حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

حقوق بشر آنلاین

خبری تحلیلی

کشوری که عمدا فراموش شد

ناآرامی ها در بحرین هر روز گسترده تر می شود و سکوت جامعه بین المللی عمیق تر بحرین تافته جدابافته است.

کشوری که اندکی پس از آغاز موج تحولات مردمی در جهان عرب نام خود را به عنوان یکی از متاثرین از ماجراهای تونس و مصر در تاریخ سیاسی منطقه ثبت کرد بیش از یک سال است که مورد بی توجهی عمدی رسانه های بین المللی و دولت های غربی قرار گرفته است. اگر در تونس این مردم خسته از تبعیض بودند که با مشاهده بدن در آتش سوخته یک دوره گرد فریاد مرگ بر دیکتاتور سر دادند و در مصر جاه طلبی های حسنی مبارک و دنیا دوستی هایش فرزندانش ادامه مسیر را برای دموکراسی خواهان غیرممکن کرده بود در تونس شیعیان مطالبه بزرگی نداشتند و حتی غالبا بر پذیرش حاکمیت آل خلیفه هم تاکید کردند و تنها سهم خود را از دنیای سیاست در کشوری خواستند که اهل تسنن در اقلیت اما در راس حاکمیت است. اکنون در شرایطی که آل خلیفه کوچکترین قدمی در راستای بازگرداندن آرامش به منامه برنداشته است اعراب سر خود را با ماجراهای سوریه و لجبازی سیاسی با خاندان اسد گرم کرده اند. موج سرکوب مخالفان در غیبت دوربین رسانه های خبری غربی ادامه دارد. زندانیان سیاسی در زندان های آل خلیفه از ابتدایی ترین حقوق قضایی خود محروم هستند و البته کاخ سفید هم ادعا می کند که اوضاع را زیر نظر دارد.


در تازه ترین تحول جاری در بحرین ، نظامیان رژیم آل خلیفه با پشتیبانی نیروهای سپر جزیره، روستاهای العکر و الامیر را در شرق بحرین به محاصره خود در آوردند و در بسیاری از محله ها به صورت گسترده از گازهای سمی و اشک آور استفاده کردند.
همزمان نگرانی از بابت جان عبد الهادی الخواجه فعال حقوقی بازداشت شده در زندانهای حکومت بحرین افزایش یافته و دو روز است که حکومت بحرین به وکیل الخواجه و خانواده اش اجازه ملاقات و حتی ارتباط تلفنی را هم نمی دهد...

در حالی که کشورهای عربی داعیه دار دموکراسی خواهی و غربی ها سکوت اختیار کرده اند، الخواجه به نبرد با ظلم و ستم برای رسیدن به آزادی با اعتصاب غذا و معده خالی ادامه می دهد.
سفارت انگلیس در منامه اعلام کرده است امکان دارد الخواجه برای درمان به دانمارک منتقل شود، با این وجود محمد الجشّی وکیل الخواجه از این موضوع ابراز نگرانی کرد که ممکن است وی در زندانهای حکومت بحرین جان باخته باشد زیرا حکومت با درخواست وی برای دیدار یا تماس با الخواجه مخالفت کرده است.الخواجه پس از گذشت دو ماه از اعتصاب غذایش از وضع بد جسمانی رنج می برد. حکومت نیزکاملا به وضع وی بی اعتنایی کرده است .تظاهرات و فعالیتها در تعدادی از مناطق بحرین ادامه دارد و تظاهرکنندگان خواستار آزادی بازداشت شدگان و رهبران سیاسی در زندانها هستند که الخواجه در صدر آنها قرار دارد.ساکنان مناطق معامیر، دُرّاز و جزیره ستره در شرق بحرین تظاهرات گسترده برگزار کردند و آزادی و حق تعیین سرنوشت را خواستار شدند. نیروهای بحرینی مورد حمایت سپر الجزیره نیز به تظاهرکنندگان با نارنجکهای گازی و اشک آور یورش بردند که به مصدوم شدن تعداد زیادی منجر شد .

 

غرب تنها نگران است!رییس انجمن حقوق بشر بحرین با اشاره به ادامه بازداشت فعالان سیاسی در این کشور ، درباره سلامتی و جان آنها اظهار نگرانی کرد.
یوسف ربیع در گفتگو با شبکه خبری العالم با اشاره به اینکه وضعیت جسمانی وخیم حسن مشیمع فعال سیاسی بحرینی، و عبدالهادی الخواجه فعال حقوقی که از دو ماه پیش در اعتصاب غذا به سر می برد، گفت: بازداشت این فعالان برخلاف معاهدات بین المللی است، و دولت بحرین باید به درخواست های سازمان های حقوقی و نهادهای بین المللی در زمینه آزادی هر چه سریع تر آنها پاسخ مثبت دهد.
محاکمه الخواجه در دادگاه سیاسی به علت اظهار نظر سیاسی و شکنجه برنامه ریزی شده وی باعث می شود تا ادامه حضور وی در زندان غیر قانونی و برخلاف قوانین بین المللی و داخلی باشد.

یوسف ربیع تأکید کرد: جنبش سیاسی گسترده ای در کشورهای مختلف جهان در راستای تلاش برای آزادی زندانیان سیاسی در بحرین در جریان است؛ برای نمونه امروز یک تجمع اعتراضی در برابر ساحتمان نمایندگی سازمان ملل در بیروت از سوی برخی از گروه های سیاسی لبنان برگزار شد؛ همچنین فعالیت های فراوان دیگری با هدف تحت فشار قرار دادن نظام آل خلیفه برای آزاد کردن همه زندانیان سیاسی و در رأس آنها خواجه در جریان است.
یوسف ربیع خاطر نشان کرد: اعمال فشارهای بین المللی و حقوقی در زمینه موضوع زندانیان سیاسی ، همچنین اطلاعات و گزارش های سازمان های حقوقی و بین المللی مانند کمیساریای عالی حقوق بشر و سازمان عفو بین الملل می تواند محافل بین المللی و کشورهای حامی نظام بحرین را وادار نماید ، آل خلیفه را برای آزاد کردن این زندانیان تحت فشار قرار دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد