حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

گزارشی از موارد متعدد نقض حقوق بشر در اروپا و آمریکا

ترسیم دو کاریکاتور در مطبوعات آلمان در مورد وضعیت مدارس فلسطینی و رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی موجب جنجال رسانه‌ای در این کشور با ادعای سامی‌ستیزی شده است.


آلمان؛ نقض آزادی بیان

روزنامه ماگده بورگه فولکس اشتمه، این کاریکاتورها بر اساس طرح مشترکی از سوی یکی از دبیرستان‌های آلمان و رژیم صهیونیستی درباره وضعیت مدارس فلسطینی و رژیم صهیونیستی ترسیم شده‌اند.

در این کاریکاتورها مدارس فلسطینی به صورت اتاق‌های خراب با تارهای عنکبوت و مملو از دانش‌آموز نشان داده شده است، در حالیکه در مدارس رژیم صهیونیستی تعداد کمی دانش‌آموز در فضایی زیبا به تصویر کشیده شده‌اند.

همچنین یک نقاشی دیگر از دوستی دو دانش‌آموز رژیم صهیونیستی و فلسطینی در حالیکه آنان به هم دست داده‌اند و یک تانک نیز پشت دانش‌آموز اسراییلی قرار دارد، اعتراضاتی را در رسانه‌های رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی ادعا کرده‌اند که این طرح سامی‌ستیزی بوده و نشان‌دهنده خصومت با یهودیان است.

مقامات ایالت زاکسن ـ آنهالت آلمان نیز گفته‌اند که در این کاریکاتورها سعی شده است واقعیت نشان داده شود.

مقامات آلمان، به شدت تحت نفوذ رژیم صهیونیستی قرار دارند و اجازه هیچ‌گونه انتقادی از این رژیم را در کشورشان نمی‌دهند و در موارد بسیار محدودی نیز که اینگونه انتقادات صورت می‌گیرد، لابی‌های صهیونیسم و سفارت رژیم صهیونیستی در برلین با جنجال‌سازی و فشار بر برگزارکنندگان این برنامه‌ها، آنان را وادار به لغو برنامه‌هایشان می‌کنند...


طی ماه‌های گذشته براثر این فشارها چندین سخنرانی منتقدان یهودی و بازمانده هولوکاست از رژیم صهیونیستی و چند نمایشگاه مرتبط با آوارگی فلسطینی‌ها در شهرهای مختلف آلمان لغو شده است.

نفرت از رژیم صهیونیستی در آلمان و اروپا بسیار بالاست و مقامات رژیم صهیونیستی نگران گسترش این نوع نگاه هستند.

صدراعظم آلمان نیز چندی پیش در سخنرانی خود به مناسبت گشایش موزه یهودیان در این کشور با تکرار وفاداری خود نسبت به رژیم صهیونیستی یافته‌های یک نظرسنجی درسطح اروپا را که طبق آن 60 درصد پاسخگویان، رژیم صهیونیستی را بزرگ‌ترین تهدید امنیتی جهان برشمرده‌اند، مورد حمله قرار داد.

سران آلمان برای جلوگیری از گسترش احساسات ضد صهیونیستی (به‌ویژه هنگامی که این رژیم، فلسطینیان را قتل عام می‌کند)، به اقداماتی نظیر ممنوعیت تحقیق در مود مدارک ادعایی وقوع هولوکاست، مجازات زندان، جریمه نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی برای پژوهشگرانی که حقایق واقعی را در رد این ادعاها منتشر کنند متوسل شده‌اند.

 انگلستان؛ نقض حقوق اقلیت‌ها، نقض حریم خصوصی

جمعی از دانشجویان و فعالان مدنی انگلیسی در یک نشست عمومی که در دانشگاه لندن برگزار شد، خواستار پایان دادن به اسلام‌هراسی به‌ویژه در دانشگاه‌های این کشور شدند.

سخنرانان این نشست که اکثرا دانشجو بودند در سخنان خود اسلام‌هراسی را معادل نژادپرستی و حتی بدتر از آن توصیف کردند و برخی از تجربیات شخصی خود را از مواجهه با پدیده رو به گسترش اسلام‌هراسی در دانشگاه‌های مختلف این کشور بیان کردند.

کریس ناینهام از دانشجویان دوره دکترا در دانشگاه وست مینستر و از مدیران ائتلاف بزرگ ضد جنگ انگلیس در این جلسه گفت: اسلام‌هراسی نوع حادی از نژادپرستی است و در واقع تداوم حمله به اقلیت‌های نژادی و رنگین‌پوستان در انگلیس به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در حالی که اعمال و حرف‌های نژادپرستانه علیه اقلیت‌های قومی و نژادی معمولا با واکنش منفی حاکمیت و رسانه‌ها مواجه می‌شود ولی متاسفانه در مورد اسلام‌هراسی چنین واکنش منفی‌ای صورت نمی‌گیرد و به همین دلیل بسیاری از افراد و گروه‌ها به راحتی و آزادانه اقدام به نفرت‌افکنی علیه مسلمانان می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه پدیده اسلام‌هراسی توسط حاکمیت و نهادها و سازمان‌های وابسته به آن از جمله رسانه‌ها و احزاب ترویج می‌شود، در حالی که قبلا چنین اعمالی به این راحتی تبلیغ نمی‌شدند.

این روزها به مناسبت‌های مختلف مسلمانان را بدون هیچ‌گونه دلیل و مدرکی به افراط‌گرایی و تروریسم متهم می‌کنند و محدودیت‌هایی را در بخش‌های مختلف جامعه از جمله دانشگاه‌ها علیه آنان اعمال می‌کنند.

این فعال مدنی تاکید کرد: دامن زدن به پدیده اسلام‌هراسی در حال حاضر فقط اختصاص به گروه‌های نژادپرست و افراطی نظیر لیگ دفاعی انگلیس ندارد، بلکه به نوعی به سیاست رسمی حاکمیت تبدیل شده است. وقتی چنین اتفاقی در جامعه روی می‌دهد، طبیعی است که مسلمانان در بخش‌های مختلف از جمله دانشگاه‌ها و مراکز علمی تحت فشار قرار می‌گیرند.

ناینهام ادعاهای مقامات دولت انگلیس را در دفاع از آزادی بیان و حقوق بشر ریاکارانه خواند و گفت: دولت‌های غربی از جمله انگلیس از یک سو با شعار آزادی به کشورهای مسلمان حمله می‌کنند و از سوی دیگر مسلمانان را داخل انگلیس به بهانه مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی تحت انواع فشارها و تبعیضات قرار می‌دهند.

وی با اشاره به تشکیل ائتلافی از گروه‌ها و سازمان‌های مختلف برای مقابله با اسلام‌هراسی تحت عنوان ائتلاف «اسلام‌هراسی کافی است»، افزود: همه تشکل‌های مخالف نژادپرستی باید به طور مستقیم و یکپارچه در مقابل پدیده مذموم اسلام‌هراسی بایستند و هرکسی را که به این موضوع دامن می‌زند به عنوان فردی نژادپرست و افراطی به همه معرفی کنند.

وی اظهار کرد: هدف از تشکیل این ائتلاف جدید نیز بسیج همه نیروهای مخالف اسلام‌هراسی و خروج از حالت تدافعی و انفعالی و مبارزه فعال با نژادپرستان است.

آلا السامرایی ـ معاون فدراسیون دانشجویان مسلمان انگلیس ـ دیگر سخنران این نشست عمومی بود که در سخنان خود گفت: دانشجویان مسلمان در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های انگلیس هدف انواع حملات لفظی و بعضا فیزیکی قرار می‌گیرند که نشانگر اوج اسلام‌هراسی در مراکز علمی این کشور است.

وی افزود: فشارهای روانی علیه دانشجویان مسلمان به‌ویژه دختران محجبه بسیار شدید است و متاسفانه مقامات دانشگاه نیز اقدام عملی خاصی برای جلوگیری از این‌گونه فشارها و بدرفتاری‌ها انجام نمی‌دهند.

السامرایی اظهار کرد: ما در سال‌های اخیر گزارش‌هایی از حمله فیزیکی و حتی با چاقو به دانشجویان مسلمان در محوطه برخی از دانشگاه‌ها داشته‌ایم که مقامات کاملا از آن اطلاع دارند.

وی گفت: مقامات دانشگاه و حتی ماموران پلیس و سازمان‌های امنیتی به طور گسترده علیه دانشجویان مسلمان و تشکل‌های اسلامی در دانشگاه‌ها جاسوسی می‌کنند و به طور غیرقانونی اطلاعات کاملا خصوصی این دانشجویان جمع‌آوری می‌شود و در اختیار سازمان‌های امنیتی قرار می‌گیرد.

السامرایی خاطرنشان کرد: مقامات دولتی و دانشگاه‌ها مدعی هستند که برای مقابله با افراط‌گرایی و خطر تروریسم دست به چنین اقداماتی می‌زنند؛ در حالی که دانشجویان مسلمان فقط به دلیل مسلمان بودن هدف این‌گونه اقدامات غیر قانونی قرار می‌گیرند.

وی تاکید کرد: اسلام‌هراسی یک پدیده بسیار خطرناک و رو به گسترش در دانشگاه‌های انگلیس است و ضرورت دارد که دانشجویان مسلمان و دیگر فعالان مدنی بدون هراس، در مقابل این پدیده ایستادگی کنند چون اسلام با تروریسم و افراط‌گرایی در همه اشکال آن مخالف است.

صنوم غفور ـ وبلاگ نویس و از فعالان دانشجویی ـ نیز در سخنان خود به نقش رسانه‌ها در دامن زدن به اسلام‌هراسی پرداخت و نمونه‌هایی از اخبار و گزارش‌های جهت‌دار و ضد اسلامی رسانه‌های انگلیس نظیر بی بی سی و اسکای‌نیوز را ارائه کرد.

وی به نحوه پوشش خبری حملات تروریستی تابستان امسال در نروژ اشاره کرد و گفت: بلافاصله پس از انجام این حملات جریان اصلی رسانه‌ای غرب از جمله در انگلیس بدون هیچ‌گونه سند و مدرکی انگشت اتهام را به سمت مسلمانان نشانه گرفتند.

وی افزود: در حالی که تا قبل از شناسایی عامل این حملات، رسانه‌های انگلیس از آن به عنوان یک حادثه تروریستی با برنامه‌ریزی دقیق یاد می‌کردند، پس از اینکه روشن شد این حملات توسط فردی نژادپرست، سفیدپوست و مسیحی انجام شده است، این رسانه ها تلاش کردند از وسعت و عمق آن بکاهند. رسانه‌های انگلیس حتی عامل این حملات را فردی دیوانه خطاب کردند در حالی که وی با برنامه‌ریزی قبلی این کار را انجام داده بود و حتی ارتباطات نزدیکی با گروه‌های نژادپرست و ضد اسلامی انگلیس داشت و از آنها درس‌های نظری و عملی گرفته بود.

غفور اظهار کرد: این حادثه نشان داد که رسانه‌های غربی فقط به دنبال بهانه‌ای برای حمله به مسلمانان هستند و در هر حادثه‌ای بلافاصله و بدون هیچ‌گونه سند و مدرکی اسلام و مسلمانان را متهم می‌کنند.

به گزارش ایسنا، راه‌اندازی فن‌آوری جدید پیگرد، شناسایی و شنود تماس‌های تلفنی در کلانشهر لندن به پلیس اجازه می‌دهد، چتر جاسوسی را بر تمامی مکالمه‌های تلفنی شهروندان حتی قانون‌مداران بگستراند.

روزنامه دیلی‌میل روز دوشنبه نوشت: از این پس پلیس انگلستان می‌تواند مکالمه‌های تلفنی را از راه دور قطع کند، تماس های هدف را شدیدتر از گذشته شنود کند و از کاربران مخابرات در بخش‌های مورد نظر اطلاعات آماری به دست آورد.

این روزنامه افزود: شهروندانی هم که سوء پیشینه ندارند، می‌توانند مورد جاسوسی پلیس قرار بگیرند.

پرشمارگان‌ترین روزنامه انگلستان همچنین نوشت: پلیس کلان‌شهر لندن، سامانه جدید شنود را از شرکت داتوگ پی السی در لیدز خریده است که با دستگاه‌های امنیتی ایالات متحده، وزارت دفاع انگلیس و برخی حکومت‌های خاورمیانه نیز همکاری دارد.

فن‌آوری جدید، در هر دقیقه کدهای شناسایی صدها تلفن را پردازش می‌کند و به پلیس این امکان را می‌دهد که حتی جابجایی مکالمه‌کنندگان را زیر نظر بگیرد.

خبر نصب سامانه جدید در پلیس لندن، از هم اکنون زنگ خطر را برای حقوقدانان و فعالان حقوق شهروندی به صدا در آورده است.

نیک پیکلز ـ مدیر گروه دفاع از آزادی و حقوق مدنی موسوم به «بیگ برادر واچ» ـ در این زمینه گفت: سیستم جدید پلیس امکان شنود همگانی و بدون دلیل را فراهم خواهد کرد. در سال 2009 دولت انگلیس از انتقال فن‌آوری شرکت داتونگ به یک کشور آسیایی با این توجیه جلوگیری کرد که ممکن است در خدمت پایمال کردن حقوق بشر قرار گیرد.

آمریکا؛ نقض حق برگزاری تجمعات و نقض حقوق بازداشت‌شدگان

به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی، نیروهای پلیس آمریکا با حمله به محل تجمع معترضان در سن دیگو 51 تن را دستگیر و اقدام به جمع کردن چادرهای آنان کردند.

در حالیکه احتمال داده می‌شود سواحل شرقی آمریکا با طوفان و موجی از سرما مواجه شود، تظاهرکنندگان نه تنها محل تجمع خود را ترک نکرده‌اند بلکه آماده می‌شوند در شرایط جوی جدید به اعتراضات خود ادامه دهند.

مقامات آمریکایی سعی دارند با هر ترفندی وسایل و اثاثیه معترضان آمریکایی را که در اعتراض به نظام سرمایه‌داری و نابرابری‌های اقتصادی در این کشور تجمع کرده‌اند، جمع‌آوری کنند.

ماموران آتش نشانی نیویورک در همین راستا ژنراتورها و ذخیره سوخت معترضان را جمع‌آوری کرده و در توضیح این امر اعلام کرده‌اند که مقامات آمریکایی به خاطر جلوگیری از خطر آتش‌سوزی چنین دستوری را صادر کرده‌اند.

تظاهرات مردم آمریکا علیه نظام سرمایه‌داری و نابرابری‌های اجتماعی در حال حاضر نه تنها سراسر این کشور را در بر گرفته است بلکه بسیاری از مردم اروپا نیز با الگوبرداری از آنان، شهرهای بزرگ اروپا نظیر لندن، رم، برلین و آمستردام را به صحنه تظاهرات اعتراض‌آمیز خود علیه نظام سرمایه‌داری در کشورهایشان تبدیل کرده‌اند.

همچنین واشنگتن پست در گزارشی از کابل می‌نویسد مقامات آمریکایی به رغم اطلاع از شکنجه زندانیان در افغانستان به انتقال دستگیر‌شدگان به این مرکز ادامه داده‌اند.

بنا بر این گزارش در یکی از زندان‌های اطراف کابل که به ساختمان 124 معروف است، شکنجه‌های شدیدی صورت می‌گیرد و مردم نام این ساختمان را جهنم گذاشته‌اند.

واشنگتن‌پست می‌نویسد: بنا بر اطلاعات موثق دیپلمات‌های غربی و مقامات افغان قبل از آنکه سازمان ملل وجود شکنجه در زندان‌های افغانستان را اعلام کند، مقامات سیاسی وزارت خارجه، سازمان سیا و فرماندهان نظامی آمریکا از وجود شکنجه در این بازداشتگاه‌ها کاملا اطلاع داشته‌اند؛ با این حال به انتقال زندانیان به این ساختمان ادامه می‌دادند.

نیروهای ویژه آمریکا افراد مشکوک به تروریسم را پس از بازجویی به ساختمان 124 منتقل می‌کرده‌اند.

واشنگتن‌پست می‌افزاید: از زمانی که سازمان ملل در 30 آگوست گزارش خود را منتشر کرد، ژنرال آلن ـ فرمانده نظامیان آمریکا در افغانستان ـ انتقال زندانیان به این محل را متوقف کرد.

این گزارش در ادامه می‌نویسد: اطلاع قبلی مقامات آمریکایی از وجود شکنجه اکنون رفتار غیر قانونی آمریکاییان را هم زیر سوال برده است.

مقامات وزارت خارجه آمریکا می‌گویند این موضوع تحت بررسی است و چنانچه ثابت شود خلافی صورت گرفته است بخشی از بودجه‌های متعلق به برخی از گروه‌ها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

فرانسه؛ نقض حق تعیین سرنوشت

از هفته گذشته برخی از رسانه‌های فرانسه با تاخیر فاش کردند که در جزیره مسلمان‌نشین مایوت از مستعمرات ماورای بحار این کشور واقع در آب‌های اقیانوس هند، نا آرامی‌هایی در جریان است.

این خبر در بیشتر رسانه‌های فرانسوی سانسور شد و دیگر رسانه‌های غربی نیز در چارچوب منافع دولت فرانسه، از انتشار هر نوع خبری از این رویداد خودداری کردند.

آخرین اطلاعات رسیده حاکی است که این اعتراض‌ها همچنان ادامه دارد و قرار است در روزهای آینده نیز ادامه یابد.

خبردهی محدود منابع خبری فرانسه و دیگر رسانه‌های غربی از این رویداد که اینک نزدیک به 40 روز از آن می‌گذرد نشان می‌دهد که دولت فرانسه تلاش دارد از زبان برگزارکنندگان این اعتراض‌ها و اهالی این جزیره نشان دهد که آنان خواسته‌ای جز حل مشکل گرانی نرخ‌ها و همچنین آرامش و نفی خشونت ندارند.

نشریه ون مینوت که در خطوط متروی پاریس توزیع می‌شود در پایگاه اینترنتی خود بدون اشاره دقیق به خواسته‌های معترضان این جزیره نوشته است: برگزارکنندگان جنبش اعتراضی در جزیره مایوت فرانسه با محکوم کردن خشونت و فراخواندن معترضان به آرامش از ادامه یافتن اعتراض‌ها خبر داده‌اند.

این نشریه افزود: آنان در سی و سومین روز اعتراض‌های خود به هزینه‌های سنگین زندگی، ضمن محکوم کردن خشونت، غارت و تخریب اموال عمومی و خصوصی، معترضان را به آرامش و ادامه اعتراض‌ها فراخوانده‌اند.

منبع:ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد