حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

دانشجویان معترض به سفیر رژیم صهیونیستی به زندان محکوم شدند

11 تن از دانشجویان آمریکایی تلاش کردن مانع سخنرانی سفیر رژیم صهیونیستی شوند که به دلیل این کار ممکن است به زندان محکوم شوند.

پایگاه خبری-تحلیلی "انتفاضه الکترونیک " Electronic Intifada در گزارشی از متهم شدن 11 دانشجو به دلیل اعتراض به سخنرانی یکی از مقامات رژیم صهیونیستی خبر داد. در ابتدای این گزارش آمده است: 11 نفر از دانشجویان دانشگاه کالیفرنیا در موضع اتهام جنایی قرار گرفته‌ و ممکن است به علت ممانعت از سخنرانی یکی از مقامات اسرائیلی به زندان محکوم شوند. به گفته یکی از موکلان این دانشجویان، دادگاهی که در بخش قضایی اورنج در ایالت کالیفرنیا برای پیگیری این پرونده تشکیل شده، "گزینشی و کاملاً تبعیض‏آمیز " است.
در 8 فوریه 2010، در سالن همایش دانشگاه کالیفرنیا در ایروین (Irvine) ، 10 نفر از دانشجویان به صورت مسالمت‏آمیز به مخالفت با "مایکل اورن " (Michael Oren)، سفیر اسرائیل در آمریکا، پرداختند و بیانیه‌ای را در مخالفت با وی قرائت کردند. این دانشجویان حمایت‌های وی را از حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه در زمستان 2008 ـ که منجر به کشته شدن 1400 فلسطینی شد ـ به چالش کشیدند و نقض دائمی حقوق بشر را توسط این رژیم، زیر سؤال بردند.
یکی از دانشجویان پیش از آنکه اورن از اتاق به بیرون اسکورت شود، فریاد زد: "تبلیغ و ترویج جنایت، از مصادیق آزادی بیان نیست. " یکی دیگر از دانشجویان نیز پیش از آنکه وی محل را ترک کند فریاد زد: "شما، آقا، در قتل عام عده‌ای انسان بی‌گناه شریک هستید... "


* حامیان اورن دانشجویان را با القاب رکیک مسخره کردند
این پایگاه خبری افزود: پس از آنکه هر یک از این دانشجویان اظهارات خود را در هنگام سخنرانی اورن اعلان کردند، هر ده دانشجو توسط افسران پلیس به خارج از سالن همایش راهنمایی شده و پس از تفتیش بدنی، دستگیر و بازداشت شدند. مخاطبینی که در سالن همایش برای حمایت از اورن حاضر شده بودند، هنگامی که دانشجویان پیام خود را قرائت می‌کردند، با القاب و عناوین رکیک، ایشان را مسخره می‌کردند.
با وجود مخالفت‌های این دانشجویان، اورن تا سی دقیقه به سخنرانی خود ادامه داد، در حالی که شمار دیگری از دانشجویان بیرون از سالن در حمایت از دوستان خود، به تظاهراتی بدون خشونت مبادرت ورزیدند. یکی دیگر از دانشجویان که در این حرکت حضور داشت، اما در داخل سالن نبود، توسط پلیس دستگیر و بازداشت شد.
از میان این عده که اکنون با عنوان "11 دانشجوی ایروین " شناخته می‌شوند، هشت دانشجو در دانشگاه کالیفرنیا در ایروین تحصیل می‌کنند و سه نفر دیگر از دانشجویان دانشگاه کالیفرنیا در "ریورساید " (Riverside) هستند.
*
بسیاری از دانشجویان دستگیر شده مسلمان هستند
پایگاه انتفاضه الکترونیک با انتقاد از این برخوردها نوشت: در سپتامبر 2010، پس از بحث و گفتگو‌های بسیار، اتحادیه دانشجویان مسلمان دانشگاه کالیفرنیا در ایروین ـ که بسیاری از دانشجویان دستگیر شده در آن روز از اعضای آن هستند ـ به دستور مقامات دانشگاه، برای یک ترم تحصیلی از فعالیت ممنوع شدند. چنین مجازاتی معمولاً برای آن دسته از گروه‌های دانشجویی وضع می‌شود که مرتکب جرائمی چون استفاده از مشروبات الکلی شده‌اند.
با اینکه دوره ممنوعیت فعالیت این اتحادیه به پایان رسیده است، اما ایشان به مدت دو سال تحت نظارت دقیق مسئولان دانشگاه مجاز به فعالیت بوده و به نوعی از آزادی مشروط برخوردارند. اما مجازات دانشجویان حاضر در حرکت اعتراضی، به فراتر از محیط دانشگاه کشیده شده است.
*
تحقیقات گسترده علیه دانشجویان توسط بازپرس
"
تونی راکوکاس " (Tony Rackauckas)، بازپرس بخش قضایی اورنج، تحقیقات گسترده‌ای را علیه این دانشجویان آغاز کرده است، از جمله گرفتن تأییدیه دادگاه برای بررسی ایمیل‌های این دانشجویان، فراهم آوردن شاهدانی علیه ایشان. راکوکاس به تازگی یک هیئت منصفه تشکیل داده و در 4 فوریه، دادگاه تصمیم گرفت دانشجویانی را که در سخنرانی اورن وقفه ایجاد کردند به ارتکاب بزه‌کاری متهم کند. اگر اتهام این دانشجویان ثابت شود، هر یک تا شش ماه حبس خواهند شد.
*
تشکیل پرونده قضایی تاکنون بی‏سابقه بوده است
این پایگاه خبری تأکید کرد: پیش از این در دانشگا‌ه‌ها و کالج‌های بسیاری سخنرانی مقامات اسرائیلی توسط دانشجویان مختل شده است، از جمله در شیکاگو، نیواورلئان، سن‌فرانسیسکو و به تازگی در اسکاتلند. اما در هیچ یک از این موارد شاهد آن نبودیم که پرونده‌ای قضایی علیه معترضین تشکیل شود.
به گفته یکی از دانشجویان دانشگاه کالیفرنیا در ایروین، که از اعضای اتحادیه دانشجویان مسلمان این دانشگاه‌ است و در جلسه مذکور نیز حضور داشته است، این اعتراض هیچ تفاوتی با دیگر اعتراضاتی که پیش از این صورت گرفته نداشت.
*
دادگاه رفتار تبعیض‏آمیز در پیش گرفته است
علاوه بر این دادگاه بخش اورنج نیز در مورد این پرونده، رفتار تبعیض‏آمیزی را در پیش گرفته است. برای مثال هنگامی که برخی از اعضای غیر دانشجوی یک انجمن، به فحاشی نسبت به فعالان فلسطینی پرداختند هیچ اتهام جنایی علیه ایشان اقامه نشد. اما هنگامی که از "اسشرودر " (Schroeder) ، سخنگوی دادگاه مذکور، در مورد رفتار معاندانه راکوکاس علیه این یازده دانشجو سؤال شد، وی در پاسخ گفت: "ایجاد اختلال در سخنران اورن تخطی آشکار از قوانین است، و لذا دادگاه صرفاً از مصوبات قانونی پیروی می‌کند. "
اسشرودر اضافه کرد: "چه شما از سخنران خوشتان بیاید یا از او متنفر باشید، فرقی نمی‌کند... اگر "کوکلاس کلان‏ها " (Ku Klux Klan) سخنرانی "مارتین لوتر کینگ " را مختل کنند، این به منزله تخطی از قانون است. " هنگامی که از او سؤال شد که آیا دانشجویان جوان مسلمان را به کوکلاکس کلان‌ها و مقام اسرائیلی را که از کشتار 1400 فلسطینی در غزه حمایت می‌کند، به مارتین لوتر کینگ تشبیه می‌کند، وی در پاسخ گفت: "اگر کوکلاکس کلان‌ها هم مشغول سخنرانی بودند و کسی در سخنرانی ایشان وقفه ایجاد می‌کرد، این کار نیز بر خلاف قانون بود. برهم زدن یک سخنرانی قانونی، به منزله تخطی از قوانین است. "
"
ریم صلاحی " (Reem Salahi)، یکی از وکلایی که برای آزادی 11 دانشجوی ایروین تلاش می‌کند اعلام کرد که دادگاه بخش اورنج، در مورد این پرونده به صورت گزینشی و کاملاً تبعیض‏آمیز رفتار می‌کند. از نظر او مشکل این‏جاست که ایشان در برابر این سؤال که آیا پیش از این پرونده‌ای مشابه با این مورد وجود داشته است یا خیر، پاسخی ندارند.
*
دانشجویان به جرم ابراز عقیده محاکمه می‏شوند
او در واکنش به اظهارات اسشرودر گفت که هیچ توجیهی برای حاضر کردن این عده در دادگاه جنایی وجود ندارد. وی معتقد است: "اگر این دانشجویان دست به خشونت می‌زدند، به اموال عمومی صدمه وارد می‌کردند، آن‏گاه می‌توانستیم توجیهی برای حاضر کردن آنها در دادگاه جنایی داشته باشیم. اما آنها صرفاً به‏پا خاسته و اظهارات خود را بیان کردند. " صلاحی بر این باور است که اسشرودر و بخش قضایی اورنج تلاش می‌کنند که اقدام بدون خشونت این دانشجویان را به اقدامی جنایی تبدیل کنند.
*
وکیل دانشجویان: دادگاه انگیزه‏های غیرحقوقی دارد
صلاحی گفت: "نمی‌توان گفت که در پس اقدامات دادگاه انگیزه‌های سیاسی نهفته است. اما شکی نیست که انگیزه‌هایی غیر از دعاوی قانونی وجود دارد. آنها به جان عده‌ای از ضعیف‌ترین اعضای جامعه افتاده‌اند. متأسفانه پس از یازده سپتامبر، به هر بهانه‌ای مسلمانان را تحت فشار قرار می‌دهند، چرا که آنها را مظنونین اصلی این حوادث می‌دانند. "
مسئله‌ای که از نظر صلاحی بسیار جای تأمل دارد این است که چرا این دادگاه که دائماً مدعی است تنها در حال پیگیری یک پرونده معمولی است، این چنین خود را به آب و آتش می‌زند. انجام تحقیقات گسترده آن هم طی یک سال کامل، بررسی و تفتیش نامه‌های الکترونیک دانشجویان، اعزام دو بازپرس به‏منظور جمع‏آوری اظهارنامه شاهدان؛ آیا این همه صرفاً به‏منظور پیگیری یک پرونده معمولی صورت گرفته است؟
او در پایان می‌گوید: "آنها این پرونده را خلق کرده‌اند. آنها همه تلاش خود را به‏کار گرفته‌اند تا این اتهامات واهی را به اثبات برسانند. چه این اقدامات سیاسی باشد، چه هر انگیزه دیگری داشته باشد، در صدد آن است که این قشر ضعیف جامعه را تحت فشار قرار دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد