حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

بحرین جزو 10 منطقه خطرناک برای خبرنگاران

سازمان خبرنگاران بدون مرز اعلام کرد که کشور بحرین در فهرست 10 منطقه خطرناک جهان برای خبرنگاران در سال جاری میلادی بوده است.

برای نخستین بار سازمان خبرنگاران بدون مرز فهرستی از 10 منطقه که خطرناکترین مناطق برای روزنامه نگاران به شمار می آیند، تهیه کرد که نام بحرین نیز در آن دیده می شود.

در سال 2011 روزنامه نگاران و شهروندان فضای مجازی در 10 منطقه در معرض اقدامات خشونت آمیز وحشتناک قرار گرفتند. این مناطق شامل برخی شهرها، محله‌ها و استانها بوده اند. در این مناطق آزادی رسانه‌ها آشکارا نقض شده است.

در مناطق 10 گانه‌ای که خبرنگاران بدون مرز در فهرست خود آوردند، نظارت و کنترل بسیار شدید علیه رسانه‌ها و اقدامات خشونت‌آمیز علیه آنهایی که در راه آزادی و استقلال رسانه‌ها فعالیت می‌کنند، اعمال می شود...


مرکز حقوق بشر بحرین با اعلام این مطلب افزود: منامه این روزها شاهد تظاهرات در تایید دموکراسی و آزادی بیان و درخواست مردم برای دستیابی به حقوق مشروع خود است.

گزارش خبرنگاران بدون مرز درباره وضعیت بحرین حاکی است: روزنامه نگاران خارجی از بحرین اخراج شدند و برخی دیگر مانند روزنامه نگاران داخلی در معرض تهدید قرار گرفتند تا از پوشش رسانه‌ای اخبار جلوگیری شود. روزنامه نگاران بحرینی نیز بویژه عکاسان در معرض بازداشت چند ساعته و یا چندین هفته قرار گرفتند.

پیش از اینکه وضعیت فوق العاده از 15 مارس لغو شود، شکایتهای قضایی متعددی در دادگاههای نظامی مطرح شد. همچنان یک وبلاگ نویس در زندان در یک دادگاه استثنایی محکوم شد بدون آنکه پرونده اش در دادگاهی مدنی مطرح شود.

بحرین نمونه بارزی از کنترل شدید بر رسانه با همدستی جامعه بین‌الملل به شمار می آید و جامعه بین‌الملل در مقابل این اقدامات سکوت اختیار کرده است این در حالی است بهای این سکوت را سردبیر یک روزنامه و یک شهروند فضای مجازی با جان خود پرداخت کردند.

منبع:العالم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد