حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

عریان کردن زندانی در زندان‌های آمریکا در افغانستان

هیئت تحقیق سازمان ملل در گزارش مفصل خود درباره زندان‌های مخفی آمریکا و سیا در افغانستان عریان بودن اجباری زندانیان را امری رایج در بازداشتگاه‌های آمریکا توصیف کرده است.

گزارش هیئت تحقیق سازمان ملل در سال 2010 که درباره زندان‌های مخفی آمریکا و سازمان‌های جاسوسی این کشور در دیگر کشورها منتشر شده در بخش افغانستان آن آمده است:

* زندان‌های افغانستان

خارج از برنامه "بازداشت‌شدگان فوق‌العاده با ارزش "، بیشتر بازداشت‌شدگان در زندان‌های متعددی در افغانستان نگه‌داری می‌شوند. سه زندان‌ از این زندان‌ها معروف هستند: یک زندان مخفی درون پایگاه هوایی بگرام که به "هنگار " معروف شده است؛ و دو زندان مخفی نزدیک کابل که به "زندان تاریک " و "سالت پیت " موسوم هستند. در طی مصاحبه‌ای که با کارشناسان این گزارش انجام شد، "بیشر الراوی " اعلام کرد که زندان تاریک هیچ چراغ و روشنایی، وسیله گرمازا یا تجهیزاتی نداشت.
سلول الراوی با یک در فولادی محکم و دریچه‌ای کوچک پایین آن حدودا چهار متر مربع مساحت داشت.

* یک سطل برای دستشویی و یک تکه زیلوی کهنه کف سلول

الراوی فقط یک سطل برای دستشویی در اختیار داشت و یک تکه زیلوی کهنه کف سلول افتاده بود. یک میله فولادی زنگ زده هم وسط سلول بود که برای آویزان کردن زندانیان از آن استفاده می‌شد.
تمام نگهبانان کلاه‌هایی سرشان می‌گذاشتند که فقط دو چشمشان مشخص بود و هرگز حرف نمی‌زدند.
معمولا موسیقی با صدای بسیار بلند پخش می‌شد. این زندانی عراقی همچنین گفته است که او با محرومیت از خواب به مدت سه روز شکنجه شده و تهدیدهایی هم به جان او شده است.
"بنیام محمد " نیز چنین اظهاراتی را در مواجه با کارشناسان سازمان ملل مطرح کرد و همچنین وکیل "خالد المصری " و "سلیمان عبدالله " چنین سخنانی را مطرح کردند.
کارشناسان اظهارات زندانیان سه زندان غیرمعروف دیگر از جمله یک زندان در دره "پنجشیر " در شمال کابل را شنیدند، همچنین اظهارات زندانیان دو زندان دیگر که به نام ریاست یا ریاست 2 معروف هستند گوش فرا داده شد...


* چند زندانی آزاد شدند؟

از زندانیانی که مشخص شد در زندان مخفی سیا نگهداری می‌شوند (علاوه بر زندانیان فوق العاده با ارزشی که ذکر شد) نهایتا هفت نفر آزاد شدند، چهار نفر از زندان بگرام در جولای 2005 فرار کردند که عبارتند از "ابویحیی اللیبی " اهل لیبی، "عمر الفاروق " اهل کویت که در بوگور اندونزی در سال 2002 دستگیر شد؛ "محمد جعفر جمال الخطانی " اهل عربستان سعودی که در ولایت خوست در نوامبر 2006 دستگیر شد و "عبدالله هاشمی " اهل سوریه که به "ابو عبدالله الشامی " نیز معروف است و پنج نفر در سال 2006 به لیبی بازگشتند (ابن الشیخ الیبی، حسن ربا و خالد الشریف هر دو در سال 2003 در پیشاور پاکستان دستگیر شدند که مدت زمانی را در زندان سیا در افغانستان سپری کردند، عبدالله الصادق در عملیات مخفی سیا در تایلند در بهار 2004 دستگیر شد و ابو موندر السعدی که هر دو مدت کوتاهی در زندانی در لیبی زندانی بودند.

*شکنجه توسط نیروهای آمریکا در زندان‌های افغانستان

دیده بان حقوق بشر در مه 2009 گزارش داد که نمایندگان آن چند دقیقه با ابن الشیخ اللیبی در بازدید از زندان "ابوسلیم " در طرابلس دیدار کردند و این در شرایطی بود که او از مصاحبه کردن سر باز می‌زد.
نمایندگان دیده بان حقوق بشر با چهار مرد دیگر که گفته می‌شد پیش از آنکه به لیبی فرستاده شوند توسط نیروهای آمریکایی در بازداشتگاه‌های افغانستان مورد شکنجه قرار گرفته بودند، مصاحبه کردند.

*ماه‌ها بدون لباس

یکی از این چهار مرد حسن ربای یا محمد احمد محمد الشوریه بود که در نیمه سال 2003 گفت تصور می‌کرده در محلی نگهداری می‌شده که زندان بگرام بوده است تصریح کرد: مترجمانی که سوالات را برای ما ترجمه می‌کردند با کتک و فحش دادن این کار را می‌کردند. آنها از آب سرد استفاده می‌کردند. آنها ما را در وان آب سرد می‌گذاشتند. مجبور بودیم ماه‌ها بدون لباس باشیم. اوایل برایمان یک پزشک آوردند. او پای من را در گچ گذاشت. یکی از روش‌های شکنجه این بود که گچ‌ها را بردارند و روی پای من بایستند.

زندانیان آزاد شده عبارتند از:

"لید سعیدی " اهل الجزایر 10 مه 2003 در تانزانیا دستگیر شد و با لباس ساده به جزایر مالویناس منتقل شد. او در آنجا در کنار دو مرد میانسال اهل قفقاز که لباس جین و تی شرت به تن داشتند، نگهداری می‌شد. مدت کوتاهی پس از آن، وکیل مدافع همسر سعیدی اقرار نامه‌ای را در دادگاه تانزانیا ارائه کرد که اعلام می‌کرد اسناد مهاجرت نشان می‌دهد آقای سعیدی از طریق مرز بین "کاسومولو "، تانزانیا و مالاوی دیپورت شده است.
او یک هفته در یک بازداشتگاهی در کوه‌های مالاوی زندانی بود و سپس به افغانستان منتقل شد جاییکه می‌گوید در "زندان تاریک " و "سالت پیت " و دیگر زندان‌های ناشناخته نگهداری شده است. یک سال پس از دستگیری سعیدی او با هواپیما به تونس منتقل شد جاییکه 75 روز در بازداشت بود و پس از آن به الجزایر برگردانده و در همانجا آزاد شد.

* دولت یمن همکار آمریکا در بازداشت زندانیان

سه یمنی به نام‌های "صالح ناصر سلیم " اکتبر 2003 در اندونزی دستگیر شد، "محمد الاسعد " و "محمد فراق احمد بشمیله " در چندین بازداشتگاه سیا تا زمانیکه در مه 2005 به یمن بازگردند، زندانی بودند.
البته آنها در یمن نیز ظاهرا به درخواست مقامات آمریکایی همچنان در بازداشت نگه داشته شدند. محمد فراق احمد بشمیله توسط عوامل دستگاه اطلاعاتی اردن در اکتبر 2003 دستگیر شد یعنی زمانیکه برای عمل جراحی مادرش در اردن بود. از 21 تا 26 اکتبر 2003، بشمیله بدون اتهام بازداشت شد و با شکنجه، خشونت و رفتار غیرانسانی مانند کتک زدن‌های طولانی و تهدید به شوک الکتریکی و تهدید به تجاوز به همسر یا مادر قرار گرفت.
مکاتبه‌ای از سوی گزارشگر ویژه شکنجه و ضد تروریسم به دولت‌های آمریکا، اندونزی، یمن و اردن در خصوص موارد فوق فرستاده شد. بشمیله و سلیم علی هر دو نفر در اردن دستگیر و شکنجه شدند. فقط اردن پاسخ داد که هیچ مدرکی دال بر اینکه این دو نفر به دلیل نقض قوانین جزایی و اداری دستگیر شده‌اند، وجود ندارد.
آنها پرونده‌های مستندی که نشان دهد افراد مذکور تهدیدی برای امنیت هستند، ندارند تا به این ترتیب دلیل دستگیری آنها که تروریسم بود را توجیه کند.

*بازداشت بدون دلیل قانونی

"گروه کاری بازداشت اجباری " در سند شماره 47 سال 2005 خود درباره یمن اعلام کرد که در خصوص پرونده فوق هیچ گونه اساس قانونی وجود ندارد. دولت یمن در پاسخ خود به موارد فوق تایید کرد که بشمیله و ناصر سلیم توسط آمریکا به یمن تحویل داده شده است.
بر اساس اعلام دولت یمن، آنها در یک مرکز پلیس امنیتی نگهداری شدند زیرا مشارکت ادعا شده آنها در فعالیت‌های تروریستی مرتبط با القاعده بود. دولت یمن همچنین اضافه کرد که مقامات ذی صلاح هنوز درگیر این پرونده هستند چرا که مقامات آمریکایی اسنادی از این افراد را ارسال می‌کنند تا آنها را به بازجویان معرفی کنند.

*سه زندانی بازداشتگاه سری سیا را تجربه کردند

خالد المصری تبعه آلمان31 دسامبر 2003 در مرز جمهوری سابق یوگسلاوی مقدونیه دستگیر شد و توسط ماموران جمهوری سابق یوگسلاوی مقدونیه به مدت 23 روز زندانی شد و پس از آن توسط سیا به "سالت پیت " افغانستان منتقل شد. وی در 29 مه 2004 در آلبانی آزاد شد.
خالد المقطری اهل یمن ژانویه 2004 در عراق دستگیر شد، ابتدا در زندان ابوغریب نگهداری شد و سپس به یک بازداشتگاه سری سیا در افغانستان منتقل شد. در آوریل 2004، او به یک زندان سری دیگر منتقل شد که احتمال می‌رود در اروپای شرقی بوده باشد یعنی جاییکه 28 ماه در سلولی انفرادی نگهداری شد تا زمانیکه در مه 2007 به یمن بازگردانده و در آنجا آزاد شد.
"مروان جبور " فلسطینی متولد اردن 9 مه 2004 در لاهور پاکستان دستگیر و 25 ماه در یک بازداشتگاه سیا در افغانستان زندانی شد. او سپس به اردن منتقل شد و پس از شش هفته بازداشت به اسرائیل انتقال داده شد و در آنجا نیز شش هفته دیگر زندانی بود تا اینکه به غزه منتقل و آزاد شد.

*زندانی ترکیه‌ای الاصل ساکن آلمان

"مورات کورناز " ترکیه‌ای الاصل ساکن آلمان در خصوص این گزارش با کارشناسان مصاحبه کرده است. وی در نوامبر یا دسامبر 2001 در پاکستان دستگیر شد و ابتدا توسط افسران پلیس پاکستان و آمریکا تحت بازداشت بود. وی سپس به یک بازداشتگاه ایالات متحده در پایگاه هوایی آمریکا در قندهار منتقل شد البته پیش از آنکه در اول فوریه 2002 به زندان گوانتانامو منتقل شود. او تا مه 2002 به صورت مخفیانه در آنجا نگهداری می شود و 24 آگوست 2006 آزاد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد