حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

نمایش‌های خیابانی نیویورک در اعتراض به نقض حقوق بشر آمریکا

در ادامه اعتراض‌های خیابانی به شکنجه زندانیان و نقض حقوق بشر در آمریکا، یک گروه 35 نفره از دانش‌آموزان وضعیت نامناسب زندانیان آمریکایی در سلول انفرادی را مقابل کتابخانه "کویینز " نیویورک شبیه‌سازی کردند.

وب‌سایت سازمان عفو‌بین‌الملل در آمریکا که پیش از این به طور گسترده نسبت به نقض حقوق بشر زندانیان در آمریکا انتقاد کرده بود، نشان داد شهروندان آمریکایی که به شدت از رفتار‌های متناقض آمریکا در برخورد با مسئله حقوق بشر و جنگ با تروریسم نارحت هستند،‌ به خیابان‌ها آمده و سعی در برپایی نمایش‌های خیابانی در اعتراض به شکنجه‌ در زندان‌های آمریکا دارند.

در همین‌راستا، "هدر لشر " یکی از فعالان حقوق بشر آمریکایی در وبلاگش نوشت: هفته گذشته یک گروه 35 نفره دبیرستان "Townsend Harris " در اقدامی نمادین اقدام به برپایی "موزه شکنجه " در مقابل کتابخانه کویینز نیویورک کرده و در اعتراض به استفاده شکنجه در زندان‌های آمریکا و همدردی با "ماهر آرار " یکی از قربانیان شکنجه تظاهرات سکوت برگزار کردند. "

در این تظاهرات که یک ساعت به طول انجامید، دانش‌آموزان دبیرستانی با بستن چشم‌های خود و پوشیدن لباس‌های نارنجی‌رنگ، وضعیت نامناسب زندانیان آمریکایی را تداعی کرده و یک ماکت سلول انفرادی که آرار برای مدت یک‌سال در آن زندانی بود را به نمایش گذاشتند.

این فعال حقوق بشر با اشاره به اینکه گروه وی در حال برگزاری 2 نمایش خیابانی در نیویورک است،‌ تصریح کرد هدف از برگزاری چنین اعتراضاتی این است که "باراک اوباما " رئیس جمهور آمریکا و نمایندگان کنگره این کشور دستور تحقیق درباره پرونده شکنجه در زندان‌های آمریکا را صادر کند و از "آرار " قربانی شکنجه عذرخواهی کنند.

وی در ادامه وبلاگش تأکید کرد شکنجه شیوه غیر انسانی و غیر اخلاقی بازجویی بوده که برای هزاران سال نشان‌داده شده که این روش ناموفق و غیرسودمند است.

"لشر " درباره نحوه آغاز فعالیت این گروه حقوق بشری نوشت: "من زمانی برای عدالت برخواستم که کشور‌ها به بهانه مبارزه با تروریسم و شرافت انسانی به طور گسترده‌ای حقوق بشر را نادیده گرفتند، اصول اولیه امنیت برای شمار بسیاری از مردمان جهان به بهانه آنچه که تلاش برای حفظ امنیت ما تصور می‌شود، نادیده گرفته می‌شود. "...


وی با اشاره به اینکه همکلاسی‌های وی ابتدا علاقه‌ای برای تشکیل یک گروه حقوق بشری و پیوستن به کمپین "چالش سفیر حقوق بشر " نشان‌نمی‌دادند،‌ تصریح کرد: "من مفهوم واقعی شکنجه در زندان‌های آمریکا را با نشان‌دادن تصاویر آزار و اذیت و بدرفتاری با زندانیان برای آنها تشریح کردم و فیلم‌هایی از وب‌سایت عفوبین‌الملل در سال 2008 را به آنها نشان دادم که آنها در نهایت متقاعد شدند این گونه رفتار مناسب هیچ موجود زنده‌ای نیست و باید اقداماتی برای ریشه‌کردن شکنجه صورت گیرد. "

این فعال حقوق بشر با اشاره به اینکه این گروه برای 3 سال به رهبری وی اقداماتی را برای برقراری عدالت اجتماعی در آمریکا انجام داده، تصریح کرد گروه‌های بسیاری در این کشور خواستار برگزاری تظاهرات سکوت و نمایش‌های خیابانی در اعتراض به وضعیت موجود حقوقو بشر در امریکا هستند.

این در حالی است که چندی پیش سازمان عفو بین‌الملل گزارش سالیانه خود را در قالب یک کتاب منتشر کرد که بر اساس آن 46 نفر در ایالات متحده امریکا طی سال گذشته اعدام شده اند. در این گزارش همچنین از فعالیت بازداشتگاه گوانتانامو که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا وعده بستن این زندان را داده بود ، اما اجرایی نشد ، به شدت انتقاد شده است.

عفو بین الملل در این گزارش نگهداری مظنونین در زندان های آمریکا و از جمله گوانتانامو را مورد توجه قرار داده و از دولت این کشور خواسته است تا زندانیان گونتانامو را به خاک آمریکا انتقال دهد و به اتهامات مظنونین در دادگاه های فدرال این کشور رسیدگی کند.

در بخش دیگری از این گزارش، نگهداری صدها مظنون در زندان نظامی آمریکایی ها در بگرام افغانستان مورد انتقاد قرار گرفته و تاکید شده که مقامات آمریکایی تاکنون اجازه نداده اند که به اتهامات مطرح شده درباره بدرفتاری و شکنجه زندانیان و ربودن و انتقال غیرقانونی مظنونان تروریستی از کشورهای مختلف رسیدگی شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد