حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

سقوط حکومت آل‌سعود و تشکیل دولتی شیعی کابوس آمریکاست

یکی از نویسندگان اندیشکده هادسون معتقد است که تشکیل حکومت شیعی کابوس وزارت خارجه آمریکاست و دلیل سکوت آشکار واشنگتن درباره هرگونه اصلاحات در عربستان را می‌توان همین امر دانست.

اندیشکده "هادسون " در گزارشی به قلم "هربرت لاندن " می‌نویسد: با ترور "اوباما بن لادن " و جنبش‌های سیاسی فعال در شمال آفریقا، شایعاتی بسیاری مبنی بر اصلاحات سیاسی در بیشتر حکومت‌های سنتی عربی همچون عربستان سعودی وجود دارد. بن لادن یکی از دست نشانده‌های آمریکا بود که اگر شکست ناپذیری‌اش در هم کوبیده می‌شد ممکن بود فعالیت‌های دیر باز مسلمانان نیز متوقف شود.

* روشنفکران به انقلاب یا اصلاحات اساسی امیدوارند

سخنگویان عربستانی ادعا می‌کنند که به رغم مبالغ هزینه شده و سرکوب ناآرامی‌ها، انقلاب یا حداقل اصلاحاتی اساسی در راهند. در مقاله‌ای اخیرا توسط "موسسه تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه " منتشر شد "منصور الحاخ " یکی از روشنفکران لیبرال متولد عربستان، معتقد است که عدم بهره مندی طبقات ضعیف جامعه عربستان از آزادی و حقوق شهروندی، منجر به واکنش سیاسی غیر قابل انکاری خواهد شد.

* سرکوب‌های شدید امنیتی هم نتوانسته اعتراضات مردم به ویژه زنان را کم‌رنگ نماید

وی در ادامه گفت ترکیبی از جمعیت شیعیان (اقلیتی که در مناطق نفت خیز ساکن هستند)، فرزندان مهاجران، و مخالفان سیاسی عناصر بی ثبات و ناراضی عربستان را تشکیل می‌دهند. برخی از زنان این کشور نیز به قانون زدن نقاب معترضند هر چند که این خواسته‌ها به دقت بیان می‌شوند. دولت عربستان با توسل به مجازات‌های وحشیانه و یورش نیروهای پلیس به تجمعات معترضان و صرف هزینه‌های بسیار، سعی در سرکوب مخالفان سیاسی دارد. اما بر خلاف تلاش‌های حکومت، مردم بر خواسته‌های خود پافشاری می‌کنند.

* نیاز مردم به حقوق اولیه را نمی‌توان با رشوه و خشونت برآورده ساخت

اگرچه درامد نفت پس زمینه تمام تصمیمات است، دولت تلاش می‌کند تا طبق فرمان سلطنتی با دادن رشوه و پخش مبالغ هنگفت میان دوستان و دشمنانش آنان را بخرد. این "توطئه " نیز نتوانسته بنیان اعتراضات را متزلزل ساخته و یا مشکل ستم دیدگان و افراد تحت تعقیب را حل نماید. حقوق زنان یکی از مسائلی است که هنوز دولت به آن رسیدگی نکرده است.

* با گسترده شدن اعتراضات منطقه جنبش‌های مردمی عربستان نیز به آن‌ها پیوسته‌اند...


در کشور عربستان بی عدالتی بسیار ملموس است. برای کسانی که به هر طریقی وابستگی به خاندان سلطنتی ندارند، بی عدالتی و نارضایتی‌شان مشهود تر است. ممکن است عربستانی که همواره "استثنائی در دنیای عرب " بوده است دیگر تافته‌ای جدا بافته نباشد. همین طور که زخم‌های منطقه دهان باز می‌کنند، ترس و خویشتن داری‌ها کاهش یافته و برخی از گروه‌ها این توانایی را در خود می‌یابند تا محرک شروع تغییرات اساسی باشند. اگرچه پیش بینی برخورد موثر دولت عربستان در خنثی نمودن جنبش‌های اصلاحی امکان پذیر نیست، هم اکنون دوره‌ای متفاوت است که در آن "جهش اعراب " الهام بخش فعالیت‌های نوپا و بیشتری نسبت به گذشته است. اصلاح‌گران آزادی طلب خوش بینانه به آینده نگاه می‌کنند و در این راه تنها نیستند.

* آمریکا و وحشت به حکومت رسیدن ایران در عربستان

حکومت ایران مشتاقانه به مناطق نفت خیز شیعه نشین چشم دوخته است. رویای بزرگ ایران سقوط دولت عربستان و جایگزینی آن با دولتی شیعه و وابسته به ایران است. اگرچه شیعیان جمعیت کمی از مسلمانان عربستان را تشکیل می‌دهند با پشتیبانی نیروهای نظامی ایران و سلاح‌های هسته‌ای آن می‌توانند بر سنیان عربستان حکومت کنند تا رویای دیرینه ایران به حقیقت بپیوندد. این اتفاق کابوس وزارت خارجه آمریکاست و دلیل سکوت آشکار واشنگتن درباره هر گونه اصلاحات در عربستان را می‌توان همین امر دانست.

با تمام این اوصاف تاریخ بی توجه به خواسته انسان‌ها راهش را ادامه می‌دهد. از این رو تصمیم دولت آمریکا هر چه باشد باید احتمال اصلاحات و تغییر حکومت کنونی عربستان سعودی را بدهد/فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد