حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

کودکانی بدون سر یا با دو سر یا با یک چشم در فلوجه

استفاده از سلاح‌های نامتعارف موجب شده تا از سال 2004 اکثر کودکانی که در فلوجه به دنیا می‌آیند، مبتلا به نواقص مادرزادی باشند، بگونه‌ای که برخی از آنها بدون سر یا با دو سر یا با یک چشم در وسط پیشانی متولد می‌شوند و به همین دلیل بارداری به بزرگترین کابوس زنان فلوجه تبدیل شده است.

هر سال تعداد زیادی از کودکان در عراق و افغانستان به جهت استفاده آمریکا از سلاحهایی با اورانیوم ضعیف شده در این کشورها، به شکل ناقص به دنیا می آیند. این کودکان که اغلب با شکل و شمایل هولناک متولد می شوند به «کودکان هیولایی» معروف شده اند. کودکانی که مادران آنها نیز هنگام تولد با وحشت به آنها می نگرند.
این کودکان البته تنها در عراق و افغانستان به دنیا نمی آیند. ژاپن، ویتنام، لائوس و ... هم به جهت استفاده آمریکا از این سلاحها قربانی این اتفاق تلخ و سیاه هستند...

خبرگزاری فارس در نظر دارد به جهت اهمیت این موضوع در چند شماره به بررسی پدیده «کودکان هیولایی» بپردازد.
قسمت دوم این سلسله مطالب به خوانندگان محترم ارائه می گردد:

"فلوجه "، جنایت فراموش‌شده آمریکا

به گزارش فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی "المرابط العراقی " نوشت: کمی آن طرف‌تر از بغداد در شهر "فلوجه " فاجعه‌ای بزرگ در حال رخ دادن است.

* فاجعه‌ای غیرقابل تصور

یک پژوهش انگلیسی درباره وضعیت حاکم بر فلوجه می‌نویسد: از فاجعه‌ای سخن به میان می‌آید که به تاکید وسعت و شدت و وحشتناکی آن خارج از تصور و اندیشه هر آدمی است.


* افزایش آمار مرگ و میر و ابتلا به سرطان در اثر بمباران و محاصره

این تحقیق به آثار زیانبار محیطی برجای مانده از جنگ آمریکا در عراق می‌پرداخت و به شکلی خاص بر آنچه از این حیث بر شهر فلوجه در سال 2004 گذشت و همه از جمله جامعه بین المللی و سازمان‌های مدافع حقوق بشر از آن به راحتی گذشتند، تمرکز می‌کرد.
بر اساس این گزارش که در 28 ژوئیه 2010 منتشر شد و دکتر "کریس باسبی " از دانشگاه اولستر ایرلند شمالی مسئولیت گروه تحقیق در‌این‌باره را برعهده داشت و روزنامه انگلیسی "ایندیپندت " آن را چاپ و منتشر کرد، آمده است که در سال 2004 میانگین مرگ و میر در میان کودکان عراقی ساکن فلوجه و همچنین موارد ابتلا به سرطان میان ساکنین همین شهر به شدت افزایش یافته بود که دلیل آن را باید در بمباران و محاصره چند هفته‌ای اعمال شده بواسطه نظامیان آمریکایی جهت غلبه بر مقاومت آن ملاحظه کرد.

* میانگین ابتلا به سرطان و مرگ و میر در فلوجه بیش از هیروشیما و ناکازاکی

این گزارش در ادامه تاکید می‌کند: میزان مرگ و‌ میرها و ابتلا به سرطان از جمله سرطان خون در این دوره به حدی بوده که میانگین آن از میزان به ثبت رسیده در دو شهر هیروشیما و ناکازاکی که در سال 1945 در معرض بمباران اتمی قرار گرفت،‌ نیز بیشتر بود.

* برملا شدن حقایق هولناک‌تر از فلوجه

با این که پزشکان شهر فلوجه از سال 2005 به بعد از افزایش کودکان مبتلا به نواقص و عیوب مادرزاد شکایت داشتند که از آن جمله باید به متولد شدن کودکی با دو تا تولد کودکان مبتلا به فلج از ناحیه سینه به پایین و ثبت موارد بیشماری ابتلای به سرطان اشاره کرد، با این حال وسعت فاجعه کاملا بیان نشده است و این تحقیق حقایق هولناک دیگری را آشکار ساخت که در افزایش 4 برابری میانگین ابتلا به سرطان و 12 برابری میانگین ابتلای به همین بیماری صعب العلاج میان کودکان و نوجوانان زیر 14 سال نمود پیدا می‌کرد.

* افزایش 38 برابری ابتلا به انواع سرطان و 10 برابری ابتلا به سرطان سینه

همچنین این پژوهش که در آن 11 پژوهشگر مشارکت داشتند و بررسی و تحقیق از 711 منزل در فلوجه را طی ژانویه تا فوریه 2010 دربرمی‌گرفت، ثابت کرد، میزان ابتلای به سرطان خون در میان ساکنان فلوجه 38 برابر و سرطان سینه 10 برابر افزایش را نشان می‌دهد و این جدای از افزایش بسیار زیاد موارد ابتلا به مننژیت یا ورم مغز در میان بزرگسالان بود.

* افزایش ابتلا به سرطان در هیروشیما 17 برابر در فلوجه 38 برابر

نکته شگفت‌انگیز برای باسبی، رئیس این گروه تحقیقاتی این بود که رشد میانگین ابتلا به سرطان خون در هیروشیما در بدترین وضعیت 17 برابر بود، اما در فلوجه این میانگین به 38 برابر افزایش و جدای از سرعت انتشار آن در منطقه، سرعت انتشار آن در فرد مبتلا به آن بود.

* تغییرات ژنتیکی در ساکنان منطقه

این تحقیق همچنین از تغییر در میانگین زاد و ولد دختر و پسر خبر می داد، درحالی که در حالات طبیعی در برابر تولد هر 1050 کودک پسر 1000 کودک دختر متولد می‌شد، این نسبت پس از سال 2005 تغییر و میانگین تولد کودکان ذکور کاهش 18 درصدی را به ثبت رساند که این به معنای در برابر تولد هر 850 کودک پسر 1000 کودک دختر متولد می‌شد و بر این اساس این تحقیق تاکید می‌کرد، این تغییر و تحولات حکایت از آسیب‌های وراثی دارد که بر جنین‌های پسر بیش‌ از جنین‌های دختر تاثیر می‌گذارد.

* جنگ، محاصره و جدا کردن فلوجه از دیگر مناطق از دلایل بروز فاجعه

باسبی در ادامه می‌افزاید: تاثیر جنگ بر شهروندان عراقی بیش از هرجا بر ساکنان فلوجه قابل ملاحظه است که دلیل این امر را باید در ادامه محاصره شهر و جدا کردن آن از دیگر مناطق عراق پس از سال 2004 ملاحظه کرد.

* موارد مشاهده شده در فلوجه فقط در میان نجات‌یافتگان از فاجعه هیروشیما قابل ملاحظه است

باسبی با این که می‌گوید: تا کنون نتوانسته‌ام دلیل واقعی نهفته درپس افزایش موارد ابتلا به سرطان و نواقص و عقب‌ماندگی های مادرزادی در شهر فلوجه را به اثبات برسانم، اما به جرات می‌توانم بگویم، این بیماری‌ها به دنبال حملات نظامیان آمریکایی در سال 2004 به این شهر افزایش یافت و تاکید کرد، موارد مشابه ابتلا به این‌گونه سرطان را فقط می‌توان در میان نجات یافتگان از حملات اتمی هیروشیما ملاحظه کرد که در معرض تشعشعات ناشی از انفجار این بمب قرار گرفته بودند.

* تغییرات ژنتیکی به دلیل استفاده از اورانیوم و فسفر سفید

باسبی افزود: میزان تغییر ژنتیکی که در ساکنان فلوجه روی داده، بیانگر استفاده از اورانیوم و فسفر سفید توسط آمریکایی‌هاست و به نظر من آنها حتی سلاح‌های جدیدی را برای نفوذ به ساختمان‌ها بکاربرده‌اند، سلاح‌هایی که از دیوارها نفوذ کرده و افراد داخل ساختمان را به قتل می رساند.

* بارداری بزرگترین کابوس زنان فلوجه

این گزارش در ادامه تاکید می‌کند: تحقیق انجام شده توسط پزشکان عراقی آشکار می‌سازد که زنان فلوجه به شدت از بارداری و زایمان ترس و وحشت دارند و برای رحم به حال خود بسیاری از آنها تصمیم گرفته‌اند، صاحب فرزندی نشود که این امر از جمله نتایج غیرقابل انکار آثار برجای مانده از بکار بردن و استفاده از سلاح‌های نامتعارف و تحریم شده بین المللی مانند اورانیوم رقیق شده توسط نیروهای آمریکایی است.

* کودکان بدون سر، با دو سر و با یک چشم در وسط پیشانی نمونه‌ای از فجایع فلوجه

و به نوشته روزنامه "القدس " همین موضوع (استفاده از سلاح‌های نامتعارف و تحریم شده) موجب شده تا از سال 2004 اکثر کودکانی که در فلوجه به دنیا می‌آیند، مبتلا به نواقص و عقب‌ماندگی‌های مادرزادی باشند، بگونه‌ای که برخی از آنها بدون سر یا با دو سر یا با یک چشم در وسط پیشانی یا اعضای ناقص به دنیا بیایند و اکثر آنها پس از مدتی کوتاه از تولد می‌میرند.


* 75 درصد کودکان فلوجه در سال2009 با عقب‌ماندگی‌های نادر مادرزادی به دنیا آمدند

گزارش روزنامه القدس می‌افزاید: تنها در ماه سپتامبر 2009 شهر فلوجه 170 مورد تولد را به ثبت رساند که 24 درصد آنها در هفته اول پس از تولد و 75 درصد با نواقص و عقب‌ماندگی‌های نادر مادرزادی به دنیا آمده بودند.

* بی‌تفاوتی جامعه بین المللی در برابر این همه جنایت

باوجود تمام این فجایع هولناک که ناشی از تاثیرات تشعشعات و اورانیوم رقیق شده است که بسیاری از مناطق عراق و بویژه فلوجه بواسطه آن بمباران شدند و آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از آن موجب بروز بیماری‌های خطرناک و تولد کودکان دارای نواقص و عقب‌ماندگی‌های نادر مادرزاد شد، با این حال هیچ‌یک از سازمان‌های عراقی و بین المللی مدافع حقوق بشر اقدامی برای محکوم کردن آمریکا و انجام تحقیقات بین المللی و مستند در این باره انجام نداده و در این‌باره ترجیح دادند موضع سکوت و بی‌تفاوتی اختیار کنند.

* کودکان عراقی نزدیک به مناطق درگیری کوتاه قامت‌تر از دیگر کودکان عراقی

در عین حال پایگاه اطلاع رسانی عراقی "المرابط " نوشت: پژوهش صورت گرفته توسط دانشگاه لندن که در سال‌جاری ارائه گردید، ثابت می‌کند، کودکان عراقی که طی اشغال این کشور توسط آمریکا در مناطق درگیری و خشونت به دنیا آمده‌ند،‌ کوتاه‌ قامت‌تر از دیگر کودکان عراقی به دنیا آمده‌ در نقاط دیگر این کشور هستند.
این پژوهش به زیان‌ها و آسیب‌هایی می‌پردازد که جنگ و خشونت و درگیری در عراق بر بهداشت جسمی و روانی کودکان این کشور گذاشته و تاکید می‌کند، رشد کودکان در سال‌های اولیه بسیار حائز اهمیت است و کودکانی که از تغذیه مناسب برخوردار نباشند، فرصتی برای رشد مناسب و یادگیری در دوران تحصیل نخواهند داشت.
این پژوهش انگلیسی با استناد به آمار منتشره توسط دفتر مرکزی آمار عراق تاکید می‌کند: کودکان عراقی که حداقل 5 سال از عمر خود را در مناطق درگیری سپری کرده‌اند، 0.8 سانتی‌متر کوتاه‌ قدتر از همسالان خود در دیگر نقاط عراق هستند و دلیل این امر ارتباطی مستقیم با تغذیه و بهداشت عمومی کودکان دارد.

* کوتاه قامتی پدید‌ه‌ای شایع در استان‌های جنوب و مرکز عراق

این پژوهش توضیح می‌دهد: از بررسی قد کودکان در سه سال اول جنگ در عراق آشکار شد که "کوتاه قامتی " (که اصطلاحا کوتوله بودن نامیده می‌شود) مشکل خطرناک وقابل تاملی را در میان کودکانی تشکیل می‌دهد که در استان‌های جنوب و مرکز عراق به دنیا آمده‌اند و در بطن خشونت‌ها و درگیری‌ها طی اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی قرار داشتند.

* کمبود وزن دومین خصوصیت کودکان عراقی

این گزارش در بخش دیگر می‌افزاید که جدای از کوتاه قامتی دومین ویژگی شایع میان این کودکان عراقی کمبود وزن بود.
این پژوهش در واقع آشکار می‌ساخت که کوتاهی قامت کودکان اکثرا در سال اول تولد آنها نمایان بود که بازتاب وضعیت سلامتی مادر و اختلالات روانی و جسمی مبتلا به وی در دوران بارداری است و تاکید می‌کند، مشکل بیش از آن که با کمیت غذای داده شده به کودک ارتباط پیدا ‌کند با کیفیت آن ارتباط پیدا می‌کند .
"گابریل گریرو " مسئول این تحقیق و استاد دانشگاه لندن می‌گوید: کوتاهی قامت در میان کودکان بیانگر نیاز این کودکان به پروتئین بیشتر است و همچنین کمبود وزن در کودکان بیانگر سوء تغذیه در کودک است که این دو عامل در میان کودکان عراقی به دنیا آمده در مناطق درگیری و خشونت و بویژه طی سه سال اول جنگ آمریکا در عراق به عینه مشاهده می‌شود.

* اکثر کودکان عراقی مبتلا به بیماری‌های مختلفی هستند

وی افزود: کوتاهی قامت در میان کودکان عراقی همچنین بیانگر نوع غذایی است که به کودک داده می‌شود، ‌افزون بر این که این کودکان مبتلا به بیماری‌های مختلفی از جمله اسهال هستند که ناشی از قطع مکرر برق یا نبود آن در عراق است که به نوبه خود بر بهداشت آب و نگهداری مواد غذایی و در نتیجه سلامت کودک تاثیر منفی می‌گذارد.

* بیماری کوتاهی قامت درمان پذیر نیست

گابریلا درباره خطر کوتاه قامتی در مقایسه با خطر کمبود وزن در میان کودکان عراقی می‌گوید: مشکل کمبود وزن را نمی توان مشکلی حاد برای کودک یا فرد برشمرد،‌ چون هرکس این توان را دارد به محض رساندن مواد غذایی به بدن مشکل سوء تغذیه و کمبود وزن خود یا کودک را مرتفع کند، اما درباره رشد قامت این امر در زمان رشد کودک حاصل می‌شود و با توقف رشد به تبع آن رشد قامت هم متوقف می‌شود.
به اعتقاد پرفسور "پیتر ایمری " رئیس بخش علم تغذیه دانشگاه کینگز کولدگ لندن کوتاه قامتی الزاما به معنای نبود پروتئین در غذا نیست، بلکه در این میان عوامل دیگری در این عارضه دخیل هستند که باید به کیفیت غذا و عدم استفاده درست و بهداشتی آن و زمان دست یافتن بر این غذا اشاره کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد