حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

نگاهی به محورهای نقض حقوق‌بشر در آلمان

بررسی موارد نقض حقوق‌بشر در آلمان و نگاهی به موضع‌گیری سازمان‌های فعال در این زمینه بیانگر این است که دولت آلمان در زمینه مهار معضلاتی همچون پدیده کودکان فقر،تبعیض،نژادپرستی، شرایط دشوار مهاجران و اقلیت‌های دینی و نیز سالمندان عملکرد نامطلوبی داشته است.

وضعیت حقوق بشر در آلمان به حدی وخیم است که دوستان اروپایی این کشور نیز اقدام به انتقاد از شرایط موجود در این کشور کرده‌اند. یک دیپلمات هلندی "خشونت شدید " در زمینه اعمال مجازات را مورد توجه قرار می‌دهد. لیختنشتاین نیز خواستار روشن شدن وضعیت 5 هزار کودک خیابانی در آلمان است.

* گزارش سازمان ملل درباره نقض حقوق‌بشر در آلمان

سازمان ملل متحد در گزارش خود درباره وضعیت (اجتماعی) کشورها نسبت به شرایط اجتماعی آلمان به شدت ابراز نگرانی کرد و از دولت این کشور خواست تا در زمینه حل مسایل موجود همکاری‌های لازم را صورت دهد.
بر اساس این گزارش، تبعیض، نژادپرستی از جمله فعالیت های نئونازی‌ها، فقر کودکان، نقصان مراقبت‌های ضروری مورد نیاز برای اقشار گوناگون جامعه از جمله بیماران و سالمندان و کمبود برنامه‌های اساسی برای حل مسایل جامعه و نیز ناکارآمدی برنامه‌های ارائه شده از جمله مواردی هستند که در این گزارش از آنها انتقاد شده است.

* 2برابر بودن نرخ بیکاری در شرق آلمان به نسبت غرب این کشور

در این گزارش با اشاره به فقر کودکان آمده است که از هر 4 کودک در آلمان یکی بدون صرف صبحانه به مدرسه می‌رود و دولت آلمان باید اقدامات لازم برای تغذیه صحیح کودکان را مورد توجه قرار دهد.
علاوه بر این، مهاجران دیگر قشر حاضر در جامعه آلمان هستند که سازمان ملل نبود برنامه‌های صحیح برای مبارزه با فقر، تبعیض در بازار کار و خدمات درمانی این قشر را در آلمان تائید کرده است.
2برابر بودن نرخ بیکاری در شرق آلمان به نسبت غرب این کشور از دیگر مواردی است که در گزارش سازمان ملل به آن اشاره شده است...


* دوستان اروپایی آلمان هم به نقض حقوق بشر در این کشور انتقاد دارند

در این زمینه "گرنوت ارلر " از وزارت خارجه این کشور نیز اگر چه درباره انتقادهای صورت گرفته توسط ایران، کوبا و روسیه مبنی بر رشد نژادپرستی در کشورش موضع گیری کرد، اما در این زمینه به وجود مشکلاتی در جامعه آلمان اذعان می‌کند و مواردی از جمله عدم همگرایی با خارجی‌ها، برابری حقوق زن و مرد و نیز راست گرایی افراطی را نیز به عنوان نمونه بر می‌شمارد.
وضعیت حقوق بشر در آلمان به حدی وخیم است که دوستان اروپایی این کشور نیز اقدام به انتقاد از شرایط موجود در این کشور کرده‌اند. یک دیپلمات هلندی "خشونت شدید " در زمینه اعمال مجازات را مورد توجه قرار می‌دهد. لیختنشتاین نیز خواستار روشن شدن وضعیت 5 هزار کودک خیابانی در آلمان است.

* کودکان فقر در آلمان

پدیده کودکان فقر معضلی است که بنیاد پژوهشی "برتلسمن " (Bertelsmann)در تحقیق جامعی که به تازگی منتشر شده به آن پرداخته است. این سازمان شواهدی در دست دارد که نشان می‌د‌هند کودکان خانواده‌های فقیر آلمانی از بخت کمتری برای تحصیل و آموزش مناسب برخوردارند. بر اساس این تحقیق، آلمان در جمع 31 کشور صنعتی عضو سازمان توسعه و همکاری‌اقتصادی ( OECD) رتبه پانزدهم را در زمینه پیشگیری از فقر، دسترسی عادلانه به آموزش، شغل، انسجام اجتماعی و عدالت میان‌نسلی دارد.
بنیاد "برتلسمن " در گزارش نهایی پژوهش خود یادآور شده است: "در آلمان فقر نباید به سرنوشت انسا‌ن‌ها تبدیل شود و این وظیفه سیاستمداران است که با گسترش آن مقابله کنند. " به نظر پژوهشگران این بنیاد 2 مشکل بزرگ آلمان در راه مبارزه با فقر عبارتند از فراهم نبودن زمینه آموزش مناسب کودکان خانواده‌های فقیر و ساختار بازارکار در این کشور پیشرفته صنعتی.

* پدیده "کودکان فقر " در آلمان در دو دهه اخیر رشد نگران کننده‌ای داشته است

باید گفت اگر چه دولت آلمان در عرصه فراهم کردن فرصت‌های شغلی تازه کارنامه موفقی داشته و دوران بحران اقتصادی و مالی جهان را با تدبیر مدیریت کرده است و نیز این کشور در مقایسه با سایر کشورهای صنعتی عضو سازمان توسعه و همکاری‌اقتصادی، کمترین فرصت‌های شغلی را از دست داده است، اما پژوهشگران بنیاد "برتلسمن " معتقدند که سایه بحران مالی هنوز بر دوش کارگرانی سنگینی می‌کند که از تحصیلات و تخصص چندانی برخوردار نیستند.در حالی‌که متخصصان جویای کار آلمانی به سرعت جذب بازار کار شده‌اند، کارگران ساده به حاشیه رانده شده و فرزندان این طبقه از حمایت خانوادگی کمتری برخوردار شده‌اند.
در این گزارش آمده است که پدیده "کودکان فقر " در آلمان در دو دهه اخیر رشد نگران کننده‌ای داشته است. این رشد تناسب شدیدی با موقعیت اجتماعی خانواده کودکان دارد. در آلمان دریچه ورود کودکان به جامعه، نقش مهمی در پیشرفت اجتماعی آنها بازی می‌کند. پژوهشگران آلمانی خواستار توجه بیشتری سیاستمداران به وضعیت این کودکان هستند.

* بنیاد برتلسمن: شکاف میان طبقه مرفه و فقیر آلمان رو به افزایش است

بر اساس پژوهش بنیاد "برتلسمن " تقسیم درآمد در آلمان در مدت دو سال گذشته به شیوه بی‌سابقه‌‌ای در مقایسه با سایر کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌اقتصادی افزایش پیدا کرده است. به عبارت دیگر شکاف میان طبقه مرفه و فقیر این کشور رو به افزایش است.
"یوهانس فوگل " یکی از کارشناسان تعیین سیاست بازارکار آلمان می‌گوید: "این تحقیق نشان می‌دهد که ما باید فرصت‌های بیشتر و چشم‌انداز روشن‌تری برای بیکاران فراهم کنیم. فوگل عضو حزب دمکراتیک آزاد آلمان است که در ائتلاف دولتی حضور دارد. این حزب فعالیت خود برای سیاست‌گذاری موفق‌تر در این زمینه را افزایش داده‌ است.
از سوی دیگر "هوبرت هایل " از حزب سوسیال دموکرات -بزرگترین حزب مخالف دولت آلمان- معتقد است که این تحقیق باید به یک دستورالعمل کاری برای سیاستمداران آلمانی تبدیل شود. هوبرت هایل می‌گوید: "ما به برنامه جامعی در سه محور اساسی نیاز داریم: " فراهم کردن فرصت مناسب آموزش، بازار کار فعال و تقسیم عادلانه درآمد.

* سوء استفاده جنسی از کودکانی است که به مدارس وابسته به کلیساهای کاتولیک می‌روند

موضوع نقض حقوق کودکان را می توان در شاخه‌ای دیگر نیز بررسی کرد و آن سوء استفاده جنسی از کودکانی است که به مدارس وابسته به کلیساهای کاتولیک می‌روند.افشای این موضوع به حدی جنجال‌آفرین بود که ضمن بروز واکنش‌های فراوان در جامعه سیاسی و مطبوعاتی آلمان در 1 سال گذشته دوری مردم آلمان از کلیسا را به دنبال داشته است.
در ابتدای سال 2010 میلادی گزارشهای زیادی در خصوص رسوایی اخلاقی برخی کشیشهای کلیسای کاتولیک منتشر شد که پاپ بندیکت شانزدهم هم نتوانست توضیح قانع کننده‌ای در این خصوص بدهد این در حالی است که بر اساس یک نظرسنجی انجام شده در سراسر آلمان، پدیده سوء استفاده جنسی از شاگردان در تمام مدارس وابسته به کلیسای کاتولیک رواج دارد.
افشای این مورد اگر چه به عذرخواهی "رابرت زولیچ "اسقف اعظم شهر فرایبورگ آلمان و رئیس اسقف‌های این کشور از قربانیان و نیز تلاش دولت برای درخواست از کلیسا مبنی بر رسیدگی به این مورد منجر شد، به رویگردانی شمار زیادی از مردم آلمان از کلیسا نیز انجامید و سرانجام پس از بحث‌های فراوان در هفته گذشته موضوع رسیدگی به موارد سوء استفاده جنسی توسط موسسه تحقیقات قانونی "نیدرزاکسن " مطرح شد.

* یکی از بارزترین موارد نقض حقوق‌بشر در آلمان تبعیض به ویژه در زمینه حقوق اقلیت‌هاست

یکی از بارزترین موارد نقض حقوق‌بشر در آلمان تبعیض به ویژه در زمینه حقوق اقلیت‌هاست که گزارش سازمان ملل متحد نیز آن را تائید می‌کند:
تازه‌ترین گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که در آلمان همچنان در مورد مهاجران تبعیض وجود دارد. نبود برنامه‌ جامع فقرستیزی، نابرابری در بازار کار و سیاست‌های غیرعادلانه‌ی درمانی و اجتماعی از دیگر نکات مورد انتقاد هستند.
بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان ملل در مورد کشورها، پناهجویان در آلمان از امکانات اجتماعی لازم برخوردار نیستند. بر این اساس لازم است برای این افراد امکان دسترسی عادلانه به سیستم‌های تأمین اجتماعی، خدمات درمانی و بازار کار هماهنگ با استانداردهای بین‌المللی فراهم شود.
بر مبنای این گزارش، مهاجران نیز در آلمان هم‌چنان در برخورداری از حق آموزش و کار با موانع فراوانی روبه‌رو هستند. افزون بر این، بسیاری از پیشنهادهای پیشین این نهاد در مورد حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گروه‌های یادشده به اجرا درنیامده‌اند. این نهاد بین‌المللی بار دیگر بر تدوین برنامه‌های روشن و عملی تأکید می‌کند تا کودکان به‌ویژه در خانواده‌های فقیر وعده‌های غذایی مناسب دریافت کنند.

* 2,5 میلیون کودک در آلمان زیر خط فقر زندگی می کنند

به اعتقاد تدوین‌کنندگان گزارش سازمان ملل، آلمان در زمینه‌ کاهش بیکاری در ایالت‌های شرق آلمان کم‌کاری کرده است؛ به گونه‌ای که شمار بیکاران در این مناطق دو برابر بخش‌هایی است که پیش از فروریختن دیوار برلین متعلق به آلمان غربی بودند.
شکاف بین فقیر و غنی در آلمان در سال‌های گذشته همواره رو به افزایش بوده است بنا بر گزارش یادشده، کمک‌های اجتماعی به افراد نیازمند در آلمان تضمین کننده‌ی استانداردهای لازم برای زندگی نیست و حوزه‌های کودکان، معلولان، سالمندان و بیماران نیازمند بازبینی بنیادین هستند.
تنظیم‌کنندگان گزارش هم‌چنین ابراز نگرانی می‌کند که 13درصد جمعیت آلمان زیر خط فقر زندگی می‌کنند (از این تعداد 5/ 2 میلیون کودک) و 3/ 1 میلیون نفر با وجود داشتن کار نیاز به پشتیبانی دارند. این کمیته با اشاره به این موضوع، تدوین برنامه‌ای جامع برای مقابله با فقر را ضروری می‌داند.
علاوه بر این زنان در دسترسی به برخی از مشاغل با مشکل روبه‌رو هستند که دلیل آن وجود تفکرات کلیشه‌ای در مورد نقش جنس‌های مختلف عنوان شده است.
اصلاحات ساختار بازار کار از نکات مثبتی است که سازمان ملل متحد در گزارش خود به آن اشاره می‌کند؛ فرایندی که نتیجه‌ی آن ثبت رکورد کم‌ترین میزان بیکاران در 20 سال گذشته بوده است.

* وزارت کار و امور اجتماعی آلمان انتقادهای سازمان ملل را فاقد واقعیت‌های علمی می داند

وزارت کار و امور اجتماعی آلمان در واکنش به این گزارش، انتقادهای سازمان ملل را با استدلال فاقد واقعیت‌های علمی رد می‌کند. یک سخنگوی این وزارتخانه در برلین به پیشرفت‌های اجتماعی آلمان در سال‌های گذشته اشاره می‌کند و می‌افزاید: جای تأسف است که هیئتی زیر نظارت سازمان ملل تقریبا هیچ اشاره‌ای به موضع‌گیری‌های مفصل دولت آلمان نکرده است.
با این حال سخنگوی "انجمن بیکاران آلمان "معتقد است:دولت آلمان سال‌هاست که دم از عدالت اجتماعی می‌زند، در حالی که واقعیت حاکم بر جامعه، فقر وحشتناک و تبعیض میان افراد است.

* سخنگوی امور مهاجران و همگرایی حزب سبزهای آلمان:مشکل ما عدم دسترسی به موقعیت‌های برابر است

سخنگوی امور مهاجران و همگرایی حزب سبزهای آلمان نیز معتقد است:در آلمان مشکل اصلی همگرایی نیست، بلکه ایراد اساسی آموزش و دسترسی به موقعیت‌های برابر است.
کمیته‌ای که گزارش در مورد وضعیت اجتماعی کشورها را منتشر می‌کند، در سال 1985 با هدف رصدکردن حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی افراد در کشورهای عضو و زیر نظارت سازمان ملل تشکیل شد. کشورهای عضو موظف‌اند هر 5 سال یکبار گزارشی به این نهاد ارائه کنند. کارشناسان این کمیته، دو بار در سال (یک بار در ماه‌های آغازین سال و یک بار در پائیز) در ژنو گرد هم می‌آیند.

* اشپیگل:بسیاری از مراکز اسلامی هدف حمله افرادی قرار گرفته‌اند که قصد داشتند آن را آتش بزنند

در اینجا بد نیست به طور ویژه به وضعیت دشوار مسلمانان مقیم آلمان و نژادپرستی حاکم بر این جامعه بپردازیم:
هفته‌نامه آلمانی "اشپیگل " در گزارشی با عنوان "آیا مساجد برلین به نقطه هدف حمله مهاجمان تبدیل شده‌اند؟ " نوشت که بسیاری از مراکز اسلامی هدف حمله افرادی قرار گرفته‌اند که قصد آتش زدن این اماکن را داشتند و اگر چه پلیس در روندی کند به بررسی و تحقیق در این مورد می‌پردازد، اما بسیاری معتقدند که این اقدامات که به صورت زنجیره‌ای صورت گرفته‌اند، ریشه در مسایلی دارد که به همگرایی اقوام در آلمان ارتباط دارد.

* پلیس:شواهدی مبنی بر اینکه این حملات برای آسیب‌رساندن جدی به اشخاص بوده یافت نشده است!

بر اساس این گزارش، انفجار در برابر مرکز فرهنگی ایرانیان در برلین در اوایل دسامبر گذشته، حمله به مسجد "النور " و 4 حمله به مسجد "سهیتلیک " از تابستان گذشته تاکنون نمونه هایی از این دست اقدامات هستند. با این حال "کلاوس شوبرت " سخنگوی پلیس برلین اعلام کرده است: شواهدی مبنی بر اینکه این حملات در راستای آسیب‌رساندن جدی به اشخاص بوده یافت نشده است.
این هفته نامه آلمانی نوشت که سال 2010 یکی از زمان‌هایی بود که مباحث تندی درباره مشکلات موجود در همگرایی اقلیت مسلمانان آلمان مطرح شد و پیشروی در این مسئله تا حدی بود که بسیاری از صاحبنظران معتقدند، خطوط قرمز را رد کرد و به مسایل نژادی و مذهبی کشیده شد.
این موضوع در کنار آمارهای دیگری که به تبعیض علیه مسلمانان در سراسر آلمان اشاره دارد، شایان توجه است به طوری که یک نظرسنجی نشان می‌دهد که فقط 34 درصد آلمانی‌ها دید مثبتی درباره اسلام دارند. و این در حالی است که این رقم در فرانسه، دانمارک، پرتغال و هلند به بیش از 50 درصد می‌رسد.
از این رو "توماس هاماربرگ " نماینده حقوق بشر در شورای اروپا از آلمان بدلیل موضع‌گیری منفی در مسئله همگرایی میان اقوام به شدت انتقاد کرد و گفت که به‌شدت از اظهارات "آنگلا مرکل " صدراعظم آلمان مبنی بر اینکه سیاست چندفرهنگی شکست خورده، شوکه شده است.

* حزب سوسیال‌دموکرات آلمان از دولت خواسته بی‌طرفی مذهبی را پیگیری کند

حزب سوسیال‌دموکرات آلمان نیز طی بیانیه‌ای از دولت مرکل خواست تا همکاری‌های دو جانبه و چندجانبه‌ای را برای آشنایی با عقاید و مذاهب آغاز کند.
در این بیانیه از دولت خواسته شده تا بی‌طرفی مذهبی را پیگیری کند و از دینی خاص یا یک دیدگاه فلسفی ویژه جانبداری نکند.
سوسیال دموکرات‌های آلمان همچنین خواستار همکاری دولت با اتحادیه اروپا در مقابله با اسلام‌هراسی و بیگانه‌ستیزی شده است.
گفت‌وگو با سازمان های اسلامی و برخورد یکسان با مسلمانان در آلمان و حتی تربیت معلمان مذهبی از دیگر مسایلی است که این حزب بر انجام آنها تاکید کرده است.
این حزب همچنین با اشاره به اهمیت آشنایی با شاخصه‌های مذهبی و تاثیر آن در سیاست، اجتماع و بحران‌هایی که می‌تواند به نقض حقوق‌بشر و آزادی دینی منجر می‌شوند اعلام کرده است که نتیجه ادامه مسایل موجود قربانی شدن اقلیت‌های مذهبی که مورد تبعیض قرار می‌گیرند، خواهد بود.

* شمار سالمندانی که در زباله‌ها اقدام به جمع‌آوری بطری می‌کنند افزیش قابل ملاحظه‌ای داشته است

خطر مبتلا شدن شمار زیادی از سالمندان به فقر، موضوعی دیگر است که چندیست خود را در آلمان نشان داده است و بسیاری از اتحادیه های سوسیالیستی در این مورد هشدار داده‌اند.خبرگزاری آلمان به تازگی در بررسی وضعیت سالمندان آلمان به این موضوع پرداخته است.
بر اساس این گزارش، شمار سالمندانی که در زباله‌ها اقدام به جمع‌آوری بطری می‌کنند، یا درخواست دریافت صدقه دارند با توجه به رشد قابل توجه اجاره بها و هزینه‌های ثابت زندگی، افزیش قابل ملاحظه‌ای داشته است.
خدمات درمانی دیگر کمبودی است که افراد سالمند با آن مواجه هستند. در این مورد "مانوئلا آنوکر " از اتحادیه سوسیالیستی ( VdK) در دوسلدرف گفت: این موضوع که افراد سالمند بگویند، مطمئن نیستند بتوانند نان و یا داروهای خود را بخرند، مانند یک شوک و مسئله‌ای ناراحت کننده است.

* سازمان عفو بین الملل آلمان را متهم کرده که اقدام به زیبا جلو دادن شرایط داخلی کرده است

بر طبق برآورد موسسه VdK بیش از 3 میلیون مستمری‌بگیر در آلمان یا فقیر هستند یا در معرض ابتلا به فقر قرار دارند.
این در حالی است که افزایش مستمری‌ها از 3 سال پیش انجام نشده و نرخ بالای تورم به کاهش قدرت خرید مردم منجر شده است. از این رو دولت قصد دارد پس از پایان تعطیلات تابستانی با همکاری اتحادیه‌های اجتماعی و کارگری و کارشناسان برنامه مبارزه با فقر را مورد بررسی قرار دهد. که بسیاری درباره امکان نتیجه بخش بودن چنین اقدامی ابراز تردید کرده‌اند.
در واقع باید گفت که سازمان های حقوق بشری همچنان از آلمان به دلیل موارد نقض حقوق‌بشر انتقاد می‌کنند. به عنوان مثال سازمان عفو بین الملل آلمان را متهم کرده است که این کشور اقدام به زیبا جلو دادن شرایط داخلی کرده است.
اما در این مورد شاید اظهارات "هاینر بیله‌فلد " رئیس موسسات حقوق‌بشر آلمان به اندازه کافی گویا باشد. وی گفت:‌آلمان تمایل دارد درباره موضوع حقوق‌بشر موضع راضی کننده‌ای از خود نشان دهد.

*پناه دادن به سران گروهک های تروریستی در این کشور

طی سالیان گذشته کشور آلمان پناهگاه بسیاری از سران گروهک های تروریستی از جمله پژاک ، پ.ک.ک و گروهک تروریستی مجاهدین خلق در این کشور شده است.در حالی که حملات تروریستی مسلحانه گروهک های فوق سبب کشته شدن شهروندان بیگناه ایرانی، کرد و حتی ترک شده است.
این در حالی است که سران گروهک های تروریستی فوق به راحتی و آزادانه مشغول فعالیت در این کشور هستند که از جمله می توان به عبدالرحمان حاجی احمدی رهبر فرقه پژاک اشاره کرد.
این در حالی که رویکرد فوق مورد اعتراض بسیاری از کشورهای نزدیک به آلمان از جمله ترکیه شده است و تاکنون نیز این اعتراضات ثمری در دستگیری و محاکمه آنان نداشته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد