حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

دوگانگی آمریکا در بحث حقوق بشر

رئیس مرکز ایرلندی گالوی برای حقوق بشر با اشاره به برپایی تظاهرات گسترده در اعتراض به نظام سرمایه داری در غرب تاکید کرد: اعمال خشونت علیه تظاهرات کنندگان غیر قابل قبول است.

پروفسور "ویلیام شباس" استاد برجسته حقوق بین المللی کیفری و رئیس مرکز ایرلندی گالوی برای حقوق بشر درباره وضعیت زندانیان در زندان ابوغریب و گوانتانامو گفت: گزارشهای زیادی در رابطه با شکنجه وحشیانه و آزار زندانیان منتشر می شود که افراد در بیشتر موارد بدون ادله کافی بازداشت می شوند و همه این موارد نشان دهنده نقض حقوق بشر در غرب و بی توجهی به قوانین بین المللی است.

وی درباره اقدامات نیروهای خارجی در کشورهای دیگر به خصوص آفریقا گفت: نمونه های زیادی از اقدامات نیروهای خارجی در کشورهای دیگر را می توان مثال زد که بعضی از این اقدامات با مجوز مقامات دولتی صورت می گیرد و برخی دیگر ناقض قوانین بین المللی بوده و بدون تایید شورای امنیت صورت می گیرد.

ویلیام شباس دررابطه با دوگانگی در رفتار آمریکا در بحث حقوق بشر گفت: در بعضی از مواقع از این دوگانگی به عنوان "استاندارهای دوگانه" یاد می شود؛ گزارشهای زیادی درباره دوگانگی آمریکا در بحث حقوق بشر گزارش می شود، اما ایالات متحده تنها کشوری نیست که چنین رفتارهایی از آن سر می زند و متاسفانه در دیگر کشورها نیز شاهد چنین رفتارهایی هستیم...


وی در پاسخ به این پرسش که "چرا سازمانهای حقوق بشری در قبال برخی از کشورها متعصبانه رفتار می کنند؟" گفت: یقینا سازمانهایی وجود دارند که در برخی از موارد نقض حقوق بشر سکوت اختیار کرده، اما در جایی دیگر همواره از این موضوع انتقاد می کنند اما باید تعادلی در چنین رفتارهایی ایجاد شود.

ویلیام شباس افزود: به عنوان مثال شورای حقوق بشر سازمان متحد که بیشتر از اعضای جنبش عدم تعهد تشکیل شده از اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل انتقاد می کند اما شورای امنیت که از آمریکا و دیگر کشورهای قدرتمند تشکیل شده در عین حال به موارد نقض حقوق بشر در برخی از کشورها اشاره می کند اما ممکن است که موارد نقض حقوق بشر رژیم صهیونیستی را نادیده بگیرد.

رئیس مرکز ایرلندی گالوی برای حقوق بشر گفت: در حقیقت میزان توجه به موارد نقض حقوق بشر بستگی به ماهیت کشورهای تشکیل دهنده سازمانهای حقوق بشری دارد واهداف سیاسی پشت پرده چنین رفتارهای متعصبانه است.

وی در ادامه ضمن حمایت از عضویت دولت مستقل فلسطین در اساسنامه دیوان بین المللی کیفری در عین حال پیش بینی کرد: امیدوارم ایران صد و بیستمین کشوری باشد که به دیوان بین المللی کیفری می پیوندد.

دیوان بین المللی کیفری از سال 1998 در لاهه با هدف رسیدگی به جرایم جنگی، جنایت علیه بشریت، تجاوز جنگی و نسل کشی تشکیل شده و تاکنون 119 کشور اساسنامه این دیوان را امضا کرده اند.

شعله اعتراضات در غرب خاموش نمی شود اما فکر نمی کنم که مردم به خواسته های خود دست یابند زیرا رهبران این کشورها راهکار حل مشکلات اقتصادی را نمی دانند و در این بین تنها فقرا هستند که تاوان سیاست های اشتباه اقتصادی دولتمردان خود را پس می دهند و از شکاف طبقاتی موجود رنج می برند.
 
ویلیام شباس همچنین در رابطه با ارسال سلاح از انگلیس به افغانستان گفت: انگلیس پس از آمریکا بیشترین شمار نظامیان را در افغانستان دارد و در تلاش برای برقراری امنیت در این کشور است اما در عین حال ادعاهایی در رابطه با استفاده از این سلاح ها علیه غیرنظامیان در افغانستان وجود دارد اما بنده در این رابطه نظری ندارم.

وی در پاسخ به این پرسش که "چرا هم اکنون شاهد تظاهرات ضد سرمایه داری در غرب هستیم؟" گفت: مردم انگلیس و آمریکا که از شکاف طبقاتی موجود و افزایش آمار بیکاری رنج می برند، با آمدن به خیابانها درصدد نشان دادن نارضایتی خود از وضع موجود و تحقق خواسته هایشان هستند.

ویلیام شباس افزود: از سوی دیگر شاهد بیداری مردم کشورهای عربی و برپایی تظاهرات های گسترده با هدف براندازی رژیم های دیکتاتورهای و تشکیل حکومت دموکراتیک هستیم که این موضوع نشان می دهد جهانیان نسبت به مسائل کشورشان عمیق تر می نگرند.

وی تاکید کرد: به نظرم شعله اعتراضات در غرب خاموش نمی شود اما فکر نمی کنم که مردم به خواسته های خود دست یابند زیرا رهبران این کشورها راهکار حل مشکلات اقتصادی را نمی دانند و در این بین تنها مردم فقیر هستند که تاوان سیاست های اشتباه اقتصادی دولتمردان خود را پس می دهند و از شکاف طبقاتی موجود رنج می برند.

ویلیام شباس در پاسخ به این پرسش که "چرا دولت آمریکا که مدعی احترام به حقوق بشر است، به اقدامات خشونت بار برای سرکوب معترضین متوسل شده است؟" گفت: استفاده از گاز اشک آور ناقض قوانین بین المللی نیست اما اعمال خشونت علیه تظاهرات کنندگان غیر قابل قبول است.

وی تاکید کرد: دولت آمریکا خواهان انجام تظاهرات ضد دولتی نیست اما باید اجازه برپایی چنین تظاهراتی را به معترضین بدهد زیرا این کشور همواره شعار دموکراسی را سر می دهد و خود را به عنوان کشوری آزاد توصیف می کند.

یادآور می شود جنبش تسخیر از تاریخ 17 سپتامبر هنگامی آغاز شد که گروهی از مردم در مرکز تجاری نیویورک (وال استریت) در اعتراض به نابرابری های گسترده و فساد در سطوح بالا تجمع کردند. با وجود مانع تراشیهای پلیس و دستگیریهای گسترده، جنبش "تسخیر" اکنون به دیگر شهرهای بزرگ امریکا نیز رسیده است.

افزایش میزان بیکاری در ایالات متحده، کاهش دستمزدها، سوء مدیریت، سیاستهای جنگ طلبانه دولت، تبعیض و بی عدالتی و مشکلات اقتصادی باعث شد تا آمریکایی ها به خیابانها آمده و شعارهایی را علیه عملکرد دولتمردان خود سر دهند.

 منبع:مهر

نظرات 1 + ارسال نظر
سینا پنج‌شنبه 17 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 04:17 ب.ظ http://eag.blogsky.com

خدا قوت!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد