حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

در قطیف چه می گذرد؟

مرکز حقوقی "العداله" در جدیدترین گزارش خود درباره وضعیت مناطق شرقی عربستان از افزایش روند نقض حقوق بشر در این مناطق تهدید آزادی بیان و تشدید موج بازداشت‌ها در میان شهروندان منطقه خبر می‌دهد.

پایگاه خبری الشیعه، گزارش ارائه شده توسط یک مرکز حقوقی عربستانی درباره اوضاع جاری در مناطق شرقی عربستان که اکثر ساکنان آن را شیعیان تشکیل می‌دهند، از تشدید نقض حقوق بشر در این مناطق خبر می‌دهد.

گزارش تهیه شده توسط مرکز دفاع از حقوق بشر العداله در ماه فوریه بر تشدید بازداشت‌های خودسرانه و بی‌دلیل و محاکمه‌های سیاسی و نقض حقوق زنان و آزادی بیان تاکید دارد.

"صادق الرمضان"، عضو این مرکز در این‌باره توضیح داد که تضمین آزادی‌ها و محاکمه‌های عادلانه دو اصل مهم جهت تحقق عدالت در جوامع به شمار می‌آیند که بدون توجه به آنها امکان حل مشکلات امنیتی وجود ندارد و این موضوعی است که در مناطق شرقی عربستان و به ویژه القطیف به هیچ وجه مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

بازداشت‌ها

وی درباره بازداشت‌های صورت گرفته در مناطق شرقی عربستان طی ماه فوریه اعلام کرد که تنها در منطقه الشرقیه 36 شهروند عربستانی بازداشت شدند که 19 نفر از آنها که از ساکنان القطیف و الاحساء بودند، به بخش بازجویی در وزارت داخلی منتقل شدند که از جمله معروف‌ترین این افراد باید از  "حبیب علی المعاتیق"، مدیر پایگاه اطلاع رسانی "فجر الثقافیه" و شیخ "جلال محمد آل جمال"، مدیر پایگاه اطلاع رسانی "العوامیه" بودند.

همچنین این گزارش تاکید می‌کند که در میان بازداشت شدگان دو نوجوان 16 ساله هم به چشم می‌خوردند که راهی زندان شده تا تعداد نوجوانان بازداشت شده منطقه در طول یک سال گذشته به 12 نوجوان برسد.

این در حالی است که گزارش تاکید می‌کند که در طول یک سال گذشته منطقه و منازل مسکونی ساکنان همواره و بدون اطلاع قبلی مورد بازرسی و یورش نیروهای امنیتی و نظامی رژیم سعودی قرار می‌گرفت که موجب ایجاد ترس و وحشت در میان ساکنان منطقه شده است...


بر اساس گزارش ارائه شده توسط مرکز العداله از فوریه سال 2011 میلادی تا فوریه سال 2012 بیش از 550 نفر به دلیل برگزاری تجمع و اعتصاب مسالمت‌آمیز در ریاض و احساء و الدمام و القطیف بازداشت شده‌اند.

آزادی بیان

درباره نقض آزادی بیان در مناطق شرقی عربستان مرکز العداله به بسته شدن دو پایگاه اطلاع رسانی "العوامیه" و "الفجر الثقافیه" و بازداشت فعالان در این دو پایگاه اطلاع رسانی اشاره می‌‌کند و این صرف نظر از بسته شدن تعدادی از صفحات فیس بوک کاربران این مناطق است.

همچنین این گزارش به توقف برنامه "البیان التالی" توسط وزارت اطلاع رسانی و فرهنگ عربستان به دلیل پرداختن این برنامه به فقر نیز اشاره می‌کند که طی آن دکتر "زهیر کتبی" به دلیل انتقاد از سیاست‌های مالی رژیم سعودی و عدم توانایی این رژیم در کنترل این پدیده بازداشت می‌شود.

حقوق زنان

درباره نقض حقوق زنان نیز این گزارش تاکید می‌کند، در قرن بیستم که هر روز شاهد ثبت یک اختراع و پیشرفت حیرت انگیز انواع تکنولوژی‌ها هستیم زنان عربستانی همچنان در دادگاه‌ها به دنبال کسب مجوز رانندگی هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد