حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

قضاوت تاریخ درباره ارتکاب جنایات جنگی ناتو

فرانکلین لمب استاد دانشگاه در آمریکا و فعال صلح آمریکایی و عضو کمپین حقوق شهروندی فلسطین، روز پنجشنبه در مقاله ای با اشاره به حضور ناتو در کشورهایی نظیر افغانستان و لیبی، نوشت: تاریخ درباره ارتکاب جنایات جنگی توسط نیروهای ناتو قضاوت خواهد کرد.

در مقاله فرانکلین لمب که در پایگاه اطلاع رسانی جنبش عدالت جهانی مالزی منتشر شده، آمده است: نیروهای ناتو با حمله به اماکن شخصی، خانه ها و وسایل و حمل و نقل عمومی در لیبی جنایاتی را مرتکب شده اند که تاریخ در مورد آنها قضاوت خواهد کرد.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه جنایات ناتو تنها مربوط به لیبی نبوده و در افغانستان نیز همینگونه عمل شده است، اظهار داشت: امید است که شهروندان کشورهای عضو ناتو خواهان پایان دادن به این جنایات شوند تا مردم این کشور بتوانند در آرامش زندگی کنند.
عضو کمپین حقوق شهروندی فلسطین در ادامه مقاله خود به پنج مورد از اقدامات اخیر نظامی ناتو بر علیه شهروندان لیبی اشاره می کند و می نویسد: این اقدامات که به هیچ عنوان قابل دفاع نبوده و هیچ توجیهی ندارند در میان ساکنان تریپولی مورد گفت و گو و بحث قرار می گیرد.
فرانکلین لمب در مقاله خود می نویسد: در تاریخ 13 ماه می سال جاری میلادی یک هیات صلح رهبران مذهبی مسلمان برای گفتگو با مقامات مذهبی شرق لیبی وارد بردا شدند که در ساعت یک بامداد مورد هدف بمب هایی نیروهای ناتو قرار گرفتند که در این حادثه 11 نفر در محل جان باختند و 14 نفر دیگر نیز به شدت زخمی شدند...

وی در ادامه می افزاید: ناتو دلیل حمله به محل اقامت این افراد را 'مرکز کنترل و فرمان' عنوان کرد در حالی که تمام شاهدان و مقامات هتل این اتهامات را رد کردند. نیروهای ناتو در نهایت پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان را پیشنهاد کردند.
فرانکلین در ادامه مقاله خود در مورد حادثه ای دیگر می نویسد: اوایل بامداد روز 18 ژوئن سال جاری 8 موشک و بمب خانه خالد الحامدی را هدف قرار دادند. در این حادثه 15 نفر از دوستان و اعضای خانواده خالد الحامدی از جمله همسر باردار وی، خواهر و سه تن از فرزندانش کشته شدند. ناتو دلیل خود را برای این حمله اینگونه عنوان کرد که این خانه مرکز تجهیزات نظامی بوده است در حالی که همسایگان و تحقیقات مستقلی که پس از آن انجام شد اتهامات ناتو را مردود دانستند.
در ادامه این مقاله همچنین آمده است که در اواخر ماه ژوئن نیز نیروهای ناتو در جادهای غرب تریپولی یک اتوبوس را مورد هدف موشک های خود قرار دادند که در این حادثه نیز 12 سرنشین اتوبوس جان خود را از دست دادند. ناتو عنوان کرد که سرنشینان این اتوبوس نیروهای نظامی بودند. این اتهامات نیز از سوی ناظران خارجی رد شد.
فعال آمریکایی صلح خاورمیانه در ادامه می نویسد: نیروهای ناتو در ماه ژوئن ساختمان اجراییات مرکزی کمیته عالی کودکان در مرکز تریپولی را مورد هدف 12 بمب و راکت قرار دادند. در همین ماه همچنین با بمباران کردن یک بیمارستان خصوصی در مرکز تریپولی باعث کشته شدن سه نفر و همچنین تخریب یک رستوران و چندین ساختمان دیگر شدند. اقداماتی که هیچ بهانه و توجیهی منطقی برای دفاع ندارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد