حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

گزارش سفارشی دولت آلمان برای اسلام هراسی

درحالی که مدت زیادی از برگزاری مراسم یادبود قربانیان پرونده کهنه قتل های زنجیره ای مهاجرین در آلمان بدست خشونت طلبان افراطی و نئونازی ها در حضور آنگلا مرکل نمی گذرد، انتشار گزارشی از سوی وزارت کشور، این احتمال را تقویت کرده که عملکرد برخی نهادهای مسئول در تقویت اسلام هراسی، پیش زمینه انجام اقدامات خشونت طلبانه علیه مهاجران است.

یکی از روزنامه های آلمانی با انتشار گزینشی خلاصه ای از یک گزارش تحقیقاتی 750صفحه ای که به سفارش وزارت کشور و همکاری شماری روانشناس، جامعه شناس، کارشناس علوم ارتباطات و همچنین اساتید علوم اجتماعی چند دانشگاه تهیه شده، نتیجه گیری کرد که مسلمان مقیم آلمان حاضر نیستند خود را با شرایط و مقررات قانونی این کشور تطبیق کنند.

روزنامه 'بیلد' که به عنوان رسانه ای با تبلیغات ضد اسلامی و تحت نفوذ کامل رژیم صهیونیستی شناخته می شود، در ادامه ایجاد اسلام هراسی و مخالفت با جامعه مسلمانان در آلمان، با اشاره به بخش هایی از این گزارش تحقیقاتی، نوشت: از هر چهار مسلمان مقیم آلمان بین 14 تا 32 سال، تنها یک نفر حاضر به تطبیق خود با شرایط کشور و همگرایی با قوانین است و این گروه همیشه آماده اعمال رفتار های خشونت آمیز هستند.

تهیه کنندگان این گزارش که گفته شده با همکاری دانشگاه های 'ینا' و 'برمن' در آلمان، 'لینس' اتریش و یک مرکز پژوهشی در شهر شرقی وایمار آلمان تدوین شده، اعلام کرده اند که اطلاعاتی از 700 مصاحبه تلفنی، ارزیابی بیش از شش هزار نسخه از آثار مکتوب و نوشته های مسلمانان در سایت های اینترنتی و مطالب پخش شده در شبکه های تلویزیونی محلی و منطقه ای عربی و ترکی در آلمان را جمع آوری کرده اند.

شیوه تهیه و نتیجه گیری از این گزارش در حالی که مسلمانان خود هدف اقدامات خشونت طلبانه عناصر افراطی و نئونازی مواجهند و حتی به آن هم اشاره نشده، مورد انتقاد گسترده جوامع و شخصیت های اسلامی قرار گرفته است...


'کنان کولات' رییس جامعه ترک های آلمان با انتقاد از برنامه ریزی و روند تهیه و انتشار چنین گزارشی، هدف وزیر کشور از این اقدام را جوسازی علیه مسلمانان خواند و گفت: وزیر کشور برای این تحقیقات از روزنامه ضد اسلامی بیلد خط گرفته است.

وی تاکید کرد: درحالی که هفته پیش 'آنگلا مرکل' صدراعظم کشور در مراسم یادبود کشته شدگان قتل های زنجیره ای، از خانواده های قربانیان برای چنین اقدامات خشونت طلبانه ای عذرخواهی کرد و اقدامات افراط گرایانه را لکه ننگی برای آلمان دانست، انتشار چنین گزارشی با زمینه آشکار برداشت اسلام هراسی، پرسش برانگیز است و باید از وزیر کشور پرسید، چه هدفی را در این زمینه دنبال می کند.

جامعه ترک های آلمان، این گزارش را 'عوام فریبی محض' برای دامن زدن به اسلام هراسی در این کشور توصیف کرده است.

گزارش سفارشی وزارت کشور آلمان، نه تنها در جامعه مسلمانان مورد انتقاد قرار گرفته، بلکه واکنش شدید سیاستمداران دولتی اعم از احزاب مخالف و موافق دولت را نیز درپی داشته و در این زمینه، وزیر دادگستری آلمان تاکیده کرد که منتقد جدی این گزارش است.

این گونه اقدامات در شرایطی انجام می شود که حدود 5 / 17 میلیون نفر از جمعیت 82 میلیون نفری آلمان، ریشه مهاجرتی دارند و به عبارتی نسل اصلی آلمان ها در زمان کنونی رو به کاهش و نابودی است و مهاجرت نقش بسیارمهمی در سیاست های این کشور ایفا می کند.

با توجه به این وضعیت، آلمان از مهاجرت افراد متخصص در زمینه های فنی و مهندسی، خدمات پزشکی و پرستاری استقبال می کند.

همچنین برنامه های دولت در راستای افزایش روند جذب نخبگان علمی دیگر کشورها است و انتشار چنین گزارش هایی دربرگیرنده مهاجرستیزی و دارای تاثیرات خشونت طلبی، در تصمیم بسیاری از افراد برای مهاجرت تاثیر منفی می گذارد که با سیاست های دولت آلمان نیز همسو نیست.

'فرانک والتر اشتاین مایر' رییس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات های آلمان نیز به عنوان یکی از مخالفان جدی این گزارش جنجال برانگیز، آشکارا از 'هانس پیتر فریدریش ' وزیر کشور آلمان و عضو سوسیال مسیحی ها انتقاد کرد و وی را یک 'وزیر مشکل زا'، خواند.

اشتاین مایر افزود: این وزیر مساله ساز از هنگام آغاز کار (2009) با اظهارات و موضع گیری های بحث برانگیز خود از جمله زیرسوال بردن این حقیقت که مسلمانان بخشی از تاریخ جامعه آلمان هستند، مشکل سازی کرده است.

فریدریش همچنین در اقدامی عجیب که انتقادها و اعتراضات فراوانی را برانگیخت از مسلمان خواسته بود درمورد همدینان خود جاسوسی کنند که این خواسته برای مدتی موجب ایجاد یک فضای بی اعتمادی در جامعه اسلامی آلمان شد.

اقدام وزارت کشور آلمان در انتشار رسانه ای این مطلب نیز با اعتراض تهیه کنندگان آن روبرو شده و 'پیتر هولتز' یکی از همکاران تهیه این گزارش، با انتشار مطلبی در نشریه اشپیگل، از اینکه یک گزارش تحقیقاتی مورد سوء استفاده سیاسی قرار گرفته استف ابراز تاسف کرد.

هولتز در اشپیگل نوشت: از برخورد گزینشی و استفاده سیاسی از این تحقیق علمی متاسفم، هدف از تهیه گزارش این بود که با شناسایی مشکلات مسلمانان در آلمان، راه های حل این مشکلات را پیدا کرده و کمک کنیم آنان راحت تر و با آرامش بیشتری به زندگی ادامه دهند.

این محقق دانشگاهی افزود: شاید بهتر بود چنین گزارش تحقیقی را تهیه نمی کردیم تا این سوء استفاده انجام نشود.

ناظران آگاه سیاسی در آلمان اینگونه اقدامات برخی اعضای دولت را که منجر به تقویت اسلام هراسی و برانگیختن حساسیت های دینی و مذهبی می شود، را ناشی از تلاش عاملان آشکار شده و پنهان برای استفاده ابزاری از احساسات دینی و مذهبی مردم برای پیشبرد اهداف خود از جمله فعالیت های انتخاباتی ارزیابی می کنند.

احزاب راست میانه و محافظه کار شریک ائتلاف حکومتی آلمان نمی توانند برای دستیابی به اهداف خود از ملی گرایی استفاده کنند زیرا با توجه به دوران نازیسم، استفاده از احساسات ملی گرایانه حریم ممنوعه است، بنا بر این درصددند با تحریک طرفداران مذاهب بویژه تقویت اسلام هراسی، اهداف خود را عملی کنند.

در راستای این تلاش ها، رای دهندگان سنتی در آلمان که از طیف مذهبی های کاتولیک و پروتستان هستند، همیشه مورد توجه قرار دارند، زیرا ممکن است در اعتراض به سیاست های دولت، در انتخابات شرکت نکنند یا به نشانه اعتراض، طرفدار احزاب راست افراطی یا نئونازی شوند.

در رقابت های تنگاتنگ انتخاباتی، جذب گروه های مذهبی یا رای دهندگان سنتی نقش تعیین کننده ای دارد و این موضوع که انتخابات پارلمانی ملی و ایالتی پاییز سال 2013 برگزار می شود، نیز بر حساسیت این مساله افزوده است.

از سوی دیگر قرار است 19 آوریل دولت آلمان با نمایندگان گروه های اسلامی این کشور دیدار کند که البته با توجه به تجربه سالهای گذشته، معمولا از طرف گروه های اسلامی تحریم می شود یا اینکه دعوت ها گزینشی است.

منبع:ایرنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد