حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

اوبامای پسانژادی و مجازات یک سیاه‌پوست با قوانین نژادپرستانه

با آنکه فعالان اجتماعی و سیاسی آمریکا در واپسین روزهای زندگی "تروی دیویس" تلاش کردند با اعمال فشار بر اوباما و وزارت دادگستری آمریکا جان این سیاه‌پوست بیگناه آمریکایی را از مرگ نجات دهند، به هیچ نتیجه‌ای دست نیافتند و اوباما با سکوت در این خصوص، کمکی به نجات جان یک بیگناه نکرد.

سایت خبری "آی‌پی‌اس" نیوز، در مقاله‌ای به تشریح جوانب عدم دخالت اوباما در پرونده پرابهام تروی دیویس، سیاه‌پوست امریکایی اعدام شده، پرداخت. در این مقاله، پاره‌ای از فعالان سیاسی آمریکا ضمن اشاره به رفتارهای دوگانه اوباما در پرونده‌های مشابه دیگر، به انتقاد از وی پرداخته و رفتار وی را مصداق فریبکاری دانستند.

اعدام "دیویس" علی‌رغم وجود شک و ابهام‌های فراوان
 
ایالت جورجیا در تاریخ21 سپتامبر، "تروی دیویس" 42 ساله را به اتهام قتل یک پلیس به نام "مارک مک فیل"در سال1989، اعدام کرد. قتل وی در حالی صورت گرفت که 7 نفر از 9 شاهد عینی که علیه وی شهادت داده بودند، شهادت خود را علیه وی پس گرفتند، 2 نفر دیگر از شهود  شخص دیگری را به عنوان قاتل اصلی معرفی کردند و 2تن از اعضای اصلی هیات منصفه که در رای اولیه خود "دیویس" را متهم شناخته بودند، بعدا با صدور حکم اعدام وی مخالفت کردند.
هیچیک از ادله جنایی ارائه شده دردادگاه نشان نمی‌داد که شلیک گلوله و قتل افسر پلیس به دست وی انجام شده باشد.

تلاش‌های انجمن پیشرفت رنگین‌پوستان برای تحقیقات بیشتر

انجمن ملی پیشرفت سیاهپوستان ، با اعمال فشار بر وزارت دادگستری آمریکا، خواستار بازرسی نهادهای حقوق مدنی در پرونده دیویس شد...
 

جستجو برای پیدا کردن راهی برای ورود به پرونده

"هیلاری شلتون" معاون ارشد حقوق و سیاست‌گذاری انجمن پیشرفت رنگین‌پوستان آمریکا، گفت "ما با وزارت دادگستری تماس گرفتیم تا ببینیم آیا راهی برای ورود به این قضیه وجود دارد یا خیر، اما  به نظر می‌رسید در کل فرایند پرونده، روال‌های قانونی کار رعایت شده بودند

تلاش برای کمک گرفتن از اوباما

وی افزود: انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان، چندین بار با وزارت دادگستری مذاکره کرد تا راهی برای پادرمیانی دولت در این پرونده پیدا کند. بعد از انجام تحقیقات فراوان آنها به این نتیجه رسیدند که تنها نهاد تاثیرگذاری که می‌تواند این حکم اعدام را متوقف کند، هیئت عفو و بخشودگی ایالت جورجیا است و یا با ارائه یک طرح پیشنهادی از سوی دفتر وکیل بازپرس پرونده می‌توان به این هدف دست یافت.
سازمان های دیگر نیز اعضای خود را وادار به مراجعه و تماس مستقیم بادولت "اوباما" کردند.

بی‌توجهی اوباما به 13000 نامه رسیده از مردم

 صبح روز مققر شده برای اجرای حکم مجازات "دیویس" ، ائتلافی موسوم به "از هم اکنون برای پایان دادن به جنگ و نژادپرستی وارد عمل شوید" یک عریضه فوری برای دادخواهی از دیویس منتشر کردند.
در پاسخ به عریضه این هیئت، "مردم در همان هفت ساعت اول بیش از 13000 نامه به دولت اوباما نوشته و خواهان تفحص نهادهای حقوق مدنی فدرال در پرونده تروی دیویس و درخواست دولت برای توقف حکم اعدام وی شدند." صبح روز بعد این هیئت در نامه ای نوشت که "ما همه این اقدامات را انجام دادیم، اما اوباما و رئیس وزارت دادگستری و سربازپرس پرونده هیچ توجهی به ما نکردند و به عمد دیویس را به مسلخ اعدام بردند". این هیئت همچنین از راهبرد اوباما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انتقاد کرده و در این باب گفت " راهبرد وی این است که به جای اینکه با بنیان‌های سیاسی حزب جمهوری‌خواه مقابله کند، دائما سعی می‌کند دل آنها را به دست آورد."

اوباما از سرمایه‌های سیاسی‌اش برای دیویس استفاده نکرد

 ائتلاف"از هم اکنون برای پایان دادن به جنگ و نژادپرستی وارد عمل شوید" همچنین خاطرنشان کرد: "اوباما خیلی خوب می‌داند که حکم اعدام دیویس یک اعدام نژادپرستانه بود اما نکته اینجاست که او و مشاورانش نمی‌خواستند حتی ذره‌ای از سرمایه‌های سیاسی‌شان برای دیویس مایه بگذارند."

اوباما سکوت کرد، اما بعدا از عملکردش دفاع کرد

 "اوباما" طی ملاقات های حضوری خویش با تعداد محدودی از روزنامه نگاران و خبرنگاران سیاه پوست در 21 و 23 سپتامبر ؛ از عملکرد خود نسبت به این مساله دفاع کرد.

معاون رسانه‌ای اوباما: اوباما همیشه برای عدالت تلاش می‌کند

"جی کارنی" معاون رسانه‌ای کاخ سفید در 21 سپتامبر، درست چند ساعت قبل از اعدام دیویس در ایالت جورجیا گفت:  " هنگامی که به سابقه آقای اوباما در هنگام حضورش در مجلس سنای ایالت ایلینویز نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که آقای اوباما همواره سعی کرده است دقت و عدالت در نظام عدالت کیفری آمریکا تضمین شود ـ این تلاش‌های اوباما به خصوص در مجازات‌های اعدام مشهود بوده است.
"کارنی" افزود: "درخوررییس جمهور آمریکا  نیست که بخواهد خود را  وارد پرونده‌های خاص این‌چنینی کند که یک پرونده قضایی در سطح ایالتی است."

تکذیبیه اوباما مبنی بر اظهار نظر در خصوص دیویس

 مجله "آر.ان.آر"  گزارش داد  2 تن از خبرنگاران و روزنامه نگاران سیاه پوست که درجلسه روز 23 سپتامبر حاضر بودند ، گفتند که اوباما در رابطه با موضوع  "دیویس" اظهار نظر کرده است. آنها گفتند که دولت آقای اوباما طی تماس‌هایی با ایالت جورجیا به مدت 3 روز، خواستار تجدید نظر در پرونده شده بودند.
با این وجود، دولت اوباما هر گونه دخالت و اظهار نظر در باب این پرونده را انکار کرده است.
 
اوبامای "پسانژادی" و اعدام یک سیاه‌پوست با قوانین نژادپرستانه
 
"راب ردینگ" سردبیر مجله   "آر.ان.آر" و عضو اتحادیه صنفی نمایش رادیویی، طی مصاحبه‌ ای با آی‌پی‌اس اظهار کرد:  "این رئیس جمهور پسانژادی، جامعه سیاه‌پوستان را به کلی رها کرده است و من احساس می‌کنم... که  "دیویس" واقعا بی گناه است.

اوباما قبلا در یک پرونده اعدام پا در میانی کرده بود

"ردینگ" ضمن اشاره به پرونده "هامبرتو لیل گارسیا" ـ  که یک  مهاجر غیر قانونی بود و دولت اوباما پیگیر توقف حکم اعدام وی در ایالت تگزاس بود ـ آن را به عنوان نمونه‌ای از اخلاقی که خودش آن را "ریاکاری اویاما" می‌نامید، برشمرد.

رفتار اوباما در خصوص این دو پرونده مصداق بارز فریبکاری بود

"ردینگ" گفت که معتقد است دفاع از اوباما با این عنوان که وی به خاطر امتناع از دخالت در امور داخلی ایالت‌ها، خود را وارد پرونده دیویس نکرد، مصداق بارز فریبکاری است چرا که اوباما قبلا در جولای 2011 و برای پرونده گارسیا چنین درخواستی را از ایالت تگزاس کرده بود؛ هرچند که تلاش وی فایده‌ای نداشت.

عدم دسترسی به مترجم و جوانب بین‌المللی علت ورود اباما به پرونده گارسیا

وی همچنین اظهار داشت :  "در جریان پرونده ی "گارسیا" در "تگزاس"، رئیس جمهور و وزارت دادگستری گفتند که گارسیا به مترجم شفاهی دسترسی نداشته است [و آنها به این دلیل در پرونده وی پادرمیانی کرده‌اند] در حالی که این جزئی از قانون است."
مورد دیگری که باعث می‌شد پرونده گارسیا، پرونده متفاوتی باشد، این بود که این پرونده در سطح بین‌المللی مطرح بود.
 
در پرونده دیویس دنیا کاخ سفید و اوباما را تماشا می‌کرد

اما طبق استدلال "ردینگ"، پرونده "دیویس" نیز موضوعی در سطح بین المللی بود. وی گفت" دنیا داشت کاخ سفید را تماش می‌‍کرد تا ببیند اولین رئیس جمهور سیاه آمریکا چگونه عمل می‌کند. همه می‌خواستند ببینند آیا بالاخره رئیس جمهور در برابر این پرونده قد علم خواهد کرد یا نه؟"

کارهایی که اوباما می‌توانست و نکرد 
"ردینگ" افزود " اوباما می‌توانست بگوید ما بر مسائلی که در جورجیا می‌گذرد، نظارت داریم؛ این پرونده دغدغه ما هم هست. او می‌توانست نشان دهد که برای مجازات مرگی که در کشور تحت امر او صادر شده حداقل پشیزی ارزش قائل است"
 
اوباما مستندات قانونی فراوانی برای پادرمیانی در این پرونده داشت

"سارا سلوان" مسئول امور هماهنگی کارکنان هیئت "از هم اکنون برای پایان دادن به جنگ و نژادپرستی وارد عمل شوید" نیز در مصاحبه‌ای با سایت خبری "آی‌پی‌اس نیوز" گفت: مستندات قانونی فراوانی در اختیار اوباما بود تا پادرمیانی او در این پرونده را توجیه کند. خیلی زیاد پیش می‌آید که وزارت دادگستری بخواهد که در پرونده‌های محلی و پرونده‌های مربوط به ادره‌های پلیس محلی، تحقیق‌ و تفحص بیشتری در مورد امکان نقض حقوق‌ مدنی افراد صورت بگیرد."

درخواست تحقیق و تفحص بیشتر در حیطه اختیارات اوباما بود

"سلوان" در ادامه توضیح داد: "اگر اوباما واقعا از وزارت دادگستری خواسته بود در این مورد تحقیق و تفحص بیشتری انجام شود،  اعدام تروی دیویس معلق می‌شد. در مورد اینکه آیا او می‌تواند در این پرونده دخالت کند، بحث و جدل وجود داشت؛ شاید او نمی‌توانست دیویس را عفو کند، اما درخواست تحقیق و تفحص بیشتر، کاری بود که او می‌توانست انجام دهد.

بی‌قانونی در برابر سیاه‌پوستی که جزو طبقات محروم جامعه بود

ده موراد زیادی مبنی بر نقض حقوق مدنی افراد دیده می‌شد که ازجمله آنها می‌توان به اعتراف شهود مبنی بر اعمال فشار و اجبار از جانب پلیس برای دادن شهادت‌های غلط و موارد دیگری از جمله " استفاده پلیس از جمله‌های حاوی پیش‌فرض برای القای روانی یک مسئله خاص، نقض قانون توسط بازپرسان پرونده و پلیس؛" اشاره کرد که همه آنها در برابر یک آفریقایی تبار انجام گرفته بود که جزو اقشار محروم جامعه است.

مروری بر پرونده "تروی دیویس"

"تروی دیویس" یک سیاه‌پوست 42 ساله آمریکایی بود که از سن 19 سالگی به اتهام قتل یک افسر پلیس "جورجیا" به نام "مارک مک فیل" در آگوست 1989، زندان به سر می‌برد. در حادثه‌ای که در شب 19 سپتامبر سال 1989 اتفاق افتاد مردی به نام "سیلوستر کولز" بر سر یک قوطی آبجو با یک سیاه‌پوست بی‌خانمان به نام "یانگ" درگیر شده و با ضرب و شتم وی، او را بیهوش کرده بود. "مک فیل" که آن شب در منطقه مورد نظر نگهبان بوده، به قصد کمک به مرد بی‌خانمان به سمت وی شتافته بود، اما در میانه راه با شلیک گلوله به قتل رسیده بود. فردای آن روز "سیلوستر کولز" با مراجعه به پلیس گفته بود که "تروی دیویس" قاتل افسر پلیس بوده است. 4 روز بعد از آن، "تروی دیویس" دستگیر شده و به اعدام محکوم شد. چهارمین حکم اعدام وی، پس از آنکه سه بار پیش از این متوقف شده بود، سرانجام راس ساعت 11 و 8 دقیقه شب 21 سپتامبر به وقت محلی با تزریق سم کشنده در حالی انجام شد که خود وی پیش از اعدام بار دیگر بر بیگناهی خود تأکید کرده بود.

توافق بر سر نقش نژاد در حکم اعدام "دیویس"

خیل عظیمی از فعالان سیاسی و اجتماعی آمریکا، "تروی دیویس" را قربانی رنگ پوست و طبقه اقتصادی ـ اجتماعی ضعیفش خوانده و به همین خاطر دستگاه قضایی آمریکا را به باد انتقاد گرفتند. به باور این افراد، رای دادگاه به شدت تحت تاثیر سیاه پوست بودن "تروی دیویس" و در عین حال سفید پوست بودن مقتول، قرار داشت.
 
درخواست برای لغو حکم اعدام با توجه به ابهامات فراوان پرونده

عده زیادی از شخصیت‌های برجسته سیاسی و مذهبی نیز پیش از اجرای حکم اعدام "تروی دیویس"، با اشاره به موارد ابهام گوناگون در پرونده وی خواستار لغو حکم اعدام وی شده بودند. "پاپ بندیکت شانزدهم"، "اسقف دزموند توتو"، 51 تن از اعضای کنگره، "باب بار" نامزد سابق ریاست جمهوری، "ویلیام سشنز" مدیر سابق اف‌بی‌آی و "جیمی کارتر"، رئیس جمهور سابق آمریکا از جمله حامیان "دیویس" بودند که با نوشتن نامه‌هایی خواستار لغو حکم اعدام وی شدند.

شبهه اصلی در پرونده "تروی دیویس" آن است که حکم دادگاه بدون در دست داشتن مدارک پایه و غیرقابل تردید صادر شده است. علاوه بر این شواهد دیگری نظیر تست دی‌ان‌ای و اثر انگشت نیز نشان از مجرم بودن آقای دیویس ندارد. متخصصان معتقدند در نظام قضایی نوین، شهادت شهود از کمترین اهمیت برخوردار است، چرا که امکان دارد پلیس مسیر شهادت را به سمت و سوی خاصی هدایت کند؛ این اشکال متخصصان، در پرونده "تروی دیویس" نمود برجسته و آشکاری داشت، چرا که 7 نفر از 9 شاهدی که در دادگاه اولیه علیه او شهادت داده بودند، بعدا حرفشان را پس گرفتند و اظهار کردند با اجبار پلیس و به خاطر تکنیک‌‌های القای روانی اظهارات قبلی را مطرح کرده‌اند. یکی از کسانی که علیه "تروی دیویس" شهادت داده بود بعدا اظهار کرد: "پلیس طوری با من صحبت کرد که گویا قاتل بودن "دیویس" محرز است و من هم باید مثل کسانی که قبل از من شهادت داده‌اند، به قاتل بودن وی اعتراف کنم." 10 شاهد عینی دیگر نیز معتقد بودند "سیلوستر کولز" را در حین ارتکاب قتل دیده‌اند. تروی دیویس سی و پنجمین فردی است که در سال جاری میلادی در آمریکا اعدام شده است.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد