حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

گزارش 53 صفحه‌ای «تاگوبا» درباره زندان ابوغریب

در آوریل 2004 نتایج تحقیق که گزارشی 53 صفحه‌ای را دربرمی‌گرفت و به "گزارش تاگوبا " معروف شد، ارائه گردید تا در آن بسیاری از نظامیان آمریکایی به اتهام اعمال شکنجه‌ها وحشتناک و هولناک و سازمان یافته علیه زندانیان ابو غریب محکوم شوند.

پایگاه اطلاع رسانی الشرقیه، زندان ابو غریب از جمله زندان‌های بسیار مخوفی است که فجایع بوقوع پیوسته در آن جهان را به وحشت انداخت، در مجموعه مطالبی که تحت عنوان "زندان ابو غریب " ارائه خواهد شد، به معرفی هرچه بیشتر این زندان خواهیم پرداخت.

* زندانی مخوف با ظرفیت پذیرش 50 هزار زندانی و مجهز به وحشنتاک‌ترین وسایل شکنجه

زندان ابو غریب در واقع بازداشتگاه بسیار وحشتناکی است که در 20 کیلومتری غرب بغداد، پایتخت عراق قرار دارد.
ساخت آن در دهه 60 قرن گذشته به پایان رسید و صدام حسین،‌ رئیس رژیم سابق عراق از آن برای اجرای احکام اعدام معارضان و مخالفان و دشمنان خود استفاده می‌کرد.
این زندان مجهز به انواع و اقسام وسایل شکنجه و ایجاد رعب و وحشت است و می‌تواند 50 هزار زندانی را در آن واحد در خود جای دهد...

* آمریکا جایگزین صدام حسین در ابو غریب می‌شود

هنگامی‌که صدام حسین و رژیمش بدست اشغالگران امریکایی سقوط کرد، این زندان نیز بسان دیگر تاسیسات مراکز عراقی که مورد دستبرد و غارت و چپاول قرار گرفت، غارت شد.
پس از اشغال عراق اشغالگران آمریکایی این زندان را دوباره تعمیر و بازسازی و انواع و اقسام وسایل جدید و مدرن شکنجه را اضافه کردند تا بیش از پیش بر رعب و وحشت این زندان بیافزایند و در واقع جانشین صدام حسین در این زندان شوند.

* تقسیم زندان به دو بخش

پس از بدست گرفتن کنترل زندان آمریکایی‌ها آن به دو بخش تقسیم کردند.
بخش اول: به موزه‌ای تبدیل شد تا شاهدی بر فجایع "صدام حسین " و رژیمش باشد.
بخش دوم: این بخش را اشغالگران آمریکایی را به بازداشتگاه سری و مخفیانه‌ای تبدیل کردند تا در آن انواع و اقسام شکنجه را در حق ملت عراق به اجرا بگذارند.

* هدیه دمکراسی آمریکایی برای ملت عراق

و پس از آن بود که رسانه‌های آمریکایی اقدام به سخن‌سرایی از ابو غریب به عنوان سمبل دوره‌ رعب و وحشت حاکم بر عراق کردند، اما در یاوه‌سرایی‌های خود تاکید داشتند، این دوره دیگر هیچ‌گاه به عراق بازنخواهد گشت‌ و این به لطف آزادی و دمکراسی آمریکایی حاصل شد تا رقم زننده عراق جدید باشد.

* معاون وزیر خارجه آمریکا به عنوان منجی ملت عراق

در روز 20 ژوئن 2003 بود که همین رسانه‌ها تصویری از "پل ولفوویتز " معاون وزیر دفاع آمریکا چاپ کردند که او را در آستانه درب ورودی این زندان نشان می‌داد تا به عبارتی به جهانیان اعلام کند که آمریکا عراق را از مصایب و بدبختی‌هایش نجات داده و سرهنگ "کاربنسکی " رئیس وقت زندان ابو غریب در سپتامبر همان سال گروهی از خبرنگاران آمریکایی را به "اتاق‌های اعدام " این زندان برد تا ددمنشی‌ها و وحشی‌گری‌های دوره صدام حسین و تفاوت آن با دوره حاکمیت آمریکایی‌ها بر عراق را به اطلاع جامعه بین المللی برساند.

* عدم امکان بازدید از بخش دوم زندان

اما در تمام این دید و بازدیدها هیچ‌گاه این مقامات آمریکایی به خبرنگاران خود اجازه ندادند، از بخش دوم زندان که در آنجا انواع و اقسام شکنجه‌ها علیه زندانیان عراقی اعمال می‌شد و معاون وزیر دفاع آمریکا و روسای زندان از موبه موی آن اطلاع داشتند، بازدید کنند.

* فاجعه‌ای که موجب تعطیلی زندان شد

معاون وزیر خارجه آمریکا و مقامات زندان در اوج سخن‌سرایی‌ها و دروغ ‌پردازی‌های خود هنگام مصاحبه با رسانه‌ها و تاکید بر معامله انسان دوستانه با زنداینان ابو غریب و پرهیز از اعمال هرگونه شکنجه و آزار و اذیت بر زندانیان و برخورداری آنها از تمام امکانات رفاهی بودند که آن فاجعه روی داد تا به جامعه بین المللی ثابت شود، ابو غریب همچنان مخوف‌ترین زندان عراق است و اشغالگران آمریکایی تفاوتی با حاکمان سابق بر این کشور ندارند و فاجعه به قدری هولناک بود که موجب تعطیلی زندان پس در سال 2005 شد.

* چارلز گارنر رقم‌زننده رسوایی ابو غریب

اما اصل ماجرا چه بود ... داستان از آنجا شروع شد که یکی از نظامیان آمریکایی به نام "چارلز گارنر " که در رسوایی‌های ابو غریب دست داشت، با افتخار اقدام به نشان تصاویری به یکی از دوستانش به نام "ژوف داربی " کرد که در آنها از نحوه شکنجه زندانیان عراقی عکس گرفته شده بود و او با افتخار از شکنجه‌های فجیع و غیر انسانی اعمال شده نه تنها در این زندان که در تمام زندان‌های آمریکایی در عراق برای داربی سخن گفت.

* شدت شکنجه‌ها داربی را منقلب و او را مجبور کرد، روسایش را از موضوع مطلع کند

هنگامی‌که داربی تصاویر گرفته شده از شکنجه زندانیان عراقی و شدت و وحشی‌گری آنها را ملاحظه کرد، چنان دگرگون و منقلب شد که به سرعت روسای خود را از این موضوع مطلع کرد و در اینجا بود که ژنرال "ریکاردو سانچز " فرمانده نیروهای متحدین در عراق دستور انجام تحقیقاتی در این‌باره را در 19 نوامبر 2003 صادر و ژنرال "آنتونیو تاگوبا " آمریکایی فیلیپنی الاصل را مامور انجام تحقیقات در این موضوع کرد.

* "گزارش تاگوبا " ارائه می‌شود

در آوریل 2004 نتایج تحقیق که گزارشی 53 صفحه‌ای را دربرمی‌گرفت و به "گزارش تاگوبا " معروف شد، ارائه گردید تا در آن بسیاری از نظامیان آمریکایی به اتهام اعمال شکنجه‌ها وحشتناک و هولناک و سازمان یافته علیه زندانیان ابو غریب محکوم شوند.

* مرتکبان جنایت باید در دادگاه جنایی محاکمه شوند

گزارش صراحتا اعلام می‌کرد، بسیاری از زندانیان این زندان قربانی اقدامات جنون‌آمیز و سادیسم و خشونت زندانبانان آمریکایی شده و شدت و هولناکی برخی از این جنایات به حدی است که مرتکبان به آن باید در دادگاه جنایی محاکمه شوند.

* استناد گزارش تاگوبا به مدارک و اسناد قابل اثبات

ژنرال تاگوبا در گزارش خود یادآور شده بود، منبع اطلاعات وی جدای از تحقیقات صورت گرفته عکس‌ها و فیلم‌هایی است که از قربانیان گرفته شده و شهادت‌ خود زندانیان است که این شکنجه‌ها بر آنها اعمال شده و بالاخره این که اعترافات خود نظامیان است که در شکنجه‌ها مشارکت داشتند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد