حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

ما اینجا روسری ترویج نمی‌کنیم، مدل مو ترویج می‌کنیم

اسلام هراسی که تاکنون توسط دولت های غربی انجام می شد به عرصه خصوصی کشیده شد و یک زن کانادایی که به عنوان یک زیبایی‌شناس در یک فروشگاه مواد آرایشی کار می کرد به دلیل داشتن روسری اخراج شد.

تا کنون خبرهای زیادی در خصوص تبعیض های صورت گرفته توسط دولت های اروپایی، مبنی بر اخراج و یا منع ورود به مراکز دولتی و آموزشی منتشر شده است؛ اما با تبلیغات گسترده دولت های غربی در جهت ایجاد هراس از اسلام (اسلام هراسی) و در نتیجه ایجاد تنفر و هراس از مسلمانان، شرکت ها و موسسات خصوصی و حتی فروشگاه های محلی نیز از این جو تبلیغاتی متاثر شده و درجهت اخراج مسلمانان دارای حجاب اقدام می کنند.

در چنین شرایطی مهویش علی، 22 ساله، روز سه‌شنبه گذشته، یعنی درست یک روز پس از اینکه رییس او به وی گفت که استفاده از حجاب در فروشگاه غیرقابل قبول است، از کارش اخراج شد.

وی به روزنامه کانادایی استار گفته است: «بیش از 10 سال است که حجابم را حفظ کرده‌ام و در این مدت هیچ‌گاه احساس تبعیض نکرده بودم»...

با این حال رابرت فچینی، یکی از مالکان فروشگاه، با رد چنین ادعایی می‌گوید: «این فقط یک مسئله عملکردی است و بس. عملکرد او ضعیف بود و تنها بدین دلیل تصمیم به اخراج وی نمودیم و نه چیز دیگر». اما مهویش علی اظهار می‌دارد که «هیچ‌وقت کسی به من نگفته بود در کارم مشکلی وجود دارد».

مهویش علی این سخنان را نپذیرفت و به مرکز حمایت از حقوق بشر شکایت کرد.به گفته جنیفر رامسی، عضو مرکز حمایت از حقوق بشر در تورنتو، این نوع شکایت‌ها در کانادا متداول است: «متاسفانه ما شکایات این چنینی، زیاد دریافت می‌کنیم که امری پیچیده و گیج‌کننده است».

وی شش ماه قبل، پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده مو و زبیایی‌شناسی مارکا، کارش را در یکی از فروشگاه‌های بزرگ مواد آرایشی کانادا آغاز نمود.

او اظهار داشته است که به هنگام انجام مصاحبه با مدیر فروشگاه، روسری بر سر داشته است. یک هفته بعد از مصاحبه، وی در فروشگاه به کار گرفته شد. به گفته او، کارش ارتباطی با مو نداشت و از کار و همکارانش نیز راضی بود.

مهویش علی در ادامه می‌گوید که یک روز ملینا فچینی، همسر رابرت و یکی از مالکان فروشگاه، وارد مغازه شد و برای اولین بار وی را با روسری دید. از این رو، ملینا به وی گفت که چون این فروشگاه مروج مو است، لذا پوشاندن مو غیر قابل‌قبول است: «ما اینجا روسری ترویج نمی‌کنیم، مدل مو ترویج می‌کنیم»!

منبع:مشرق

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد