حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

لوفیگارو: در امریکا سیاهپوستان بیشتر به اعدام محکوم می شوند

پایگاه اینترنتی روزنامه لوفیگارو فرانسه نوشت: در امریکا سیاهپوستان بیشتر به اعدام محکوم می شوند.

در مناظره تلویزیونی نامزدهای جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده که چند روز پیش از شبکه سی ان ان پخش شد، ریک پری فرماندار تگزاس نشان داد همچنان طرفدار پر و پا قرض مجازات مرگ است.

وی تصریح کرد به نظام قضایی ایالت خود اعتماد دارد.

در حالی که فرانسه روز یکشنبه سی امین سالگرد لغو مجازات اعدام را جشن گرفت، پرونده تروی دیویس (سیاه پوست محکوم به اعدام در امریکا) مخالفان این مجازات را بسیج کرده است و می توان گفت که امریکایی ها درباره این مجازات به شدت اختلاف نظر دارند.

مجازات اعدام همچنان در سی و چهار ایالت امریکا اجرا می شود و در شانزده ایالت دیگر، این مجازات ممنوع شده یا به حال تعلیق در آمده است.

آخرین ایالتی که این مجازات را ممنوع کرد، ایالت آیووا بود.

مقامات این ایالت در ماه مارس دو هزار و یازده این تصمیم را اتخاذ کردند اما در امریکا تحول در این زمینه روند بسیار کندی دارد...


امریکا پس از چین، ایران، عراق و عربستان سعودی پنجمین کشوری است که در آن بیشترین اعدام ها صورت گرفته است.

بر اساس گزارش مرکز اطلاعات مجازات مرگ، پس از اینکه دیوان عالی امریکا بین سالهای هزار و نهصد و هفتاد و دو تا هزار و نهصد و هفتاد و شش مجازات اعدام را به حال تعلیق در آورد، از آغاز مجدد این مجازات، هزار و دویست و شصت و هفت نفر در این کشور اعدام شده اند.

بر اساس نظرسنجی موسسه گالوپ در سال دو هزار و ده حدود شصت و چهار درصد امریکایی ها موافق و بیست و نه درصد آنها مخالف مجازات مرگ هستند.

به این ترتیب برای هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری در امریکا، تبلیغ برای لغو مجازات مرگ احتمالا خطرات زیادی به دنبال خواهد داشت.

اوباما و مک کین در مناظره شان در سال دو هزار و هشت، وارد جبهه دیگری شدند و برای مخالفت با دیوان عالی امریکا که مانع از مجازات مرگ برای عاملان تجاوز به کودکان می شد متحد شدند.

با این حال، اجماع بر سر ادامه مجازات اعدام مانع از این نشده است که جنبش های فراوان مخالف اعدام دست به مبارزه بی وقفه ای نزنند.

این مخالفان به سنگدلی موجود در مجازات مرگ، ناکارآمدی آن برای کاهش خشونت ها و بویژه شمار زیاد اشتباهات قضایی که به زیان بی گناهان تمام می شود اعتراض دارند.

مارک کلمانتس یکی از زندانیان سابق امریکایی و از اعضای جنبش لغو مجازات اعدام که به علت جرمی که مرتکب نشده بود اما پس از شکنجه های پلیسی مجبور شده بود به آن اعتراف کند بیست و هشت سال در زندان ماند می گوید: quotation mark ما می خواهیم دموکراسی صادر کنیم اما سیستم قضایی ما سیستمی قرون وسطایی با نقص های فراوان است که باعث می شود برخی از افراد بی گناه به مرگ محکوم شوند. quotation mark از سال هزار و نهصد و هفتاد و سه، صد و سی و هشت متهم با اثبات بی گناهی شان سالها پس از محکومیتشان، از راهروهای مرگ خارج شده اند.

کلمانتس می افزاید: quotation mark بسیاری از افراد این شانس را ندارند.

فراموش نکنید کسانی که در راهروهای مرگ هستند فقط افرادی فقیر، بی پول و بدون امکان دفاع موثر از خودشان هستند.

quotation mark در سال دو هزار و هفت، کانون وکلای امریکا پس از تحقیقی که در هشت ایالت انجام شد و بر اساس آن نقص های عمده ای در نظام استفاده از مجازات اعدام مشاهده شد، خواستار تعلیق مجازات اعدام شد.

این بررسی حاکی از وجود نابرابری های نژاد بسیار زیادی بود به نحوی که بخش عمده از از افراد محکوم به مرگ را سیاهپوستان تشکیل می دادند.

این تحقیق خاطر نشان کرد که فشارهای سیاسی بر تصمیم های دادگستری تاثیر گذار بوده است.

همچنین در این گزارش بر فقدان نظام دفاع از افراد دارای اختلالات ذهنی تاکید شده بود اما چهار سال پس از انتشار نتایج این تحقیق، نظام قضایی امریکا تغییر خاصی نکرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد