حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

گوانتانامو؛ زندانی‌ برای همیشه

 رئیس‌جمهور آمریکا قانون امنیتی جدیدی را تصویب کرد که براساس آن زمان بسته شدن زندان گوانتانامو به تعویق می‌افتد، قانونی که به مقامات آمریکا این فرصت را می‌دهد که مظنونان خارجی اقدامات تروریستی را که مقیم آمریکا هستند بدون اثبات اتهام و بازجویی‌های حقوقی، برای مدتی نامحدود در زندان نظامی حبس کنند.

 روزنامه آلمانی "زوددویچه" در مطلبی تحت عنوان "گوانتانامو زندانی برای همیشه" که به قلم "کریستین ورنیکه" نوشته شده، آورده است: «باراک اوباما نهایتا با تسلیم در برابر خواست کنگره با این مساله موافقت کرد که تمام محاکمه‌های حقوقی علیه مظنونان تروریستی در یک دادگاه نظامی انجام شود و علاوه بر این قرنطینه و نگهداری 171 زندانی گوانتانامو نیز به همین منوال ادامه یابد.

اکنون سازمان‌های حقوق بشری قوانین جدید امضا شده توسط اوباما را تخطی از اصول حقوق بشری می‌دانند و این طور تحلیل می‌کنند که این تصمیم شخصی اوباما ماندگاری وی را در تاریخ به عنوان فردی که با زندانی کردن نامحدود افراد بی‌گناه موافقت کرد، حتمی می‌کند...


دیده‌بان حقوق بشر نیز ضمن ابراز خشم از این تصمیم دولت آمریکا، آن را با قوانین بحث برانگیز عصر"مک کارتی" مقایسه کرد.

به این ترتیب با وجود آنکه اوباما طی هفته‌های گذشته با انجام مذاکرات فشرده سعی در عملی کردن این وعده انتخاباتی خود داشت اما نهایتا در برابر خواست کنگره تسلیم شد، امری که در بحبوحه بحران اقصادی آمریکا اختصاص 662 میلیارد دلار را برای تامین مالی حضور نیروهای امنیتی آمریکا در سال 2012 پیش بینی می‌کند.

رسانه‌های تحلیلگر محافظه کار آمریکایی همچون "وال استریت ژورنال" نیز بند سیاسی تصویب شده را بازگشتی به اقدامات ضد ترور جورج بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا می‌دانند.

وال استریت ژورنال نوشت: قانون جدید یادآور تفکرات بوش و ایدئولوژی رامسفلد در مسیر مبارزه با ترور است.

علاوه بر این، این تصمیم اوباما امید و آرزوهای سازمان‌های حقوق بشری مبنی بر بسته شدن گوانتانامو در آینده‌ای نزدیک و همین طور عقبگرد به جنگ‌های ضد ترور جورج بوش را از بین برد.»

منبع:ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد