حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

تمسخر سیاهپوستان در سوئد و سکوت دولت استکهلم

برگزاری نمایش "فروش برده " در یکی از شهرهای سوئد انتقادات زیادی را در پی داشته است؛ این در حالی است که دولت استکهلم در قبال این نمایش فقط سکوت کرده است.

مرکز اطلاع رسانی "The local "، نمایش نژادپرستانه‌ای که در آوریل گذشته در دانشگاه لوند سوئد به اجرا در آمده بود، جنجال بسیاری را در سوئد و دیگر کشورهای اروپایی بر انگیخت.

در آوریل گذشته یکی از سازمانهای دانشجویی دانشگاه لوند سوئد،دست به اجرای نمایشی کمدی زد که در آن سه نفر صورت خود را سیاه کرده و در حالی که طناب به دور گردنشان انداخته شده بود،در معرض فروش و مزایده گذاشته شده بودند. این اتفاق که ابتدا توسط یک نشریه محلی در شهر لوند گزارش شد، توجه بسیاری از فعالان حقوق بشر در سرتا سر دنیا را به خود جلب کرده است. یکی از بازیگرانی که در نمایش مذکور نقش برده ای سیاهپوست را اجرا می کرد، از کار خود به عنوان «یک شوخی بسیار جالب» یاد کرده است، در حالیکه برخی دیگر آن را یک جوک بیمزه خوانده اند که به نژادپرستی دامن می زند. تمسخر سیاه پوستان رد این نمایش به اندازه ای آشکار بود که حتی نهادهای افراطی و گروههای نژادپرست در سوئد نیز توان دفاع از آن را نداشتند...


* واکنشها به تمسخر سیاه پوستان در سوئد

سازمانهای غیر دولتی اروپایی از دولت سوئد خواسته اند تا با موضع گیری قاطعانه، توجه خود را به نیازهای خاص قربانیان نژادپرستی و خشونت نژادی نشان دهد. مؤسسات تحقیقاتی اروپایی نیز از دولت سوئد خواستند تا در قبال نمایش (فروش برده) در دانشگاه شهر لوند،موضع گیری نماید. شبکه RED که نماینده سازمانهای غیر دولتی و مؤسسات تحقیقاتی 17 کشور عضو اتحادیه اروپا می باشد، نگرانی شدید خود را از اجرای نمایشی نژادپرستانه در دانشگاه لوند و مالموی سوئد که در آن سیاهپوستان به صورت برده خرید و فروش می شدند،ابراز نموده است. این موسسه در نامه ای سرگشاده به (یان بیورکلند)وزیر آموزش سوئد و (اریک اولن هاگ) وزیر یکپارچگی عناصر اجتماعی این کشور،از دولت سوئد خواسته تا موضع مشخصی در قبال چنین حرکاتی اتخاذ کند. "مریم عثمان شیفائی "، یکی از سوسیال دموکراتهای عضو مرکز مقابله با نژادپرستی در این خصوص می گوید:مؤسسات و سازمانهای زیادی از آمریکا و اروپا در مخالفت با وقایع اخیر دانشگاه لوند،حمایت خود را نسبت به ما ابراز کردند، این در حالی است که سیاستمداران سوئدی در برابر این جریان سکوت کرده و کاری انجام نداده اند. یکی از شبکه های اروپایی مخالف با نژادپرستی( ENAR) مستقر در بروکسل، نامه سرگشاده دیگری به (بریگیتا اوهلسن)وزیر دموکراسی سوئد نوشته و در آن ضمن محکوم نمودن این واقعه، از دولت سوئد خواسته تا در برابر چنین اتفاقاتی وارد عمل شود.

* موضع گیری فعالان حقوق بشر علیه دولت سوئد

متعاقب مقاله شکایت آمیزی که "جس جکسون "، فعال حقوق بشر آمریکایی علیه این قضیه نوشت و در آن از دولت سوئد خواست تا به سوئدی‌ها، دوران سیاه برده داری و نقشی که سوئد در آن داشت را یاداوری کند، جریان سمت و سوی دیگری به خود گرفت. به عبارت بهتر، سکوت دولت سوئد در قبال تمسخر سیاه پوستان در این کشور منجر شد تا بار دیگر تاریخ دوران سیاه برده داری و نقش غربی ها در آن دوران مرور شود. بسیاری از جوانان سوئدی و سایر کشورهای اروپایی امروز که رفتار دولتهای خود را مشاهده می کنند، نسبت به درک صحیح دوران برده داری و نقش منفی کشورهای غربی در آن دوران مصر شده اند.
در مقابل این اعتراضات و انتقادات،دانشگاه لوند سوئد که یکی از مهمترین مراکز دانشگاهی است، اعلام نموده که برنامه جدیدی تدارک دیده تا طی آن به دانشجویان و کارکنان خود ارزشهای بنیادین دانشگاه را آموزش دهد. این در حالیست که دولت سوئد تا کنون هیچ پاسخ رسمی در این خصوص به جریانات مخالف نژادپرستی نداده است.

مریم عثمان شیفائی در این رابطه نیز می گوید: دیگر وقت آن رسیده که دولت سوئد و سیاستمداران سوئدی، آشکارا نژادپرستی و خشونت علیه نژادها را محکوم نمایند و موضع مشخصی در قبال آن اتخاذ کنند. سکوت و محکومیت ضمنی و جزئی این جریانات،به معنی حمایت از نژادپرستی است.

*میان تصور خارجی‌ها از سوئد و واقعیت در این کشور شکاف بزرگی وجود دارد

ویکتوریا کاوسا یکی از محققان مرکز مقابله با نژادپرستی می گوید: میان تصویری که در خارج، از سوئد در اذهان وجود دارد و واقعیتی که سیاهپوستان مقیم سوئد با آن مواجهند، شکاف بزرگی وجود دارد. مردم اصلا تصور نمی کنند که چنین اتفاقاتی در کشوری مثل سوئد روی می دهد. همه فکر می کنند که این کشور دارای جامعه ای انسانیست و مردم آن رفتاری دوستانه با دیگر ملیت ها دارند،در حالیکه در داخل کسی نسبت به افعال نژادپرستانه واکنش نشان نمیدهد.کاوسا در ادامه از (اولن هاگ)مسئول و وزیر یکپارچگی عناصر اجتماعی سوئد خواسته است تا حملات نژادپرستانه علیه سیاهپوستان و "سیاهپوست هراسی " را نیز به لیست مشکلات این کشور که باید با آن مبارزه شود، اضافه کند.

کاوسا در این خصوص می‌گوید: سیاهپوستان نیز شهروندان سوئدی هستند و مسلما باید از آنان در برابر حملات نژادپرستانه، محافظت و حمایت شود. به نظر من باید از فرصت به دست آمده استفاده کرد و به سوئدیها در این خصوص آموزش داد. همچنین مردم باید در مورد پیشینه سوئد و نقش آن در برده داری و برده فروشی آگاه شوند. در هر صورت این هم بخشی از تاریخ سوئد است.واقعیت اینست که نژادپرستی همچنان وجود دارد. باید به شرایط موجود از دید کسانی نگریست که مورد آزار و اهانت قرار می گیرند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد