حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

گوانتانامو سمبل حقوق بشر ادعایی غرب است

یک نویسنده و کارشناس انگلیسی با انتقاد از معیارهای دوگانه آمریکا و غرب در برخورد با موضوعات مهمی نظیر دموکراسی، آزادی و حقوق بشر گفت: زندان بدنام گوانتانامو و بازداشتگاه ابوغریب امروز به سمبل ادعاهای آمریکا و غرب در مورد ارزش های دموکراتیک و حقوق بشری تبدیل شده اند.

نیکلاس وود' نویسنده کتاب 'عراق؛ جرایم جنگی یا جنگ منصفانه' افزود: باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا که در سال 2009 وعده بستن بازداشتگاه گوانتانامو را داده بود، نه تنها به این وعده خود عمل نکرد بلکه در هفته جاری دستور تشکیل مجدد دادگاه های نظامی را برای محاکمه مظنونان باقی مانده در این بازداشتگاه را صادر کرد.
وی افزود: افرادی که در زندان گوانتانامو نگهداری می شوند بدون دسترسی به وکیل و بدون محاکمه منصفانه هدف انواع شکنجه های جسمی و روحی قرار می گیرند و به دلایل نژادی، مذهبی و اعتقادی تحقیر می شوند....

آقای وود تاکید کرد: آمریکا باید بداند که مردم جهان زندان گوانتانامو را که در واقع یادآور ارزش های قرون وسطا است به عنوان سمبل ارزشهای ادعایی غرب در مورد آزادی و دموکراسی می دانند.
وی گفت: دونالد رامسفلد وزیر دفاع اسبق آمریکا چند ماه پیش از تجاوز نظامی به عراق قوانین و مقررات مربوط به استفاده نیروهای آمریکایی از شکنجه را تغییر داد و خواستار به کارگیری روش های جدید شد تا مظنونان تروریستی را وادار به اعتراف کنند.
نویسنده انگلیسی افزود: رامسفلد برای توجیه نقض کنوانسیون های ژنو و لاهه در مورد افرادی که از افغانستان و دیگر کشورهای جهان ربوده شده و به گوانتانامو منتقل شده بودند، مدعی شد که این افراد حتی اسیران جنگی هم نیستند بلکه جنگجویان غیرقانونی می باشند... این دقیقا همان موضعی است که آلمان نازی در قبال اسیران و زندانیان خود اتخاذ می کرد تا بتواند هر بلایی که می خواهد بر سر آنها بیاورد.
وی سپس به همدستی دولت انگلیس با آمریکا در شکنجه مظنونان تروریستی اظهارداشت: زمانی که برخی از اسناد و عکس های مربوط به اقدامات غیرانسانی نظامیان آمریکایی در زندان ابوغریب عراق منتشر شد، تونی بلر نخست وزیر وقت انگلیس باردیگر تاکید کرد که شانه به شانه در کنار آمریکا خواهد ایستاد.
'
حتی وقتی موضوع بازداشتگاه غیرقانونی گوانتانامو در تابستان سال 2003 در پارلمان انگلیس مورد بحث قرار گرفت، بلر گفت که اطلاعات مهمی از مظنونان زندانی شده در آن بازداشتگاه کسب می شود و نمی توان براحتی خواستار تعطیلی گوانتانامو شد.'
آقای وود استفاده نیروهای آمریکایی از مهمات و سلاح های ممنوعه در نقاط مختلف جهان را یکی دیگر از موارد آشکار و عمیق نقض حقوق بشر خواند و افزود: نیروهای آمریکایی در نقاط مختلف عراق و بویژه فلوجه از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده استفاده کردند که آثار خطرناک این گونه سلاح ها برای همیشه در این مناطق باقی می ماند.
وی اظهارداشت: این گونه سلاح ها علاوه بر آلوده کردن منابع آب و خاک عراق، باعث افزایش بیماری های خطرناکی نظیر سرطان و همچنین تولد نوزادان ناقص الخلقه می شود که ما شاهد این آثار در میران مردم فلوجه هستیم به گونه ای که پزشکان به خانواده های ساکن این شهر تاکید کرده اند به هیچ وجه بچه دار نشوند.
وی گفت: پیشتر نیز آثار استفاده از این گونه مهمات ممنوعه حاوی اورانیوم را در کوزوو و افغانستان نیز شاهد بودیم.
آقای وود که تحقیقات گسترده ای در امور باستان شناسی و مسایل زیست محیطی در نقاط مختلف جهان و از جمله خاورمیانه انجام داده است، گفت: در جریان تجاوز آمریکا به عراق موزه ها، کتابخانه ها، آثار باستانی و تاریخی و موسسات مذهبی و علمی که اهمیت زیادی برای تاریخ و فرهنگ هر جامعه ای دارند نیز آسیب جدی دیدند و بسیاری از این ثروت های متعلق به بشریت نابود شده و یا به غارت رفتند.
وی همچنین دولت آمریکا را به خاطر کمک های گسترده نظامی، مالی و سیاسی به رژیم صهیونیستی در جنایات آن رژیم و نقض گسترده حقوق بشر در سرزمین های اشغالی مسئول دانست و گفت: اسراییل با نقض قوانین بین المللی و اشغال سرزمین های فلسطینی میلیون ها نفر را آواره کرده و هزاران نفر را به خاک و خون کشیده است.
وی در پایان گفت: بعید است که شورای حقوق بشر سازمان ملل و یا دیگر نهادهای بین المللی بتوانند دولت آمریکا را به تغییر روش در برخورد با مسائل جهانی و حقوق دیگر ملت ها وادار سازند... تنها امکان محتمل در این زمینه این است که آمریکا روزی به این نتیجه برسد که منافع واقعی و بلند مدت خودش در ادامه این وضعیت نیست.
'
امروز افکار عمومی جهان چهره ای غیرانسانی از آمریکا در ذهن دارند و مطمئنا این در راستای منافع خود آمریکا نیز نیست... آمریکا می تواند با احترام به قوانین و مقررات بین المللی چهره ای بسیار بهتر را از خود عرضه کند.'
شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار است اواخر هفته آینده مرحله دوم بررسی دوره ای جهانی گزارش وضعیت حقوق بشر آمریکا را در نشست شانزدهم خود مورد رسیدگی قرار دهد و پیشنهادات متعدد مطرح شده در اجلاس نوامبر 2010 را مورد بررسی نهایی قرار دهد.
در فهرست بلندبالای پیشنهادات ارائه شده درباره وضعیت حقوق بشر آمریکا بر ضرورت منع کامل شکنجه، انجام تحقیق درباره بازداشتگاه بدنام گوانتانامو و زندان های مخفی آن کشور، توقف نقض حقوق بشر توسط نظامیان و کارکنان شرکت های خصوصی امنیتی آمریکا در افغانستان، عراق و سایر کشورها، پایان دادن به مقررات فراقضایی و فراسرزمینی آمریکا و همچنین تضمین انجام تعهدات آمریکا بر اساس قوانین بین المللی حقوق بشری در قبال مردم فلسطین، تاکید شده است.

نظرات 2 + ارسال نظر
زینب حقجو شنبه 21 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 08:45 ب.ظ http://euronewsvaghei.blogfa.com

سلام
مثل همیشه عالی بود
متاسفانه هنوز فعالیتم رو در شبکه های اجتماعی شروع نکردم
بزودی...
هر روز با ما باشید
اخبار واقعی از نگاه یورونیوز

زینب حقجو شنبه 21 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 11:55 ب.ظ http://euronewsvaghei.blogfa.com

- 5 میلیارد یورو سود برده داری مدرن در اروپا

امروز یورونیوز به کدام شکست غرب اعتراف نمود
هر روز با ما باشید
اخبار واقعی از نگاه یورونیوز

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد