حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

سیاهپوست آمریکایی دو روز دیگر در ایالت جورجیا اعدام می‌شود

در حالی که شواهد امر نشان می‌دهند "تروی دیویس" نقشی در قتل پلیس ساوانای ایالت جورجیا نداشته است، مقامات دادگاه، تاریخ اجرای حکم اعدام وی را 21 سپتامبر تعیین کرده‌اند.

"تروی آنتونی دیویس"، مرد سیاه پوستی  که در سال 1991 به قتل یک افسر پلیس (به نام "مارک مک فیل") در شهر ساوانای ایالت جورجیا محکوم شده بود، قرار است روز 21 سپتامبر اعدام شود.

* دستگیری "دیویس" در پی ادعای "رد کولز"

در 19 آگوست سال 1991، مردی به نام "رد کولز" به پلیس مراجه کرده و ادعا کرده بود، "تروی داویس"، افسر پلیس ساوانا را به قتل رسانده است. چها روز بعد از این ادعا، پلیس، تروی دیویس را دستگیر کرده و در جلسه دادگاه وی را به اعدام محکوم کرد.
 
* اعتراض به ترکیب نژادی هیئت منصفه

دیویس و وکیل‌های وی، بلافاصله بعد از اعلام این حکم، اعتراض خود را به دادگاه اعلام کرده و بیان کردند که ترکیب نژادی هیئت منصفه باعث شده است دیویس از حق دادگاهی آزاد و منصفانه محروم بماند. علاوه بر این، مبنای حکم دیویس، شهادت 9نفر شاهد عینی بوده است که در روز دادگاه ادعا کرده‌اند دیویس را در حال تیر اندازی به سمت افسر پلیس مذکور دیده‌اند؛ با این وجود، 7 نفر از این شاهدان بعدا حرف خود را پس گرفته و اظهار کرده‌اند پلیس آنها را مجبور کرده است که چنین شهادتی بدهند. 3 نفر از این شاهدان نیز سوگند نامه‌ای امضا کرده و به موجب آن ادعا کرده‌اند که "رد کولز" پیش آنها اعتراف کرده است خودش افسر پلیس مورد نظر را به قتل رسانده است.  ذکر این نکته نیز لازم است که تا کنون سلاحی که قتل توسط آن انجام شده پیدا نشده است و هیچ کدام از شواهد فیزیکی نیز نشان نمی دهند که دیویس این قتل را انجام داده باشد.


* انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان با امضای دادخواست‌هایی خواستار لغو حکم اعدام داویس شده‌اند

 سازمان‌ها و نهادهایی از قبیل سازمان عفو بین‌الملل و انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان با امضای دادخواست‌هایی خواستار لغو حکم اعدام دیویس شده‌اند. علاوه بر این شخصیت‌ها و سیاستمداران سرشناسی مانند جیمی کارتر، شارپتون، پاپ بندیکت شانزدهم، باب بار و غیره نیز از دادگاههای آمریکا خواسته اند در حکم وی تجدید نظر کنند.
علی رغم فرجام‌خواهی این شخصیت‌ها و نهادها، در جلسه دادگاه تاریخ 7 سپتامبر ایالت جورجیا مقرر شد حکم اعدام وی در 21 سپتامبر اجرا شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد