حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

عربستان یک نوجوان 17 ساله عراقی را گردن زد

رژیم سعودی بار دیگر سر یک نوجوان 17 ساله عراقی زندانی در عربستان را قطع کرد و فعالان حقوق بشر عراق نیز با صدور بیانیه‌ای خواستار مقابله به مثل و اعدام تروریست‌های سعودی دستگیر شده در عراق شدند.

خبرگزاری "النخیل"، به گفته منابع آگاه سعودی، مسئولان زندان "عرعر" سر یک جوان زندانی عراقی به نام "محمد عبدالامیر" را از تنش جدا کردند.

به گفته این منابع مسئولان زندان به شکل قابل ملاحظه‌ای در ساعت شش صبح وارد محوطه زندان عرعر و سپس در ساعت هفت صبح وارد اتاق "محمد عبدالامیر" جوان عراقی شدند و در ساعت هشت و سی دقیقه نیز او را به زور از اتاقش خارج کردند. این در حالی بود که جوان زندانی، وصیت‌نامه‌اش را نوشت و از دوستانش خداحافظی کرد و سرانجام در ساعت 10 و 30 دقیقه هم به دستور مسئولان زندان سرش قطع شد.

این ماجرا در حالی است که سازمان بین‌المللی مبارزه با تروریسم در اروپا این اقدام هولناک را محکوم و اعلام کرد که سکوت دولت عراق در قبال آنچه که اتفاق افتاده و آنچه که مسئولان سعودی در حق زندانیان عراقی انجام می‌دهند، "شرم‌آور" است...


بیانیه فعالان حقوق بشر عراقی

فعالان حقوق بشر عراق در بیانیه‌ای اعلام کردند: مردم و دولت عراق به خوبی از ابعاد این جریان که به خاطر آن اعتصاب‌ها و تظاهرات‌هایی در اکثر پایتخت‌های کشورهای اروپایی برگزار شده و از تمامی نهادها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل درخواست کمک شده، مطلعند.

"علی السرای" یکی از این فعالان گفت: ما هم‌چنین کلیه‌ اسناد موجود در خصوص زندانیان عراقی موجود در زندان‌های آل سعود را در اختیار مسئولان عراقی قرار دادیم و این مساله بارها از سوی نمایندگان مجلس در پارلمان نیز مطرح شد. اما بااین وجود، اقدام جدی را از سوی مسئولان عراقی برای جلوگیری از کشتار سایر زندانیان شاهد نبودیم.

به گفته این فعال عراقی، حال این سوال مطرح است که آیا دولت عراق ملزم به در پیش گرفتن گزینه سکوت است تا شمشیر کینه وهابیون گردن عراقی‌ها را قطع کند؟ این اقدامات آل سعود در حالی است که بیش از 35 زندانی عراقی منتظر سرنوشتی مشابه محمد عبدالامیر هستند. پس وزارت خارجه چه زمانی به طور جدی و فعال در این باره وارد عمل خواهد شد؟ چه زمانی سفارت عراق مسئولیت دفاع از فرزندان این مرز و بوم را بر عهده خواهد گرفت؟

این بیانیه در ادامه از دولت عراق خواست تا:

1- حکم اعدام 10 تروریست سعودی را که در عراق دستگیر شده‌ و به جنایت‌شان اعتراف کرده‌اند، اجرا کند. این اقدام باید هر بار که آل سعود به قتل عراقی‌های زندانی می‌پردازد انجام شود.

2- انجام تحقیقات بین‌المللی جنایی از سوی کارشناسان حقوق بین‌الملل برای بررسی پرونده عراقی‌هایی که سرشان در عربستان قطع شده است.

3- بازگشایی مجدد پرونده کلیه زندانیان عراقی که منتظر صدور حکم اعدام هستند و بررسی دلایلی صدور این حکم از سوی دادگاه‌های ظالم و همچنین بررسی قانونی این احکام.

4- مجازات مسئولان عراقی که در انجام وظایف‌شان در قبال این مسئله کوتاهی کرده و موجب کشته شدن فرزندان عراقی شدند.

5- بستن سفارتخانه عراق در عربستان و استیضاح وزیر خارجه و سفیر در پارلمان عراق بر سر این مسئله به ویژه اینکه تمامی زندانیان عراقی در عربستان، از کوتاهی‌های سفارتخانه، شاکی هستند.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: در پایان این بار از مسئولان عراقی کمک نمی‌خواهیم بلکه از آنها می‌خواهیم که سریعا برای نجات سایر زندانیان عراقی و قبل از آنکه سرهای‌شان قطع شود، دخالت کنند چرا که عراقی دیگری به نام "عتاب ثکیل بکای" به ما اطلاع داده است که مسئولان سعودی به وی اعلام کردند که در تاریخ 10 / 1 /2012 حکم قطع سرش اجرا خواهد شد. آیا کسی پاسخگوست؟

منبع:فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد