حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

مشاهدات خبرنگار ایندیپندنت از شکنجه کودکان در زندان های اسرائیل

اخیرا فیلمی از بازجویی اسرائیلی‌ها از کودکان فلسطینی به دست برخی خبرنگاران افتاده که ابعاد جدیدی را از جنایات و کنجه ها و نقض حقوق بشر اسرائیلی‌ها فاش می‌کند.

روزنامه انگلیسی "ایندیپندنت" در گزارشی به قلم "کاترینا استوارت" پرده از فیلمی برداشت که در آن بازجویی‌های وحشیانه از کودکان و جوانان فلسطینی به نمایش گذاشته شده است. این فیلم تقریباً 6 ساعته که کاترینا استوارت موفق به مشاهده آن شده، بازجویی کودکی فلسطینی را نشان می‌دهد که سرش از شدت خواب به این سو و آن سو می‌افتد. استوارت به بازگویی بعضی از قسمت های فیلم می‌پردازد:

* شرایط کودک فلسطینی در بازداشتگاه
پسری کم سن و سال و نحیف تلاش می‌کند تا بیدار بماند. سرش به اطراف خم می‌شود و یک مرتبه روی سینه‌اش می‌افتد. یکی از بازجوها فریاد می‌زند: "سرت را بالا بیاور! بیاورش بالا!" و به او سیلی می‌زند. اما پسرک اکنون دیگر اهمیتی نمی‌دهد؛ زیرا از ساعت دو صبح آن روز که او را به زور اسلحه از پدر و مادرش جدا کردند دست کم 12 ساعت است که نخوابیده است. پسرک ناله می‌کند: "کاش می‌گذاشتید بروم. فقط می‌خواهم کمی بخوابم".

* فیلمی از یک پسربچه فلسطینی در هنگام بازجویی
"اسلام تمیمی"، پسرک چهارده ساله فلسطینی که بی‌رمق و وحشت‌زده است، در این فیلم شش ساعته مرتباً مورد اذیت قرار می‌گیرد تا جایی که شروع به متهم کردن مردان روستای خود و بافتن داستان‌هایی می‌کند که می‌داند شکنجه ‌گران دوست دارند بشوند.
این فیلم نادر که خبرنگار "ایندیپندنت" موفق به تماشای آن شده است تنها گوشه‌ای از بازجویی‌های اسرائیلی‌ها را نشان می‌دهد؛ نوعی سنت اسرائیلی که سالیانه صدها کودک فلسطینی به اتهام پرتاب سنگ به آن دچار می‌شوند.  اسرائیل شدیدا از سوابق خود محافظت و ادعا می‌کند که رفتارش با خردسالان از دو سال پیش و با تشکیل دادگاه نظامی نوجوانان بسیار بهبود یافته است. اما کودکان داستان را جور دیگری می‌بینند.
* مشکل پیش از آوردن کودکان به دادگاه نظامی از زمان دستگیری آنان آغاز می‌شود

"نائومی لالو"، از فعالان گروه اسرائیلی "قانون بدون مرز" که بر فعالیت دادگاه‌های نظامی نظارت می‌کند، می‌گوید: "مشکل مدت‌ها پیش از آوردن کودک به دادگاه آغاز می‌شود؛ "لالو" در ادامه می‌گوید در طول بازجویی از این کودکان است که آنان "محکوم به هلاکت" می‌شوند. شبی که سربازان اسرائیلی در خانه "سمیر شیلو"  12 ساله را شکستند و وارد خانه شیدند وی خوابیده بود. او و برادر بزرگ‌ترش با چشمانی پف کرده از اتاق خواب وارد اتاق نشیمن شدند و شش سرباز ماسک دار را آنجا مشاهده کردند...


* چگونگی دستگیری "سمیر شیلو"
"سحیر" پدر "سمیر" می‌گوید که زمانی که افسر اسرائیلی نام پسر را با کارت شناسایی پدرش مطابقت داد، از این که باید یک کودک را دستگیر می‌کرد "شوکه" شد. وی ادامه می‌دهد: "من گفتم: او سن خیلی کمی دارد. با او چه کار دارید؟ و افسر جواب داد: نمی‌دانم." چشمان "سمیر" را با پارچه‌ای و دستانش را به شکلی دردناک با طنابی پلاستیکی پشتش بستند و او را درون یک جیپ انداختند؛ پدرش با فریاد به او می‌گفت که نگران نباشد. پدر "سمیر" می‌گوید: "ما گریه کردیم؛ همه‌مان. من پسرانم را می‌شناسم. آن‌ها سنگ پرتاب نمی‌کنند.".

* بازجویی از کودک 12 ساله فلسطینی بدون حضور وکیل و یا والدین
چشمان "سمیر" در ساعات پیش از بازجویی‌اش بسته و دستانش در دستبند بود؛ به وی اجازه ندادند بخوابد. در نهایت "سمیر" را بدون وکیل و یا حضور پدر یا مادر برای بازجویی بردند و مردی او را به حضور در تظاهرات متهم کرد؛ او فیلمی را از پسری در حال پرتاب سنگ به "سمیر" نشان داد و ادعا کرد که پسر درون فیلم "سمیر" است.

* تهدید "سمیر" توسط بازپرس اسرائیلی
"سمیر" تعریف می‌کند: "او به من گفت: این پسر تو هستی. من گفتم: نه من نیستم. او سپس از من پرسید: این افراد چه کسانی هستند؟ و من جواب دادم: نمی‌دانم. یک بار بازپرس بر سر من فریاد زد و مرا از یقه گرفت و گفت: اگر اعتراف نکنی از این پنجره بیرون پرتت می‌کنم و با چوب تو را می‌زنم".

"سمیر" با وجود آن که گفت بی‌گناه است؛ خوش‌شانس بود که چند ساعت بعد آزاد شد. اما اکثر کودکان را با تهدید خشونت فیزیکی و یا تهدید علیه خانواده‌شان، مانند باطل کردن جواز کار اعضای خانواده، می‌ترسانند و مجبور به امضای اعتراف‌نامه کنند.

* وکیل اسرائیلی: در دادگاه نظامی اسرائیلی نباید به دنبال عدالت بگردید

زمانی که اعتراف‌نامه امضا می‌شود وکلا معمولاً به کودکان توصیه می‌کنند تا با تخفیف جرم موافقت کنند و محکومیت مشخصی را در زندان بگذرانند؛ حتی در صورتی که مجرم نباشند. تلاش برای اثبات بی‌گناهی به معنای درگیری در روندهای طولانی دادگاه است و در طول این روندها کودک تقریباً همیشه در زندان نگه داشته می‌شود. به ندرت پیش می‌آید که کودکی تبرئه شود. "گابی لاسکی"، وکیل اسرائیلی که وکالت کودکان زیادی را به عهده گرفته است، می‌گوید: "در دادگاه نظامی باید بدانید که به دنبال عدالت نیستید.".

* وکلا و گروه‌های حقوق بشر دستگیری کودکان در فلسطین را محکوم می‌کنند
کودکان فلسطینی زیادی در کرانه باختری، در کنار دیوار حائل اسرائیل و یهودیان ساکن سرزمین‌های اشغالی زندگی می‌کنند. در حالی که اغلب اعتراضات به شکل مسالمت‌آمیز و به عنوان نوعی مقاومت انجام می‌شود، کودکانی نیز به سمت اسرائیلی‌ها سنگ پرتاب می‌کنند و به همین دلیل سربازان این رژیم به کرات به فلسطینیان حمله می‌کنند. اما وکلا و گروه‌های حقوق بشر سیاست اسرائیل را مبنی بر دستگیری کودکان در روستاهایی که در مقابل اشغال مقاومت می‌کنند محکوم کرده‌اند.

* کودکان فلسطینی باید اعتراف‌نامه‌ای را امضا کنند که به زبان عبری نوشته شده است در اغلب موارد، کودکانی که دستگیر می‌شوند تا 12 سال سن دارند؛ این کودکان را در شب از خواب بیدار می‌کنند، دستبند به دستشان می‌زنند، چشم‌هایشان را می‌بندند، آنان را از خواب و خوراک منع می‌کنند، مورد بازجویی‌هایی طولانی مدت قرار می‌دهند، سپس مجبورشان می‌کنند تا اعتراف‌نامه‌هایی را امضا کنند که به زبان عبری نوشته شده‌اند؛ زبانی که تعداد اندکی از کودکان فلسطینی می‌توانند آن را بخوانند.
* قانون در دادگاه‌های اسرائیلی از حقوق کودکان فلسطینی حمایت نمی‌کند

گروه حقوق بشر اسرائیلی "بتسیلم" تصریح می‌کند: "حقوق اطفال [در فلسطین] به شدت زیر پا گذاشته می‌شود. قانون تقریباً به هیچ وجه از حقوق این اطفال حفاظت نمی‌کند و تعداد اندک حقوقی نیز که قانون برای آنان در نظر می‌گیرد زیر پا گذاشته می‌شوند.".
* در حالی که نوجوانان در سرزمین‌های اشغالی تا 18 سالگی حکم کودک را دارند، کودکان فلسطینی از 16 سالگی بالغ محسوب می‌شوند
اسرائیل ادعا می‌کند که با اطفال فلسطینی مطابق قوانین خودش در مورد نوجوانان رفتار می‌کند؛ اما در عمل این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد. به عنوان مثال، کودکان را نباید در شب دستگیر کرد، وکلا و والدین باید در طول بازجویی در محل حاضر باشند و باید حقوق کودکان را برای خود آنان قرائت کرد. اما این دستورالعمل‌ها بیشتر به عنوان چارچوب در نظر گرفته می‌شوند تا ملزومات قانونی و مکرر از این ملزومات سرپیچی می‌شود. اسرائیل با نوجوانان سرزمین‌های اشغالی تا سن 18 سالگی به عنوان کودک رفتار می‌کند؛ در حالی که کودکان فلسطینی از سن 16 سالگی بالغ به حساب می‌آیند.

* بیش از 200 کودک در حال حاضر در زندان‌های اسرائیل
وکلا و فعالان [حقوق بشر] می‌گویند که بیش از 200 کودک فلسطینی در زندان‌های اسرائیل هستند. "نائومی لالو" می‌گوید: "می‌خواهید این کودکان را دستگیر کنید، محاکمه نمایید؟ قبول. اما [دست کم] مطابق قانون اسرائیلی این کار را انجام دهید. حقوقشان را رعایت کنید.".
"گابی لاسکی" در مورد "اسلام تمیمی"، پسری که در فیلم [تماشا شده توسط "ایندیپندنت"] حضور داشت، معتقد است که این فیلم اولین سند دردناک از زیر پا گذاشتن قوانین در بازجویی‌ها (ی اسرائیل از کودکان فلسطینی) است.

* بازپرس‌ها "اسلام" را از حقوقش آگاه نکرده بودند
خصوصاً این که بازپرس به "اسلام" نگفت که می‌تواند سکوت کند؛ حتی با وجود التماس‌های بدون نتیجه وکیل "اسلام" برای ملاقات با او. به عکس، بازپرس از "اسلام" خواست تا به او همکارانش همه چیز را بگوید و غیر مستقیم اشاره کرد که در این صورت وی را آزاد خواهد نمود. یکی از بازپرس‌ها با حالتی خاص مشت خود را کف دستش می‌کوبید.

* در نهایت "اسلام" مجبور شد افرادی را که در روستایشان زندگی می‌کردند شناسایی کند
در انتهای بازجویی، "اسلام" که هق هق می‌کرد دیگر نتوانست در مقابل بازپرس‌ها مقاومت کند و به نظر می‌رسید آن چه را از او می‌خواستند به آنان می‌گوید. صفحه از تصاویر را به او نشان دادند؛ دستانش به آرامی روی آن‌ها حرکت و او مردان روستایشان را شناسایی کرد؛ قرار است این افراد نیز به جرم تظاهرات دستگیر شوند.

* یکی از افرادی که "اسلام" مجبور شد با بازپرس‌های اسرائیلی معرفی کند، شوهر دختر عموی خودش بود "لاسکی" امیدوار است انتشار این فیلم موجب شود تا رفتار با کودکان در سرزمین‌های اشغالی تغییر کند، به ویژه، اجبار آنان به متهم کردن دیگران که به ادعای وکلا هدف اصلی در بازجویی از کودکان است. این فیلم باعث شد تا "اسلام" از زندان آزاد و در خانه بازداشت شود و شاید حتی موجب تبرئه او از پرتاب سنگ شود. اما در حال حاضر "اسلام" خمیده و خاموش احساس خوشبختی نمی‌کند. چندین یارد آن طرف‌تر در محله "نبی صالح" خانه دختر عموی او قرار دارد که شوهرش همراه با ده‌ها فرد دیگر به استناد اعتراف "اسلام"، در زندان منتظر جلسه دادگاه هستند.

* دختر عموی "اسلام" : نباید او را مقصر بدانیم؛ وی خود یک قربانی است
"نریمان تمیمی"، دختر عموی 35 ساله "اسلام"، است که شوهر 45 ساله‌اش "باسم" در زندان است. وی با بزرگواری می‌گوید: "او ["اسلام"] خود یک قربانی است؛ وی تنها یک کودک است. نباید او را به خاطر اتفاقی که رخ داده است مقصر بدانیم. او زیر فشار بسیار زیادی بوده است.".
* کودکان فلسطینی در اثر این رویدادها دچار آسیب‌های شدید روانی و کابوس‌های شبانه شده‌اند
البته این سیاست اسرائیل به یک معنا موفق بوده است: در دل کودکان ترس انداخته و آنان را از شرکت در تظاهرات‌های آینده بازداشته است. اما این کودکان دچار آسیب‌های شدید روانی و کابوس شده‌اند و شب‌ها رختخواب خود را خیس می‌کنند. اکثر آنان مجبور شدند یک سال مدرسه را از دست بدهند و یا حتی ترک تحصیل کنند.

* کودکان فلسطینی این دوره با قلب‌هایی مملو از تنفر نسبت به اسرائیل به مبارزان فردای فلسطین تبدیل می‌شوند
منتقدان اسرائیل می‌گویند که این سیاست‌ها نسلی از فعالان جدید [فلسطینی] را ایجاد می‌کند که قلبشان مملو از نفرت نسبت به اسرائیل است. دیگران می‌گویند که این کار ماهیت اسرائیل را لکه‌دار می‌کند. "لالو" می‌گوید: "اسرائیل حق ندارد این کودکان را دستگیر، محکوم و به آن‌ها ظلم کند. این کودکان، کودکان ما نیستند. حکومت من اعمال بسیار اشتباهی مرتکب می‌شود و آن‌ها را توجیه می‌کند. ما باید نمونه باشیم؛ اما به رژیمی ظالم تبدیل شده‌ایم.".

*  آمار بازداشت کودکان فلسطینی
- 7 هزار کودک فلسطینی از سال 2000 تا کنون در دادگاه‌های نظامی اسرائیل بازداشت و محکوم شده‌اند؛ بنا به گزارش "دفاع بین‌المللی از کودکان فلسطین" (DCIP).
- 87 درصد این کودکان در طول بازداشت با نوعی از خشونت فیزیکی مواجه شده‌اند. [آمار دهندگان] معتقدند که چشم حدود 91 درصد از آنان نیز در بخشی از دوران بازداشت بسته بوده است.
- 12 سالگی در "دستور نظامی 1651" به عنوان حداقل سن مسئولیت‌پذیر کیفری معین شده است.
- 62 درصد از کودکان بین ساعت 12 شب تا 5 صبح دستگیر شده‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد