حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

قوانین سختگیرانه ضدتروریسم انگلیس مسلمانان را هدف گرفته است

«مسعود شجره» رئیس سازمان حقوق بشر اسلامی انگلیس گفت: با اجرای قوانین ضد تروریستی از اوایل دهه 2000 که بیشتر، مسلمانان را هدف قرار داده، حتی یک نفر تروریست هم دستگیر نشده است.

قوانین مبارزه با تروریسم انگلیس قوانینی بودند که به منظور کنترل خطر تروریسم در انگلیس تدوین شدند اما بعد از مدتی محتوای نژادپرستانه، تفسیرپذیر بودن مفاد آنها و سوء استفاده پلیس از اختیارات مطرح‌شده در آنها مورد انتقاد قرار گرفتند. گزارش زیر موضوع نقض حقوق بشر در این دسته از قوانین را مورد بررسی قرار می‌دهد. 

«مسعود شجره»، رئیس سازمان حقوق بشر اسلامی انگلیس، در این خصوص می‌گوید: "موضوع متوقف ساختن و بازجویی پلیس از افراد زوایای مختلفی دارد. قوانین جدید در رابطه با تروریسم بخش 44 و ماده 7 آن است که توسط عموم شناخته شده است. بخش 44 نیروهای پلیس را قادر می‌سازد تا هر شخصی را در هر زمان و مکانی آن هم بدون هیچ دلیل و مدرکی در بریتانیا متوقف کرده و سپس او را مورد بازجویی و بازرسی قرار دهند. این قوانین برای مناطق خاص و حساس در نظر گرفته شده بود ولی در واقع پس از حادثه 11 سپتامبر تمام شهر لندن به صورت منطقه حساس درآمده است و با آغاز این پروسه هر سال تعداد بیشتری از اشخاص را متوقف، بازرسی و بازجویی می‌کنند (آن هم سه تا چهار بار در سال)."

همچنین "حنیفه سرور"، فعال حقوق بشر و از مخالفان بازداشت خانگی درباره قوانین جدید به اصطلاح مبارزه با تروریسم در انگلیس که مسلمانان را هدف قرار داده اظهار داشت: «"مقررات کنترل"» بخشی از قوانین جدید ضد تروریسم است که از طرف وزارت کشور انگلیس اجرا می‌شود و در اصل باید درباره افرادی به اجرا درآید که مظنون به انجام فعالیت‌های تروریستی هستند. اینان در خانه‌های خود در بازداشت بوده و به جز در موارد خاص حق خروج ندارند. این محدودیت شامل تملک و استفاده از اشیا، منع کامل خروج از خانه، منع تحصیل در مراکز علمی و آموزشی، توقیف گذرنامه و شامل گزارش‌های روزانه از طرف فرد به مسئولان کنترل نیز می‌شود. در حقیقت این نوع بازداشت خانگی همچون محبوس بودن در زندانی بدون میله‌های آهنی است زیرا فرد محدودیت‌های بسیاری را تجربه کرده و و حتی شاید شامل محدودیت در محل سکونت فرد مذکور نیز بشود."...


«شجره» در این باره می‌گوید: " در تازه‌ترین آمار موجود ذیل قانون 44، این رقم به 170 هزار نفر رسیده است. با وجود این آمار عظیم هنوز یک نفر هم از این طریق در انگلیس شناسایی و دستگیر نشده است. با آغاز این عملیات از اوایل دهه 2000، جدا از تاثیرات منفی آن بر میلیون‌ها نفر، حتی یک نفر تروریست هم دستگیر نشده است."

وی افزود: "ماده 7 این بخش به ماموران و مقامات اجازه می‌دهد که در تمام ورودی‌های کشور، اعم از فرودگاه‌ها و بنادر، هر فردی را بدون هیچ دلیل و مدرکی مورد بازجویی و بازرسی قرار داده و حتی حق دارند فرد را تا 9 ساعت بازداشت نمایند. فرد مذکور مجبور به پاسخگویی به همه سوالات است و در صورت پاسخگو نبودن، مقامات حق دارند فرد را تا سه ماه بازداشت و زندانی نمایند. اصلا چرا یک نفر باید فرد دیگری را بدون دلیل بازجویی کند؟ آیا این بازجویی‌ها به صورت نامنظم و تصادفی است یا بر اساس شناسایی قبلی انجام می‌شود؟ این اعمال تنها منجر به دامن زدن و عمیق‌تر شدن پیش‌داوری‌ها می‌شود. همه می‌دانیم که یک فرد هنگام سفر دچار خستگی و اضطراب از دست دادن پرواز و اینگونه مسائل است؛ حال اگر او را به طور ناگهانی متوقف کرده و ساعتها مورد بازجویی شدید قرار دهند و فرد پروازش را از دست بدهد، این کار چیزی به جز آزار و نوعی ظلم نیست."

"نوع سوالاتی که در بازجویی‌ها به طور مکرر از افراد پرسیده می‌شود، اینهاست: چند بار در روز نماز می‌خوانید؟ برای نماز خواندن به کدام مسجد می‌روید؟ درباره جنگ عراق چه نظری دارید؟ و در سالها و ماههای اخیر از آنها پرسیده می‌شود " در انتخابات به چه کسی رای می‌دهید؟" در یک حکومت و جامعه دموکراتیک پرسیدن اینکه به چه کسی رای می‌دهید امری موحش و ناراحت‌کننده است و اگر شخص جوابی به این سوال ندهد، می‌توانند او را به مدت سه ماه زندانی کنند و این هیچ ارتباطی با مقابله با تروریسم ندارد. ما از مسئولان و مقامات بارها پرسیده‌ایم که این چه شیوه جمع‌آوری اطلاعات است و اینکه رای دادن به کدام حزب سیاسی موجود و قانونی یک فرد را تبدیل به یک تروریست می‌کند؟"

از سوی دیگر "ویکتوریا بریتین"، نویسنده، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر با انتقاد از تصویب قوانین جدید ضد تروریسم در انگلیس و شیوه‌های اجرایی این قوانین تصریح می‌کند: "من فکر می‌کنم این قوانین تاثیرات بسیار جدی بر جامعه مسلمانان ساکن این کشور داشته و حتی تاثیرات بسیار بدی نیز بر اکثریت جامعه گذاشته است چرا که هدف و گرایش این قوانین بیان این نکته است که "ما در جامعه‌مان مسئله داریم" و این اقلیت مسلمان هستند که این مسئله تروریستی را ایجاد نموده‌اند."

وی افزود: "این جریان در جامعه حالت ترس و وحشت ایجاد کرده است. عقیده دارم که این قانون و اجرای آن به این طریق باعث شکاف و جدایی هرچه بیشتر بین مسلمان و غیرمسلمان شده است و شیوه‌ای که وزرای دولت درباره قوانین جدید مبارزه با تروریسم صحبت می‌کنند، باعث خلق یک واقعیت کاذب شده است. این جریان باعث ایجاد ترس و وحشت زیادی در جامعه مسلمانان انگلیس شده است. این واقعیت که تعداد زیادی از جوانان مسلمان را به دلایل گوناگونی بازداشت و بازجویی نموده و بوجود آورده است. فضایی مالامال از ترس و وحشت از بازداشت‌های بی‌دلیل، ترس از بدست نیاوردن کار و شغل، ترس از به حاشیه جامعه رانده شدن. اینها برای نسل‌های آینده موقعیت‌های جدی و متزلزلی ایجاد کرده است."

"عقیده دارم شیوه‌هایی که بی‌رحمانه‌ترین قوانین ضد تروریسم را بر افراد تحمیل کرده‌اند مانند زندان‌های طولانی بدون محاکمه، اخراج و بازگرداندن پناهندگان به کشورهایی که از آنجا به دلایلی گریخته‌اند، استفاده از بازداشت خانگی که در انگلیس به "مقررات کنترل" معروف است، و آن هم استفاده از تمامی این ابزار تنها علیه اقلیت مسلمان جامعه باعث ایجاد رنجش، خشم، ترس و تنفر عظیمی گشته است. از طرف دیگر بیایید فرض کنیم که این افراد بی‌گناه هستند. برای مثال خود من و یا حتی پسرم را می‌توانند دستگیر و بازداشت کنند. این ترس و وحشت ایجاد شده در جامعه چه در نزد اکثریت و چه اقلیت مسلمان امری بسیار منفی است. در حقیقت احترامی که روزی جوانان مسلمان این کشور برای مقامات دولتی، دستگاه قضایی و پلیس قائل بودند، در اثر این وقایع و بی‌عدالتی‌ها از بین رفته است."

رئیس سازمان حقوق بشر اسلامی انگلیس درباره حمله کماندوها به یک مسلمان در ایستگاه مترو صحبت می‌کند و می‌گوید: "به تازگی یک مرد جوان پس از ورود به ایستگاه زیرزمینی مترو از طرف یک گروه 15 نفره کماندوهای پلیس مورد حمله قرار گرفته و پس از به زمین انداختن وی با فشردن اسلحه به سرش، او را تهدید می‌کنند. مرد جوان اظهار می‌کند که در آن لحظات اطمینان داشته که وی را خواهند کشت و او زندگیش را مرور کرده و به فرزندانش اندیشیده است، و تمامی این مصائب به این خاطر بر سر وی آمده که او در حال مطالعه کتابی به زبان عربی بوده است. این طرز برخورد و سوءاستفاده بی‌رویه از این قوانین تمام مدت در این سالهای اخیر اتفاق افتاده و اکثر مردم نه تنها از پرونده‌سازی و بازداشت‌های بی‌دلیل شکایت دارند بلکه بخصوص از رفتار خشن و بی‌رحمانه پلیس شاکیند. این سوء‌استفاده از قدرت بدون پاسخگو بودن و بدون ارائه دلیل و مدرک دال بر مجرمیت افراد انجام می‌شود. و هرگاه پرسیده می‌شود که "چرا مرا بازداشت کردید و نه فرد دیگری که در کنار من ایستاده بود؟" جواب پلیس این بوده که ما احتیاجی به ارائه دلیل برای این کار خود نیستیم.

شجره تاکید کرد: "واقعیت و حقیقت این است که آنها در حال پرونده‌سازی علیه مسلمانان و آسیایی‌های شبه‌مسلمان مقیم این کشور هستند."

همچنین «حنیفه سرور» فعال حقوق بشر و از مخالفان بازداشت خانگی، در این مصاحبه قانون "مقررات کنترل" را برای سلامت روانی شهروندان انگلیسی خطرناک دانسته و می‌گوید: "مقوله‌ای که توسط وزرای دولت مسئولین بهداشت و فعالان سازمان‌های حقوق بشر در رابطه با قربانیان قانون "مقررات کنترل" روشن شده است، مسئله به خطر افتادن سلامت روانی این افراد است؛ چرا که ما در اینجا افرادی را داریم که بدون هیچگونه تفهیم اتهام و یا دادگاهی، همه گونه محدودیت‌های شدید فیزیکی و محیطی شامل حال آنان شده است. هیچگونه دلیل و مدرکی ارائه نمی‌گردد و تنها عبارت "به خاطر امنیت ملی" بر این جریان حاکم است. به طور مثال آقای "محمود ابورید"، پناهنده فلسطینی، یکی از افرادیست که تحت قانون "ترتیبات کنترل" قرار داشت."

منبع:فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد