حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

نقض حریم خصوصی شهروندان انگلیس

پلیس انگلیس به طور مخفیانه اطلاعات شخصی شهروندان این کشور را که سابقه هیچ‌گونه محکومیت قضایی ندارند، در بانک اطلاعاتی خود گردآوری می‌کند.

اطلاعات شخصی هر یک از شهروندان انگلیسی که برای درخواست کمک و یا دادن گزارش درباره وقوع جرم و جنایت با یکی از ادارات پلیس و یا مراکز خدمات اضطراری دولتی تماس می‌گیرند، در بانک اطلاعاتی پلیس ضبط می‌شود.

انتشار خبر این اقدام پلیس انگلیس، موجی از نگرانی در میان مردم این کشور ایجاد کرده است.

برخی از گروه‌های حامی حقوق بشر انگلیس نیز به این گونه اقدامات واکنش نشان داده و درباره امکان سوءاستفاده از اطلاعات شخصی افراد در مقاصد شوم و نادرست ابراز نگرانی کرده‌اند.

مرکز پلیس منطقه "وست میدلند" که از نظر میزان کنترل و کثرت نیروهای پلیس انگلیس، در جایگاه دوم قرار دارد، در 12 سال گذشته، اطلاعات بیش از 1.1 (یک و یک) میلیون نفر از ساکنان این منطقه را در بانک اطلاعاتی خود ضبط کرده است.

گزارش‌های منتشرشده همچنین نشان می‌دهد، بیش از 150 هزار سابقه اطلاعاتی از تماس‌های تلفنی شهروندان شش منطقه دیگر این کشور در بانک اطلاعات پلیس این مناطق ضبط و طبقه‌بندی شده است.

این اطلاعات شخصی که در بانک اطلاعات پلیس انگلیس جمع‌آوری می‌شود در بسیاری از موارد شامل تاریخ تولد، نام، آدرس محل سکونت و کار، مشخصات ضروری برقراری تماس و در برخی موارد حتی دربردارنده مشخصات قومیتی این افراد است.

مقامات پلیس انگلیس تصریح کرده‌اند با این اقدام پلیس قادر است در آینده از اطلاعات جمع‌آوری شده در روند تحقیقاتی خود برای شناسایی و ردیابی مجرمان استفاده کند.

گاس حسین، یکی از اعضای کمیته بین‌‌المللی حریم خصوصی، در ارزیابی خود از این اقدام پلیس انگلیس گفت: پلیس دیگر، شهروندان را به عنوان شهروندانی که نیاز به امنیت و محافظت دارند نمی‌بیند بلکه شهروندان را جنایت‌کارانی بالقوه می‌داند.

وی تاکید کرد: این اقدام پیش از این تنها در کشورهای غیردموکرات قابل مشاهده بود؛ مایه نگرانی است که در کشور ما نیز که کشوری مردم سالار به شمار می‌آید، حریم خصوصی افراد پایمال شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد