حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

پلیس نیویورک آزادی ادیان و حریم خصوصی مسلمانان را نقض می کند

خبرگزاری 'آسوشیتدپرس' در گزارشی مستند بار دیگر از موارد گسترده نقض حریم خصوصی مسلمانان ساکن نیویورک از سوی اداره پلیس این شهر پرده برداشت.

در این گزارش آمده است: بر اساس اسنادی که جدیدا به دست آمده و به صراحت از تجسس پلیس درباره مردم بر اساس تبعیض های مذهبی خبر می دهد، اداره پلیس نیویورک تنها به استناد مسلمان بودن افراد، برای آن ها پرونده های محرمانه تشکیل داده است.

بر اساس این گزارش، پلیس نیویورک به دلیل اقدامات تجسسی گسترده خود در مناطق مسلمان نشین، هدف انتقاد شدید مسلمان، قانونگذاران و حتی پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) قرار دارد. پلیس در جریان این عملیات، نام افراد بی گناه را در پرونده های محرمانه قرار داده و نسبت به کنترل مساجد، سازمان ها و انجمن های اسلامی دانشجویی و شرکت های مستقر در مناطق مسلمان نشین شمال شرق آمریکا مبادرت کرده است...


 

'مایکل بلومبرگ' شهردار نیویورک در دفاع از اقدامات اداره پلیس این شهر آن را کاملا قانونی خواند و اساس تبعیض آمیز آن را رد کرد.

در اواخر سال 2007، نیروهای لباس شخصی در واحد سری جمعیت شناسی اداره پلیس نیویورک موظف شدند منطقه ای سوری نشین را در این شهر مورد تجسس قرار دهند. بدین منظور، پلیس اقدام به عکسبرداری از شرکت ها، و استراق سمع در رستوران ها، خواربار فروشی ها و نانوایی ها کرد. اسناد به دست آمده از این عملیات هیچ گونه تهدید و یا خطری را نشان نمی داد. در این عملیات ضمن معاف کردن یهودیان منطقه، بر جامعه کوچک تر مسلمانان تاکید شده بود.

در عملیات مشابهی که همان سال صورت گرفت نیز پلیس شرکت های مصری را هدف تجسس و استراق سمع قرار داد اما اکثریت مسیحیان این شهر را از آن معاف کرد.

در نتیجه این اقدامات نام بسیاری از افراد نه بخاطر فعالیت های جنایی، بلکه به دلیل انجام بخشی از زندگی روزانه خود در منطقه سکونتشان در پرونده های پلیس قرار گرفته است.

'اریک هولدر' دادستان کل آمریکا روز پنجشنبه در کنگره این کشور گفت که از خواندن گزارش تجسس پلیس نیویورک درباره مساجد و سازمان های اسلامی دانشجویی در نیوجرسی تکان خورده است.

از زمان انتشار گزارش سال گذشته آسوشیتدپرس درباره این گونه اقدامات ، بلومبرگ و اداره پلیس نیویورک توجیه های متفاوت و ضد و نقیضی را برای عملیات زیرزمینی خود ارائه کرده اند.

ابتدا 'پال برون' سخنگوی پلیس از تائید وجود واحد جمعیت شناسی طفره می رفت، اما پس از ارائه مستندات، 'ری کلی' کمیسر پلیس اعلام کرد که اداره متبوعش تنها پرونده های در حال بازجویی را دنبال می کند.

وی در جلسه شورای شهر که در اکتبر برگزار شد تاکید کرد که تجسس افراد بر اساس قومیت آن ها صورت نمی گیرد.

اما از آن زمان تا کنون آسوشیتدپرس اسنادی را به دست آورده است که از تلاش پلیس نیویورک برای تجسس درباره اتباع آلبانیایی، مصری و سوری تبار آمریکا حکایت دارد. در تمام این گزارش ها نیز بر قومیت افراد و به ویژه افراد مسلمان تاکید شده و هیچ نشانه ای وجود ندارد که نشان دهد این گزارش ها در نتیجه سرنخ ها و پرونده های جنایی تهیه شده باشند.

بلومبرگ در مصاحبه اخیر خود با رادیو 'WOR' نیویورک، برای نخستین بار اذعان کرد که پلیس نیویورک تنها موارد مظنون را پیگیری نکرده، و این تجسس ها در موارد متعددی صرفا بدون وجود هرگونه دلیل قانونی صورت گرفته است.

منبع:ایرنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد