حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

آتش‌ انقلاب بحرین به عربستان خواهد رسید

یک فعال سیاسی عربستان و از مخالفان رژیم آل‌سعود با ابراز تأسف از دخالت نظامی عربستان در بحرین گفت که آتش‌ انقلاب بحرین به عربستان منتقل خواهد شد.

"محمد المسعری " فعال سیاسی عربستان و از مخالفان رژیم آل‌سعود در گفت‌وگو با فارس درباره حجم واقعی اعتراضات و تظاهرات در عربستان سعودی گفت: به دلیل آنکه در عربستان سعودی هیچ حزبی اجازه فعالیت ندارد و هیچ اتحادیه و صنفی وجود ندارد و مطبوعات نیز از آزادی بیان محروم هستند و تاکنون نیز هیچ‏گونه نظرسنجی آزادی وجود نداشته است، نمی‌توان درباره حجم واقعی اعتراضات مردم عربستان به رژیم آل‌سعود دست یافت.

*معارضان رژیم آل‌سعود بیش از موافقان آن هستند

این فعال سیاسی مخالف دولت عربستان افزود: از زمانی که حرکتی ضد رژیم آل‌سعود توسط فعالان سیاسی در خارج عربستان تشکیل شد، ده‌ها هزار نامه الکترونیکی در حمایت از این حرکت‌ ارسال شده است که این نشان دهنده آن است که اکثر مردم عربستان خواستار تغییرات هستند اما سیاست ساکت نگه‌داشتن مردم، باعث شده تا آنها از ابراز نظر خود منع شوند. البته اصلاحاتی که هم‏اکنون مردم عربستان می‌خواهند به معنای سرنگونی نظام نیست اما اگر مردم از انجام اصلاحات در دولت ناامید شدند، تغییر رویکرد مردم به سوی سرنگونی نظام غیرممکن نخواهد بود. من از طریق ارتباطات و تماس‌هایی که دارم به این نتیجه قاطع رسیده‌ام که معارضان رژیم آل‌سعود بیشتر از موافقان آن هستند.

محمد المسعری اضافه کرد: تنها خود آل‌سعود و نزدیکان و هم‏پیمانان آنها از این نظام حمایت می‌کنند که تعداد آنها فراتر از 200 یا 300 هزار نفر نخواهد شد اما با احتساب خدمتگزاران و بازرگانان و دیگر کسانی که از رژیم آل‌سعود منتفع می‌شوند به سختی می‌توان طرفداران نظام کنونی عربستان را به چند میلیون رساند اما عربستان بیش از 20 میلیون جمعیت دارد. در واقع حجاز و قسمت مرکزی شبهجزیره عربستان طرفداران آل‌سعود به شمار می‌آیند اما بهجز این منطقه، بقیه مناطق عربستان مخالف نظام آل‌سعود هستند...

*دست‌کم 70درصد مردم عربستان خواستار سرنگونی آل‌سعود هستند

وی ادامه داد: به اعتقاد من، اگر نظرسنجی آزادی در عربستان درباره بقا یا سرنگونی خاندان آل‌سعود برگزار شود، دستکم 70 درصد از مردم خواستار سرنگونی خواهند شد.

محمد المسعری در ادامه این مصاحبه به آینده اعتراضات و تظاهرات در عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من تظاهرات در عربستان خاموش نخواهد شد، شاید برای مدتی حجم این اعتراضات کاهش یابد که این موضوع نیز شاید به دلیل هضم تحولات منطقه باشد. به اعتقاد من "علی عبدالله صالح " [دیکتاتور یمن] از عرصه حکومت خواهد رفت و این امری واضح است و ممکن است طی یک یا دو هفته دیگر این امر اتفاق بیفتد و قذافی نیز به پایان راه رسیده است و البته باعث تاسف است که نیروهای خارجی به لیبی حمله کردند و با حمله این نیروها قذافی در حال رسیدن به پایان راه است اما خود قذافی باعث شد تا این نیروها به لیبی حمله کنند.

وی ادامه داد: البته باید بگویم که وضعیت در عربستان سعودی از عجائب است، رژیم آل‌سعود از حدود یک قرن پیش و با طرح بریتانیا به قدرت رسید و ملک عبدالعزیز [پادشاه اسبق عربستان و موسس سلسله آل‌سعود] توانست مردم را برای حدود 50 تا 60 سال در جهالت بگذارد و البته نقش برخی روحانیانی که در خدمت آل‌سعود بودند، در جاهل نگه داشتن مردم قابل چشمپوشی نیست. اما شرایط در سال‌های اخیر متقاوت شده است البته وضعیت فعالیت احزاب و روزنامه‌ها همچنان همانند قبل بوده و هیچ آزادیای در این زمینه وجود ندارد. بنابراین هیچگونه حزبی به طور رسمی در عربستان وجود ندارد که بتواند تحرکات اعتراضی مردم را سازماندهی کند. البته برخی احزاب سیاسی به طور سری در حال تنظیم تحرکات مردم هستند که حزب امت اسلامی عربستان از جمله این احزاب هستند که بیش از 200 هزار ایمیل در حمایت از این احزاب ارسال شده است که نشان دهنده حمایت گسترده از احزاب معارض رژیم آل‌سعود است.

وی افزود: تنظیم تظاهرات و انتقال اطلاعات درباره زندانیان سیاسی در عربستان نیازمند زمان است. این وضعیت در برخی کشورها ده‌ها سال به طول انجامیده است اما من معتقدم با فشارهای بین‌المللی و همزمانی رویدادها،‌این روند چند ماه یا چند سال به طول بینجامد.

*آمریکا ترجیح می‌دهد آل‌خلیفه در بحرین باقی بماند

این فعال سیاسی عربستان درباره دخالت نظامی آل‌سعود در بحرین ابراز تاسف کرد و گفت که باعث تاسف است که عربستان بحران بحرین را به قضیه‌ای طائفهای تبدیل کرد و مشکل بزرگی که در بحرین وجود دارد آن است که یکی از بزرگترین پایگاه‌های نظامی آمریکا در بحرین مستقر است و در قضیه بحرین، آمریکا خود را بین دو جهنم می‌بیند یا آنکه با انقلاب مردم بحرین کنار بیاید که در آن صورت باقی ماندن نیروهای نظامی آمریکا در بحرین در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت یا آنکه با باقی ماندن آل‌خلیفه در بحرین کنار بیاید و حضور نظامی خود را در این کشور تضمین کند و به همین دلیل است که آمریکا در قبال سرکوب‌گری‌های رژیم آل‌سعود علیه مردم بحرین سکوت اختیار کرد.

*آتش انقلاب بحرین به عربستان منتقل خواهد شد

مسحمد المسعری ادامه داد: من معتقدم آتش انقلاب بحرین به عربستان منتقل خواهد شد. من زمانی که 15 سال پیش از عربستان به لندن رفتم در دیدار با فعالان سیاسی بحرینی گفتم که بحرین، نمونه کوچک عربستان است و بدون سرنگونی رژیم آل‌سعود، تحول واقعی در بحرین روی نخواهد داد. پس سرنگونی رژیم آل‌سعود عامل محوری در آزادی کشورهای منطقه خواهد بود و وجود این رژیم است که مانع از آزادی مردم و حاکمیت قانون در این کشورها شده است.

*رژیم آل‌سعود مشکل اصلی خاورمیانه است

وی افزود: آل‌سعود مشکل اصلی منطقه و کشورهای حاشیه خلیج فارس است و اگر رژیم آل‌سعود سرنگون شود، تمامی مشکلات حل خواهد شد. من معتقدم که سرکوب‌گری‌ها در بحرین و تعقیب و گریز‌ها در این کشور ادامه خواهد یافت. البته مردم بحرین با این وضعیت ناآشنا نیستند و ده‌‌ها سال است که در این شرایط زندگی می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد