حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

دادگاه مجددا فرمانده ایرانی الاصل پلیس انگلیس را گناهکار شناخت

یک دادگاه شهر لندن که محاکمه مجدد 'علی دیزایی' از فرماندهان ایرانی الاصل پلیس انگلیس را برعهده داشت، عصر روز دوشنبه مجددا وی را در اتهام 'سوءاستفاده از موقعیت و تلاش برای منحرف کردن روند قضایی' گناهکار شناخت.

آقای دیزایی در اوایل سال 2010 میلادی(اواخر سال 1388) در همین دادگاه و با اتهامات مشابه محاکمه و به چهار سال زندان محکوم شده بود.

آقای دیزایی که همواره بر بی اساس بودن اتهامات مطرح شده علیه خود تاکید داشت نسبت به حکم صادره اعتراض کرد و سرانجام در اردیبهشت ماه امسال و با پیروزی در دادگاه تجدیدنظر از زندان آزاد شد.

قاضی دادگاه تجدیدنظر در لندن در اواخر اردیبهشت و پس از چند جلسه و شنیدن استدلال های آقای دیزایی و وکلایش، حکم به توقف محکومیت وی داد.

این افسر ایرانی الاصل پلیس لندن معتقد است که این اتهامات به دلیل مبارزات مستمر وی علیه نژاد پرستی در پلیس انگلیس، ساخته و پرداخته شده است.

'استفن رایت' نماینده دادستان در آغاز جلسات محاکمه مجدد، باردیگر اتهامات مطرح شده در دادگاه های قبلی علیه 'علی دیزایی' را تکرار کرد و گفت که آقای دیزایی در جریان درگیری با فردی به نام 'وائد البغدادی' از موقعیت خود به عنوان افسر پلیس سوء استفاده کرده است...


نماینده دادستان افزود: علی دیزایی در جریان این درگیری که در سال 2008 و در یک رستوران ایرانی در غرب لندن روی داد، با زورگویی طرف خود را تهدید و مرعوب کرده بود.

آقای رایت همچنین این فرمانده سابق پلیس غرب لندن را به دروغگویی و تلاش برای منحرف کردن روند قضایی متهم کرد.

وکلای آقای دیزایی سال گذشته میلادی و در شکایت خود به دادگاه تجدیدنظر لندن، با مدارک مستند نشان دادند که 'وائد البغدادی' شاکی پرونده آقای دیزایی فردی کلاهبردار و دروغگو است که دهها هزار پوند نیز از سازمان های دولتی انگلیس تحت عنوان مستمری و کمک هزینه نگهداری از پدر پیرش کلاهبرداری کرده است.

برخی رسانه های انگلیس در سال 2010 و پس از محکومیت آقای دیزایی، نوشته بودند: علی دیزایی با 25 سال سابقه خدمت در پلیس انگلیس یکی از منتقدان سرسخت پلیس به دلیل مسایل نژادپرستانه بود و برای از بین بردن تبعیضات نژادی در پلیس اقدامات فراوانی انجام داد.

وی مدتها رییس اتحادیه پلیس های رنگین پوست انگلیس بود و برای احقاق حقوق برابر برای آنان تلاش می کرد.

شبکه خبری 'بی بی سی' روز دوشنبه در توضیح حکم جدید صادر شده علیه علی دیزایی، گفت: با توجه به اینکه وی حدود 15 ماه از محکومیت خود را قبلا سپری کرده است، با حکم جدید احتمالا باید حدود سه ماه دیگر را در زندان بگذراند.

بر اساس قوانین انگلیس محکومان به حبس پس از طی کردن نیمی از دوران زندان خود می توانند تحت شرایطی بطور مشروط از زندان آزاد شوند.

علی دیزایی در اوایل دهه 2000 نیز با یک پرونده قضایی که در واقع شاکی آن مقامات پلیس متروپلیتن لندن بودند مواجه شد ولی پس از یک روند طولانی و به رغم صرف هزینه های فراوان برای محکومیت آقای دیزایی، در نهایت وی تبرئه شد و مقامات پلیس مجبور شدند رسما عذرخواهی کنند و حتی به وی غرامت بپردازند.

به گفته منابع آگاه، از همان زمان برخی مقامات پلیس به دنبال بهانه ای برای انتقام گرفتن از علی دیزایی بودند تا در نهایت به دلیل درگیری وی با 'وائد البغدادی' در یکی از رستوران های لندن، پرونده ای علیه وی تشکیل شد که سرانجام این پرونده به محکومیت آقای دیزایی منجر گردید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد