حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

"الوفاء " شهر زنان بیوه در عراق

شهرک «الوفا» در شمال شرق بغداد یکی از این شهرک‌هایی‌ است که بیش از 750 زن بیوه با فرزندانشان دراتاقک‌های کانتینری اسکان داده شده‌اند و پس از حمله آمریکا ایجاد شد.

شاید هیچ‌کس به درستی نداند چه تعداد زن بیوه در عراق زندگی می‌کنند ولی آنچه که واضح است وضعیت اسف‌بار زنان بی‌سرپرست در این کشور جنگ زده است.

* زنان بیوه بمب ساعتی در جامعه عراق

گزارش‌های غیر رسمی حاکی از آن است که پس از اشغال نظامی عراق توسط آمریکا بیش از یک میلیون زن در این کشور بی سرپرست شده اند، هرچند مسئولان عراقی با ساخت شهرک‌های اختصاصی و پرداخت مستمری به زنان بی‌سرپرست تلاش دارند تا بخشی از این مشکلات را حل کنند ولی این تنها توانسته بخش کوچکی از مشکلات زنان بیوه را دربر بگیرد.
سمیره موسوی از نمایندگان پارلمان عراق با اشاره به اینکه روزانه هزاران نامه از زنان بیوه برای دریافت کمک به دست وی می‌رسد، تصریح کرد که دولت از حمایت این زنان ناتوان است.
موسوی که رئیسه کمیته حقوق بشر مجلس عراق است، اوضاع زنان بی‌سرپرست عراقی را به بمب ساعتی تشبیه کرد و ابراز داشت زنان عراقی در حال مرگ تدریجی هستند.
بنا بر آمار ارائه شده توسط مؤسسه حمایت از زنان بی‌سرپرست عراقی هر زن سرپرست خانواده ماهیانه 50 دلار مستمری دریافت می‌کند و به ازای هر فرزند نیز 12 دلار به وی داده می‌شود ولی بنا بر همین گزارش حداقل 120 هزار زن بی‌سرپرست هستند که فرزند هم دارد ولی از دریافت چنین کمکی محروم هستند.

* "الوفا " شهر زنان بیوه که در حمایت دولت هستند

از سوی دیگر دولت عراق تلاش دارد با ساخت شهرک‌هایی بیش از پیش از این زنان حمایت کند، شهرک «الوفا» در شمال شرق بغداد یکی از این شهرک‌هاست که بیش از 750 زن بیوه با فرزندانشان دراتاقک‌های کانتینری اسکان داده شده‌اند.
نجم‌الدین خدیم زنی 23 ساله است که خواهر و شوهرش در حمله نیروهای آمریکایی به فلوجه در سال 2004 کشته شدند. او با انتقاد از اشغال نظامی کشورش ابراز داشت: در خلال این سال‌ها حضور آمریکا چیزی جز خونریزی و کشتار برای عراق نداشته است...

وی در ادامه افزود: ما دموکراسی و آزادی نمی‌خواهم ما بازگشت همسرانمان را می‌خواهیم.

* 76 هزار مبتلا به ایدز در عراق پس از اشغال آمریکا

ام حیدر زن 35 ساله‌ای که دو فرزند به نام‌های حیدر 10 ساله و زینب 5 ساله دارد که همسرش در حمله تروریستی کشته شده نیز چنین می‌گوید: چادر سیاه ما تنها از حجاب نیست بلکه از داغ همسران و فرزندانمان است.
زنان بیوه تنها یکی از نتایج اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی و انگلیسی بوده برای مثال اعراق درحال حاضر بیش از 4 میلیون کودک بی سرپرست دارد و حداقل نیمی از مردم عراق زیر خط فقر هستند.
آمار مبتلایان به ایدز نیز در عراق قبل از اشغال عددی با 114 مورد بوده ولی امروز بیش از 76 هزار نفر در عراق به ایدز مبتلا شده‌اند و 34 هزار عراقی به اتهام ارتکاب به جرائم مختلف در زندان هستند.

* حمله آمریکا 7 میلیون عراقی را زیر خط فقر برد

اگر ما به نتایج جنگ عراق بیکاری 25 درصدی و تورم 16 درصدی در این کشور و فقر گسترده در این کشور را نیز اضافه کنیم درخواهیم یافت که عراق پس از اشغال توسط آمریکا دچار چه مصائبی است، برای مثال بنا بر آمار بانک جهانی بیش از یک چهارم مردم عراق در فقر هستند و 7 میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند.
این درحالی است که سازمان‌های متعددی تلاش دارند تا اوضاع عراق پس از اشغال توسط آمریکا را روبه بهبود جلوه دهند ولی آنچه که آشکار است این است که حمله آمریکا تمام زیرساخت‌های عراق را منهدم کرده و میلیاردها دلار به این اقتصاد این کشور ضربه وارد کرده به طوری که چندین دهه طول خواهد کشید تا دوباره اقتصاد عراق احیاء شود و مسئول مستقیم این مصائب بی تردید مسئولان کاخ سفید هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد