوع می‌گوید: "جامعه بین‌الملل چشمهایش را بر روی آلام فلسطینیان بسته است و ما با برپایی این نمایشگاه می‌خواهیم عمق فجایعی را بر مردم غزه رفته است به جهانیان نشان دهیم."

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد