حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

اسلام‌ستیزی نظربایف به بهانه همراهی با دموکراسی غربی

در ادامه سیاست‌های ضد دینی حکام آسیای مرکزی، این بار "نورسلطان نظربایف " با مغایر خواندن حجاب اسلامی با فلسفه آزادی و اسلام واقعی، شکل‌دیگری از اثرات دموکراسی تحمیلی غرب را در سرزمین‌های مسلمان‌نشین آسیای مرکزی نشان داد.

نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان در اظهار نظری عجیب در "آستانه " پایتخت این کشور، حجاب اسلامی بانوان را مغایر با فرهنگ دینی خواند و آن را امری انحرافی در اسلام دانست.
وی که در جمع روشنفکران کشورش سخن می‌گفت به صراحت تاکید کرد که من به عنوان رئیس جمهور قزاقستان در برابر پوشش حجاب و پوشیه در میان جوانان، بخصوص دانش ‌آموزان و دانشجویان کاملا مخالف بوده و آنرا امری تحمیل شده به آیین اسلام می‌دانم.
به اعتقاد رئیس جمهور قزاقستان، اسلام واقعی چنین مقرراتی را در دل خود سراغ نداشته و ما بایستی میان دین حقیقی و آیین‌های تحمیل شده افراط گرایان، تفاوت قائل شویم.
کارشناسان بر این اعتقادند که وی با طرح چنین اندیشه‌هایی از مسلمانان می‌خواهد که سنت‌های اسلامی و قرآنی را مطابق یافته‌ها و خواسته‌های انسان مدرنیته نگاشته و در صورت مغایرت با اصول دموکراسی غربی، آنرا به کناری نهند و از آن بگذرند.
البته این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که پس از شکست سیاست‌های اسلام ستیزی کشورهای غربی در اهانت به پیامبر بزرگوار اسلام و نشان دادن چهره‌ای خشن از مسلمانان، این بار تئوری پردازان غربی به کمک عوامل متحد خود در کشورهای مسلمان نشین با شبهه وارد کردن در مسائل عقیدتی و کلامی سعی دارند، مبانی ایمان جوانان علاقه‌مند به اسلام را تضعیف کنند تا با فروریختن مبانی ایمانی، راه هرگونه سلطه و استعماری را بر آنان هموار کنند.
این در حالی است که در قزاقستان، طی سالیان اخیر بحث‌های بسیاری در مورد نحوه پوشش اسلامی در میان برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان مدارس و دانشگاه‌ها مطرح بود که با اعلام موضع گیری صریح رئیس جمهور در ممنوعیت استفاده از حجاب، از این پس دانش آموزان و دانشجویان دختر قزاقستانی بایستی بدون حجاب در سر کلاس‌های درس حاضر شوند....

اگر چه از چند سال پیش در برخی از کشورهای اروپایی که چند میلیون نفر اقلیت مسلمان در آنجا زندگی می‌کنند، هراز چند گاهی محدودیت‌هایی در مورد حجاب زنان و دختران مسلمان در مدارس و دانشگاه‌ها و ادارات صورت می‌گرفت و این امر نیز همواره مورد انتقاد و اعتراض مسلمانان و آزادی خواهان قرار دارد، اما اقدامات اخیر دولت‌های تاجیکستان و قزاقستان به عنوان کشورهایی با اکثریت مسلمان در ممنوعیت استفاده از حجاب اسلامی، مسئله‌ای تازه در کشورهای منطقه است.
اگر در فرانسه و آلمان، نظام حاکم تصمیمی بر خلاف خواست مسلمانان اتخاذ کرد به علت جمعیت کمتر مسلمانان و نوع مذهب و شرایط حاکم بر فضای این جوامع تا حدودی توجیهاتی را به همراه داشت، اما چون این اقدام در کشوری با اکثریت مسلمان صورت می‌گیرد با هیچ ملاک و معیاری سازگار نبوده و به طور حتم تاثیرات کوتاه و بلند مدتی بر روند فعلی جامعه قزاقستان خواهد گذاشت.
کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند که به عنوان تاثیرات کوتاه مدت، این تصمیم رئیس جمهور قزاقستان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور، باعث کاهش محبوبیت و نفوذ نظربایف در میان جامعه مسلمان قزاق خواهد شد.
پیش از این نیز زمانی که اتحادیه مسلمانان قزاقستان از احزاب سیاسی این کشور خواست تا در انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری قزاقستان از نامزدی "مرادتیلی بیک‌اف " رئیس کمیته اسلامی حقوق بشر منطقه‌ای حمایت کنند، دولت تحت امر نظربایف به بهانه اصل جدایی دین از دولت اعلام داشت که امکانی برای شرکت مسلمانان در انتخابات وجود ندارد.
در همان حال، کارشناسان اعلام کردند به رغم مخالفت دولت، معرفی نامزد کمیته اسلامی حقوق بشر و حمایت اتحادیه مسلمانان قزاقستان از نامزدی وی با قانون اساسی این کشور هیچ منافاتی نداشته زیرا اتحادیه مسلمانان قزاقستان حزبی سیاسی با رویکردی دینی نبوده بلکه یک سازمان اجتماعی است که با سایر سازمان‌های موجود در این کشور متفاوت نیست و در چارچوب قانون، نامزد خود را جهت شرکت در انتخابات اعلام کرده است.
در نهایت هم اینکه به دلیل وجود نظام سیاسی لائیک در قانون اساسی قزاقستان، اتحادیه مسلمانان این کشور حق معرفی نامزد برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان را نیافت.
این در حالی است که کشورهای مسلمان نشین بایستی بر خلاف انگیزه اصلی کشورهای غربی که بدنبال منافع اقتصادی یا سیاسی صرف هستند، اولویت‌های مذهبی و فرهنگی را در روابط داخلی و خارجی خود در راس امور قرار دهند.
اگر رهبران کشورهای آسیای مرکزی تصور کنند که اسلام به عنوان یک ایدئولوژی، توانایی ایفای نقشی مهم در امور دولتی را نخواهند داشت، نشانگر خامی آنهاست، زیرا جلوه‌های سیاسی، اجتماعی یا معنوی اسلام به عنوان تجلی نیرویی استوار در نقاط مختلف جهان، نشان از قدرت بالای اسلام دارد همچنان که نمونه موفق انقلاب اسلامی ایران به عنوان نظامی دینی، صحت گفته فوق را تایید می‌کند.
به اعتقاد کارشناسان امر، اینکه مسلمانان منطقه بایستی در اعمال رفتار‌های سنتی و دینی خود محدود شده و از شرکت در جریان سیاست باز بمانند، به مرور زمان محکوم و باطل خواهد شد و گذشت زمان، غفلت از به حساب آوردن مسلمانان در چارچوب تاثیرات اجتماعی و سیاسی جوامع مختلف را نشان خواهد داد، آنچنان که در کشورهای عربی منطقه نشان داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد