حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

قاچاق گسترده زنان و دختران ؛ره آورد شوم حمله آمریکا به عراق

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد، از زمان حمله نیروهای آمریکایی به عراق در سال 2003، هزاران زن و دختر عراقی با هدف سوءاستفاده‌های جنسی به خارج از این کشور قاچاق شده‌اند.

براساس این یافته‌ها که توسط نهاد "تغییرات اجتماعی برای آموزش در خاورمیانه (SCEME) صورت گرفته، زنان و دختران عراقی به کشورهای دیگر از جمله سوریه، اردن، عربستان و امارات قاچاق ‌شده‌اند.

این گزارش با عنوان "شرافت ما"، وضعیت اسفبار زنان و دختران جوان پناهنده عراقی را از زمان سقوط صدام، دیکتاتور عراق اعلام کرده است.

به نوشته روزنامه دیلی میل و براساس گزارش "سازمان آزادی زنان" در عراق که نهادی غیر دولتی است، 4.000 زن که یک پنجم آنان زیر 18 سال داشتند، در هفت سال نخست حمله آمریکا به عراق ناپدید شده‌اند. این در حالی است که هنوز تعداد زنان پناهنده که برای سوء‌استفاده‌های جنسی قاچاق شده‌اند، مشخص نیست...


"ایمان ابوعطا"، محقق بیماری‌های بالینی می‌گوید، سوءاستفاده‌های جنسی پیش از حمله نیروهای آمریکایی به عراق نیز در این کشور وجود داشت اما براساس اعلام مجلس اعیان انگلیس که در راس این گزارش قرار دارد، جنگ و بی‌ثباتی در عراق عامل اصلی به وجود آمدن وضعیتی شده تا زنان ودختران جوان در این کشور بیش از پیش در معرض خطر قاچاق و سوءاستفاده جنسی قرار بگیرند.

این در حالی است که علاوه بر دست داشتن گروه‌های جنایتکار در قاچاق زنان و ‌دختران، خانواده‌ها هم در این امر دست دارند. آن‌ها با فروش و ازدواج اجباری برای پرداخت بدهی‌های خود و درآمد کم به این امر دامن می‌زنند.

این گزارش همچنین می‌افزاید که اکثر دختران و زنان جوان هنگامی که همچنان در داخل مرزهای عراق حضور دارند، هدف حمله قرار می‌گیرند. این افراد از ترس سوءاستفاده، ازدواج اجباری و یا خشونت از خانواده‌های خود جدا ‌شده‌اند.

علاوه بر این، رانندگان تاکسی نیز با قول کمک به زنان و دختران جوان، آن‌ها را به دام انداخته و می‌ربودند.

در این گزارش از قول یک دختر 17 ساله به نام "امیره" آمده است که پدرش او را به مردی فروخته که به خانواده‌اش قول پرداخت 200 دلار در ماه را داده بود. این دختر نوجوان که به اردن منتقل شد، علاوه بر کار منزل، از سوی پسر این مرد و افرادی که او معرفی می‌کرد، مورد تجاز قرار می‌گرفت.

یکی از مقام‌های مرکز مقابله با تروریسم، جرایم فراملیتی و فساد با تایید این موضوع گفت: افرادی که در راس قدرت‌ هستند، راه قاچاق را تسریع می‌کنند چرا که قاچاق زنان و دختران سود و منفعتی بزرگ است و این امر باعث می شود تا با دادن رشوه‌های کلان، پرونده زنان قاچاق شده توسط مقام‌ها بررسی نشود.

  منبع:ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد