حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

ترکیب طمع و فقدان رهبری اخلاقی، جهان را از صلح عادلانه دور کرده

یکی از فعالان جنبش مدنی ضد جنگ در آمریکا گفت: مانع اصلی بر سر راه برقراری صلح توسط بشر، ترکیبی از طمع و فقدان رهبری اخلاقی بدون در نظر گرفتن ساختار سیاسی یا گرایش‌های دینی ملت‌هاست که به نظر می‌رسد به یک معضل جهانی تبدیل شده است.

روابط عمومی «ائتلاف جهانی علیه تروریسم برای صلح عادلانه»، لیدی برتون گفت: ترکیب طمع و فقدان رهبری اخلاقی، ما را از «صلح عادلانه» دور می‌کند و به «جنگ عادلانه» سوق می‌دهد که بزرگترین منبع کسب سود است و به دنبال خود، بزرگترین منشاء درد و اندوه جهان را به همراه خواهد آورد.

این نویسنده آمریکایی که در دهه 80 میلادی، ستون ثابتی در روزنامه نیویورک تایمز با مضامین ضد جنگ و صلح‌طلبانه داشت، در تعریف خود از صلح عادلانه گفت: «صلح عادلانه» وضعیتی از هماهنگی نافذ و پایدار بین ملت‌ها و در داخل ملت‌هاست که در آن جنگ و اقدامات خشونت‌بار جای خود را به غذای کافی، محل سکونت، تحصیل، مراقبت‌های پزشکی، فرصت‌های شغلی و حقوق بشر برای همه دهد. در این تعریف، دولت‌ها این فرصت‌ها را برای شهروندانشان ایجاد می‌کنند و از سیستم‌های مالیاتی به شکلی استفاده می‌کنند که درآمد و ثروت، از افراد خاص و معدود به عامه و اکثریت مردم به شکلی عادلانه‌تر توزیع می‌شود.

وی تصریح کرد: در مقابل، «تروریسم» کلمه فریبنده‌ای است که اغلب علیه عده خاصی به کار گرفته می‌شود.

برتون تأکید کرد: اشغال سرزمین‌های خارجی و نابرابری‌های فراگیر در تقسیم ثروت‌ها و فرصت‌ها، همیشه احساس نیاز به تغییر در عرصه‌های داخلی، ملی و بین‌المللی را در ما تقویت می‌کنند. کسانی که از قدرت کمی در برابر نظامی‌های قدرتمند برخوردارند، می‌توانند از راه‌های غیرخشونت‌آمیز استفاده کنند. مهاتما گاندی، مارتین لوتر کینگ و نلسون ماندلا نمونه‌ای از این رهبری غیرخشونت‌آمیز هستند. با این حال، قدرتمندان در مقابل رهبری غیرخشونت‌آمیز معمولاً از عوامل نظامی برای اعمال زور و قدرت بیشتر استفاده می‌کنند. این روند می‌تواند به شکل دیگری نیز جلوه‌گر شود؛ به طوری که ضعفا دست به «حملات چریکی» نوآورانه و مرتبط با یکدیگر بزنند و با این کار، خود و دیگران را فرسوده و ضعیف‌تر کنند...


این فعال جنبش ضد جنگ برگزاری همایش‌های بین‌المللی را یکی از مهم‌ترین اقدامات در راستای تحقق صلح عادلانه عنوان کرد و گفت: ما از طریق برگزاری این کنفرانس‌ها از جمله کنفرانس بین‌المللی «ائتلاف جهانی علیه تروریسم برای صلح عادلانه» این امکان را خواهیم داشت تا همراه با بسیاری از ملت‌ها و فرهنگ‌های گوناگون، تعریف مشخص‌تری از «صلح عادلانه» ارائه دهیم.

وی افزود: اگر صلح عادلانه ایجاد شود، تروریسم رو به نابودی می‌گذارد. باید با گام‌های کوچک به اهداف بزرگ نائل شد. از آنجایی که شرکت‌کنندگان در این کنفرانس از دیدگاه‌های گوناگونی برخوردار هستند و از ملت‌ها و فرهنگ‌های گوناگونی می‌آیند، این گروه می‌تواند ائتلافی جهانی ایجاد کند.

برتون گفت: اگر شرکت‌کنندگان بر سر این موضوع که فقدان «صلح عادلانه» علت اصلی «تروریسم» است، توافق داشته باشند، خواهند توانست شبکه‌ای با نام «ائتلاف جهانی برای صلح عادلانه» یا «ائتلاف جهانی برای صلح عادلانه و علیه تروریسم» ایجاد کنند.

کنفرانس بین‌المللی «ائتلاف جهانی علیه تروریسم برای صلح عادلانه» با حضور بیش از یک‌هزار نفر از نخبگان علمی و فرهنگی و اعضای سازمان‌های مردم نهاد ضدتروریسم از ایران و کشورهای مختلف جهان روزهای 24 و 25 اردیبهشت‌ماه در سالن سران کشورهای اسلامی برگزار خواهد شد/فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد