حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

انتخابات مصر‌، قابل پیش بینی و بدون تغییر!


به نوشته‌ روزنامه‌ اماراتی "البیان" ‌قرار است میلیون‌ها مصری که واجد شرایط رای دادن هستند برای انتخاب 508 نماینده امروز به پای صندوق‌های رای بروند، در حالی که بیش از 7200 نامزد جهت احراز کرسی‌های پارلمانی در این انتخابات،‌ نمایندگان حزب ملی حاکم مصر هستند و تنها 130 نامزد از احزاب رسمی معارض و افراد مستقل در این انتخابات به رقابت خواهند پرداخت.
به رغم اینکه حزب حاکم با مخالفت سیاسی احزاب
رسمی معارض نظیر حزب "الوفد" یا حزب "تجمع چپ‌گرا" و حزب "عربی ناصری" روبرو است اما رقابت اصلی میان حزب حاکم و گروه اخوان المسلمین است. در این راستا اخوان المسلمین اخبار مربوط به تصمیم این گروه برای دست یابی

به قدرت را رد کرده و اعلام نموده است که برنامه‌ اصلاحاتی را با هدف مبارزه با سلطه جویی حزب

حاکم و فساد حزب حاکم دنبال می‌کند.


روزنامه‌ اماراتی دارالخلیج نیز نوشته است: بسیاری از مصری‌ها که هر روز با گرانی‌ و اجاره‌های بالای دست و پنجه نرم می‌کنند معتقدند انتخابات پارلمانی تنها یک انتخابات فرمالیته با هدف تمدید حکومت حزب حاکم مصر است. مصری‌ها گفته‌اند این انتخابات هیچ تغییری در وضعیت زندگی آن‌ها نخواهد داشت.
در حالی که پوستر‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات در تمام مناطق از جمله محله‌های فقیر نشین مصر به چشم می‌خورد، اما ساکنان این مناطق هیچ توجهی به این تبلیغات نمی‌کنند وگویی این انتخابات برایشان مهم نیست. یکی از مغازه دارهای مصری در منطقه‌ بولاق که یک منطقه‌ فقیرنشین در مرکز قاهره است گفت: من هرگز در انتخاباتی که هیچ تغییری را به همراه نخواهد داشت، شرکت نخواهم کرد.

از سوی دیگر محمد بدیع‌، دبیر کل گروه اخوان المسلمین مصر نیز در ارزیابی انتخابات این کشور گفت: اگر گروه اخوان المسلمین به قدرت برسد بسیاری از اصولی را که طی سال‌های گذشته در مصر اجرا شده را کنار خواهد گذاشت. وی افزود: قطعا ما از پیوند غیر قانونی میان قاهره و تل‌آویو راضی نیستیم. رهبران نظام مصر به خوبی می‌دانند که ما در صورت رسیدن به قدرت بسیاری از سیاست‌ها و در رأس آن روابط با اسرائیل را تغییر خواهیم داد چرا که این امر ضرر‌های زیادی به ما زده است.
وی خاطر نشان کرد: نمی‌توان فلسطینی‌ها را رها کرد که از گرسنگی بمیرند و درهای مصر را به روی آن‌ها ببندیم درحالی‌که درهای مصر به روی اسرائیلی‌ها برای ورود به صحرای سیناء در هر لحظه‌ای باز باشد. وی خاطر نشان کرد: نظام‌های مصر، آمریکا و اسرائیل نمی‌خواهند که گروه اخوان المسلمین به پیروزی برسد.
رهبر گروه اخوان المسلمین درباره‌ انتخابات ریاست جمهوری در مصر گفت: این حق ملت مصر است که بدون تقلب و اعمال فشار و سوء‌استفاده کنونی مسئولان، رئیس‌جمهور خود را انتخاب کنند. این حق جمال مبارک، پسر حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مصر است که به عنوان یک شهروند خود را نامزد انتخابات کند،‌ لذا باید دست از حمایت پدرش بردارد و مانند یک شهروند عادی عمل کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد