حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

مخالفت آمریکا با محاکمه علنی سرباز امریکایی در افغانستان

پنتاگون می‌گوید ارتش امریکا سرباز امریکایی مسئول کشتار ۱۷ افغان را تحت پیگرد قضایی قرار خواهد داد، اما محاکمه او در افغانستان انجام نخواهد شد.

جرج لیتل، سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه (۲۲ اسفند، ۱۲ مارس) با درخواست محاکمه سرباز امریکایی "در برابر مردم افغانستان" مخالفت کرد.

لیتل گفت که تحقیقات درباره نیروهای ارتش امریکا و پیگرد قضایی آنان تابع "توافقات در محل با دولت افغانستان است."

وی افزود: "ارتش امریکا از ابزارهای بسیار توانمندی برای رسیدگی به تخلف برخوردار است."

پیشتر، نمایندگان پارلمان محاکمه علنی آن دسته از نظامیان امریکایی را خواستار شدند که به تازگی ۱۷ غیرنظامی افغان از جمله چند زن و کودک را به ضرب گلوله کشتند.

این نمایندگان روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: "درخواست ما جدی است و انتظار داریم دولت امریکا مجرمان را مجازات و آن‌ها را در دادگاه عمومی در برابر مردم افغانستان محاکمه کند."..


گفته می‎شود که یک سربار امریکایی روز یک‌شنبه با شلیک به سوی غیرنظامیان افغان که در منازل خود در شهر پنجوایی ولایت قندهار به سر می‌بردند، جان دست‌کم ۱۷ نفر را گرفت و چند تن دیگر را مجروح کرد.

در حالی‎که ناتو و پنتاگون اصرار دارند که عامل این تهاجم تنها یک سرباز امریکایی بوده، ولی شاهدان عینی حاضر در محل از مشارکت چندین سرباز در این اقدام جنون‎آمیز خبر داده‎اند.

این در حالی است که افزایش شمار تلفات غیرنظامیان در افغانستان به عامل اصلی تنش بین کابل و واشنگتن تبدیل شده است.

حمله نظامیان امریکایی به غیرنظامیان و تیراندازی به سوی آنان تنها به افغانستان محدود نمی‎شود و نظامیان امریکایی پیشتر نیز چنین اقداماتی را در کشورهایی مانند عراق نیز انجام داده‎اند.

در حادثه مشابهی که در نوامبر سال ۲۰۰۵ در شهر حدیثه عراق رخ داد، سربازان امریکایی ۲۴ غیرنظامی عراقی را به ضرب گلوله از پا درآوردند. ارتش امریکا جرم هفت تن از سربازان را محرظ اعلام کرد و هشتمین سرباز به ۹۰ روز زندان محکوم شد.

امریکا به همراه هم‌پیمانان خود در سال ۲۰۰۱ به بهانه سرنگونی رژیم طالبان به افغانستان حمله کرد، اما با گذشت ۱۰ سال از آغاز این جنگ و حضور ده‌ها هزار نظامی خارجی در افغانستان، ناامنی در این کشور رو به افزایش است.

پرس تی وی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد