حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

کودکان، طعمه‌های طالبان برای انجام عملیات‌های انتحاری

مقام‌های اطلاعاتی دولت افغانستان اعلام کردند که طالبان سرگرم جذب پسران 9 ساله برای انجام عملیات‌های انتحاری علیه ناتو است.

به نوشته روزنامه دیلی تلگراف‌، پلیس افغانستان یک پسر بچه 9 ساله و سه پسر بچه دیگر 12 تا 14 ساله را که قصد عبور از مرز و ورود به شرق افغانستان را داشتند، ‌دستگیر کرده است.

یک سخنگوی سازمان اطلاعات افغانستان گفت که این پسر بچه کوچکترین بمب گذار انتحاری است که تاکنون دستگیر شده است. هرچند که پیش از این پسر بچه‌هایی تا سن پنج سال نیز برای کار گذاشتن بمب در ولایت هلمند افغانستان مورد استفاده قرار گرفته بودند.

وی گفت که چندین سال است شبه نظامیان از تاکتیک به کارگیری کودکان به عنوان بمب گذار انتحاری استفاده می‌کنند تا سربازان ناتو، مقام‌های دولتی افغانستان و کسانی را که با دولت افغانستان همکاری می‌کنند هدف قرار دهند اما این موضوع اخیرا بیش از پیش افزایش پیدا کرده است.

گزارش سازمان ملل که اوایل سال جاری منتشر شد نشان داد که این تاکتیک در کنار افزایش به کارگیری بمب‌های جاده‌ای سبب شده است که آمار مرگ و میر کودکان در درگیری‌های افغانستان به میانگین یک کودک در هر روز برسد.

کودکان بمب گذار اغلب تحت القای باورهای دروغین و شستشوی مغزی قرار گرفته و در خاک پاکستان به اجبار به این کار واداشته شده‌اند. آنها در ماه های اخیر مسئول چند بمب گذاری خونین بوده‌اند...


طالبان، کودکان را به عنوان هدف‌هایی در نظر می‌گیرند که آسانتر به خدمت این گروه در می‌آیند و ساده‌تر از بزرگسالان فریب می خوردند.

سخنگوی سازمان اطلاعات افغانستان گفت که بیش از 25 کودک و نوجوان زیر 18 سال که قصد انجام عملیات انتحاری داشته‌اند در بازداشتگاه کودکان و نوجوانان افغانستان نگهداری می‌شوند.‌ به این کودکان طلسم‌هایی داده شده و به آنها گفته شده بود که این طلسم‌ها می‌توانند از آنها در برابر انفجار محافظت کنند.

غلام فاروق‌، کودک 9 ساله‌ای که قصد انجام عملیات انتحاری داشته و دستگیر شده است، گفت:‌ به من گفته شده بود وقتی که ما حملات انتحاری انجام می دهیم همه افرادی که اطراف ما هستند می میرند اما ما زنده می مانیم.

لطف الله مشعل،‌ سخنگوی اداره امنیت ملی افغانستان گفت که چهار کودک یاد شده در گذرگاه مرزی تورخام‌ در حالی که قصد ورود به ولایت ننگرهار را داشته‌اند،‌ دستگیر شده‌اند.

وی گفت:‌ در گذشته ما با بمب گذاران انتحاری از مناطق وزیرستان و باجور مواجه بودیم اما این نخستین بار است که ما کودکان بمب گذاری را دستگیر می‌کنیم که متعلق به نواحی مسکونی پاکستان هستند.

وی افزود: به آنها گفته شده که کابل به یک شهر غربزده تبدیل شده و هرکس که آنجا خود را منفجر کند به بهشت می رود.

طالبان استفاده از مبارزان و بمب‌گذاران کودک را رد کرده و چند روز پیش با انتشار بیانیه‌ای گفت که این اتهامات حاصل دستگاه تبلیغاتی دشمن است .

طالبان در بیانیه خود اعلام کرد: نظامنامه رفتاری ما اجازه نمی‌دهد که کودکان را (به علت نداشتن ریش) وارد تشکیلات خود کنیم.

مقام‌های افغان گفتند که جدیدترین حمله انتحاری از سوی کودکان را یک پسر 12 ساله انجام داده که با منفجر کردن خود در بازاری در ناحیه برمل ولایت پکتیکا‌، چهار شهروند را کشته و 12 تن را نیز زخمی کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد