حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

هشدار عفو بین الملل به عربستان سعودی

بازداشت افراد به مدت یک سال آن هم صرفا به دلیل قصد برگزاری تظاهرات برخلاف وجدان انسانی است. اما به نظر می‌رسد که مقام‌های دولتی سعودی این کار را تحت عنوان امنیت انجام می‌دهند."

عفو بین‌الملل با انتقاد از اقدام عربستان سعودی در زندانی کردن بدون اتهام و محاکمه معترضان ضد رژیم، آزادی فوری و بی‌قید و شرط زندانیان را خواستار شده است.

این سازمان حقوق بشر مستقر در لندن، روز جمعه اعلام کرد، تقریبا پس از گذشت یک سال از برنامه اعتراضی " روز خشم" در ریاض، برخی از معترضان همچنان بدون هیچ اتهام یا محاکمه‌ای در زندان به سر می‌برند.

فعالان عربستانی برای برگزاری تظاهرات " روز خشم" در ۱۱ مارس ۲۰۱۱ فراخوان داده بودند اما این تظاهرات به دلیل حضور سنگین نیروهای امنیتی برگزار نشد. هدف از برگزاری این تظاهرات، درخواست برای اصلاحات سیاسی عنوان شده بود...


فیلیپ لوتر، سرپرست بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه اعلام کرد: " بازداشت افراد به مدت یک سال آن هم صرفا به دلیل قصد برگزاری تظاهرات برخلاف وجدان انسانی است. اما به نظر می‌رسد که مقام‌های دولتی سعودی این کار را تحت عنوان امنیت انجام می‌دهند."

این گروه حقوق بشر می‌گوید که اطلاعاتی کسب کرده است که تائید می‌کند بازداشت شدگان پس از بازداشت مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته‌اند.

این سازمان حقوق بشر همچنین تائید کرد که مقام‌های سعودی صدها نفر را صرفا به دلیل اعتراض و یا ابراز مخالفت‌اشان با سیاست‌های دولت، زندانی کرده‌اند.

عفو بین الملل افزود: " اکثر بازداشت شدگان بدون اتهام آزاد شدند اما تعدادی دیگر همچنان بدون اتهام و محاکمه زندانی هستند. این درحالی است که برخی دیگر به جرایم مبهم امنیتی و دیگر جرایم متهم شده‌اند."

برگزاری تظاهرات و شرکت در اجتماعات عمومی در عربستان سعودی ممنوع است.

از زمان شروع اعتراضات ضد رژیم در عربستان سعودی در مارس ۲۰۱۱ میلادی تاکنون، چندین نفر کشته و تعدادی دیگر زخمی و یا بازداشت شده‌اند.

منبع:پرس تی وی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد