حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

نقش انگلیس در ربودن یکصد نفر با همکاری سیا

گزارش ژوئن 2006 شورای اروپا برآورد کرده است که در سرزمین اتحادیه اروپا یکصد نفر توسط سیا ربوده شده و به کشورهای دیگر انتقال داده شده‌اند و در اغلب آنها دولت‌های دیگر با سیا همکاری کرده‌اند.

حقوق بشر از موضوعات بسیار حساس و مورد توجه افکار عمومی در جهان محسوب می شود، به‌گونه‌ای که حجم عظیمی از اخبار رسانه های گوناگون دنیا روی موضوع حقوق بشر و حواشی آن متمرکز است. طی سال های اخیر نیز یکی از حربه های اصلی دولت های غربی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران در مجامع جهانی و افکار عمومی دنیا محسوب می شود، این درحالی است که هیچ سخنی درباره ابعاد گسترده نقض حقوق بشر در کشورهای مختلف ذکر نمی شود.
انگلیس از جمله کشورهای غربی است که ادعا می‌کند در تنظیم سیاست خارجی خود موضوع حقوق بشر را به طور خاص مورد توجه قرار داده این مقوله را در مناسبات خود با سایر کشورها به عنوان یک ملاحظه اصلی در نظر می‌گیرد. بر این اساس، انگلیس گزارش هایی را در خصوص وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف منتشر می‌کند.
از جمله در اوایل فروردین ماه 1390، وزارت خارجه این کشور گزارشی را در مورد شرایط حقوق بشر در برخی کشورها منتشر کرد و در آن مدعی وخامت وضعیت حقوق بشر در ایران شد. این در حالی است که واقعیات موجود در هر دو عرصه سیاست داخلی و خارجی انگلیس مؤید موارد متعدد نقض حقوق بشر از سوی این کشور است.
همین مسئله بهانه ای شد تا خبرگزاری فارس نسبت به انتشار سلسله مطالبی درباره نقض فاحش حقوق بشر در انگلستان به عنوان یکی از کشورهای مدعی حقوق بشر اقدام کند.
این مطالب به همت مرکز پژوهش های مجلس و با اتکا به منابع مستند غربی درباره نقض حقوق بشر و ابعاد آن تهیه شده است که قسمت هفتم آن تقدیم می گردد...


*سیاست شتر دیدی ندیدی در قابل انتقال مظنون سیا توسط هواپیما

دولت‌های اروپایی زمانی که از سرزمین آنها برای انتقال تبعید شدگان توسط هواپیما استفاده شده است سیاست شتر دیدی ندیدی در پیش گرفته‌اند و برخی از آنها حتی در موارد خاصی فعالان در انتقال تبعید شدگان مشارکت کرده‌اند.
حریم‌های هواپیی و فرودگاه‌های اروپا را هواپیماهای سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا سیا را به کرات برای پرواز‌های مربوط به اخراج تبعیدشدگان مورد استفاده قرار داده است. سرویس‌های جاسوسی برخی ازط کشورهای اروپایی در بازداشت افراد اخراجی از آنها مشارکت کرده‌اند. برنامه انتقال این واقعیت را نیز روشن ساخته است که سرویس‌های اطلاعاتی خارجی آشکارا در اروپا بر خلاف حکمرانی قانون و بدون پاسخگویی فعالیت‌ می‌کنند.

*ربوده شدن یکصد نفر توسط سیا در اروپا

گزارش ژوئن 2006 شورای اروپا برآورد کرده است که در سرزمین اتحادیه اروپا یکصد نفر توسط سیاه ربوده شده و به کشورهای دیگر انتقال داده شده‌اند و در اغلب آنها دولت‌های دیگر با سیا همکاری کرده‌اند.
طبق گزارش فوریه 2007 پارلمان اروپا، سیا 1245 نفر را با پرواز‌ منتقل کرده است و بسیاری از مظنونان به جاهایی برده شده‌اند که در معرض شکنجه باشند. اکثریت بزرگی از پارلمان اتحادیه اروپا این نتیجه گیری گزارش مذکور را پذیرفتند که بسیاری از دولت‌های عضو اتحادیه چشم بر روی کارهای غیر قانونی سیاه بسته‌اند. آنها برخی از دولت‌های اروپایی و سرویس‌های اطلاعاتی را به دلیل عدم تمایلشان به همکاری با بازرسی‌ها مورد نقد قرار دادند.

*بدون کمک اروپا، برخی از افراد در سلول‌های زندان‌ها در بخش‌های مختلف دنیا از فرط شکنجه زخمی نمی‌شدند

اروپا اقلال خودش را به عنوان چراغ راهنمایی حقوق بشر معرفی می‌کند. واقعیت نگران کننده این است که بدون کمک اروپا، امروزه برخی از افراد در سلول‌های زندان‌ها در بخش‌های مختلف دنیا از فرط شکنجه زخمی نمی‌شدند. بدون اطلاعاتی که توسط سرویس‌های اطلاعاتی اروپا فراهم شده است، ممکن نبود قربانیان تبعید در مرحله اول ربوده شوند. بدون دسترسی به حریم‌ هوایی و تجهیزات فرودگاهی اروپا، هواپیماهای اروپایی نمی‌توانستند محموله‌های انسانی شان را جابجا کنند خلاصه، بریتانیا و اروپا شرکای ایالات متحده آمریکا در این جنایت بوده‌اند.
از آنجا که همه می‌دانند که هواپیماهای سیا تبعیدشان را با استفاده از حریم‌ هوایی و فرودگاه‌های اروپایی منتقل می‌کنند، انکار دولت‌های اروپایی در مورد همدستی با یا رنگ می‌بازد. در هر حال، دولت‌ها باید سیستم‌های مناسبی داشته باشند تا تضمین کند که هواپیماهای گذرکننده از حریم هوایی آنها به منظورهای جنایتکارانه چه قاچاق مواد مخدر، انسان یا سلاح‌ و چه نقض حقوق بشر مثل انتقال غیر قانونی بازداشت شدگان - مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

*اینکه دولت‌های اروپایی از آنچه در برخی از فرودگاه‌هایشان اتفاق می‌افتاده است کاملا بی خبر بوده باشند نا محتمل است

سناتور دیک مارتی، نماینده سوئیس در شورای اروپا در گزارش خود نتیجه گیری کرد که یکصد نفر در اروپا توسط سیا ربوده شده و سپس به کشوری برده شده‌اند که در آنجا در معرض شکنجه قرار بگیرند. دیک مارتی، رابطه کمیته امور حقوقی و حقوق بشر مجمع پارلمانی شورای اروپا، در گزارش 7 ژوئن 2006 خود متذکر شد:
مجموعه اطلاعات گرد آوری شده نشان می‌دهد نامحتمل است که دولت‌های اروپایی از آنچه در زمینه جنگ علیه تروریسم، در برخی از فرودگاه‌هایشان در حریم هوایی‌شان یا در پایگاه‌های آمریکایی مستقر در خاک آنها اتفاق می‌افتاده است کاملا بی خبر بوده باشند. آنقدر که نمی‌دانستند، نمی‌خواستند که بدانند. نمی‌توان باور کرد که عملیات‌های خاصی که توسط سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا اجرا شده است می‌توانست بدون همکاری فعالانه یا حداقل تبانی سرویس‌های اطلاعاتی ملی (کشورهای اروپایی) به سرانجام برسد.
پارلمان اروپا نیز در گزارشی در 14 فوریه 2007 نتایجی مشابه نتایج آقای مارتی ارائه داد و گفت کشورهای اتحادیه اروپا چشم خود را بر تبعید‌های بیش از اندازه که از طریق سرزمین و حریم هوایی آنها صورت می‌گیرد، بسته‌اند.

*در خواست شورای اروپا برای نظارت بر آژانس‌های اطلاعاتی خارجی فعال در اروپا

مجمع پارلمانی شورای اروپا، در قطعنامه‌ و توصیه‌نامه‌‌ای که از سوی اکثریت به صورت رسید در 27 ژوئن 2006 خواستار نظارت بر آژانس‌های اطلاعاتی خارجی فعال در اروپا شد.
گزارشی در رابطه با پرواز‌های تبعید و بازداشت‌های غیر قانونی توسط تری دیویس دبیر کل شورای اروپا در 14 ژوئن 2006، به عنوان قسمتی از تحقیق وی بر اساس ماده 52 کنوانسیون حقوق بشر اروپایی منتشر شد. آقای دیویس در گزار خود در سه شنبه 27 ژوئن 2006 گفت: «تبعید عملی تحقیر آمیز و غیر انسانی نه فقط برای قربانیانش، بلکه برای مجریان این اعمال نیز است. این درک ساده برای من و تیم روشن شده است، زیرا ما با افراد متعددی ملاقات کرده‌ایم که زندگی‌شان به طور از یاد نرفتنی‌ای در اثر تبعید عوض شده است.

*شورای اروپا بریتانیا را یکی از 14 کشور اروپایی دانست که با سیا همدست بوده‌ است

همچنین عفو بین المللی تحقیقی در مورد پرواز‌های مشهور به تبعید‌های بیش از اندازه را به دلیل نقش حقوق بین‌المللی و داخلی انجام داده است. گزارش آن یک هفته بعد از آنکه ناظر حقوق بشر شورای اروپا بریتانیا را یکی از 14 کشور اروپایی دانست که با سیا همدست بوده‌اند منتشر شد.
این گزارش بر پنج مورد تبعید دیگر شامل 6 دولت اروپایی و 11 قربانی تمرکز می‌کند، در همه این موارد مردانی که دست و پایشان در هواپیما بسته بود به خارج، جایی که آنها در معرض سوء استفاده قرار داشتند منتقل شدند. تاثیر این تبعید‌ها هم بر تبعدشدگان و هم بر خانواده‌ایشان نابود کننده بود.

*تونی بلرتایید کرد که از 1988 با دو درخواست ایالات متحده مبنی بر پرواز‌ زندانیان از طریق بریتانیا موافقت شده است

این گزارش همچنین نقش دولت‌های متعدد اروپایی را بر جسته می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه اقدام یا عدم اقدام این کشورها، تعهداتشان را در قبال حقوق داخلی و بین المللی نقض کرده است.
در ژوئن 2006 منزیس کمبل، رهبر حزب لیبرال دموکرات از تونی بلر، نخست وزیر وقت خواست تا تایید کند که دولت بریتانیا هیچ گونه کمک لجستیکی در این پرواز‌ها به سیا نکرده و هیچ گونه اطلاعاتی که در شکنجه مورد استفاده قرار گیرد به سیا نداده است.
تونی بلر در جواب گفت که دولت همه آنچه را که باید در این مورد گفته شود گفته است. با این حال او تایید کرد که از 1988 با دو درخواست ایالات متحده مبنی بر پرواز‌ زندانیان از طرق بریتانیا موافقت شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد